Health education: the approach on drugs in didactic books of biology
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37140 |
Resumo: | Our goal is to analyze the approaches on drugs in didactic books of biology. The research is of a qualitative approach and it uses the content analysis as a referential. We realized that the majority of the texts are of biomedical approach with only one of behavioral approach, and two of socio ecological approach. There are also parts identified with more than one perspective, in addition to a mistake in the definition of a fungus species. We highlight the importance of expanding the approaches related to the topics of health and drugs in didactic books without restricting itself to the processes of sickness of the body. |
id |
UNB-32_8f40ef28c1990a77381eb9ac58f8bc10 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37140 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Health education: the approach on drugs in didactic books of biologyEducación en salud: enfoque de las drogas en libros didácticos de biologíaEducação em saúde: abordagem do tema drogas em livros didáticos de biologiaDrogasEducação em SaúdeLivro DidáticoDrogasEducación en SaludLibro DidácticoDrugsHealth EducationDidactic BookOur goal is to analyze the approaches on drugs in didactic books of biology. The research is of a qualitative approach and it uses the content analysis as a referential. We realized that the majority of the texts are of biomedical approach with only one of behavioral approach, and two of socio ecological approach. There are also parts identified with more than one perspective, in addition to a mistake in the definition of a fungus species. We highlight the importance of expanding the approaches related to the topics of health and drugs in didactic books without restricting itself to the processes of sickness of the body.Nuestro objetivo es analizar cómo se aborda el tema drogas en los libros didácticos de biología. Esta investigación presenta un enfoque cualitativo y utiliza el marco de análisis de contenido. A partir del análisis nos dimos cuenta de que la mayoría de las secciones analizadas son biomédicas, con solo una de enfoque conductual y dos con un enfoque socioecológico. También se identificaron extractos que contienen más de un enfoque, además de un error conceptual relacionado con la caracterización de un hongo. Destacamos la importancia de ampliar los enfoques sobre la salud y las drogas en los libros didácticos sin limitarse a los efectos negativos y los procesos de enfermedad del cuerpo.Objetivamos analisar a forma como o tema drogas é abordado em livros didáticos de biologia. Esta pesquisa apresenta abordagem qualitativa e utiliza o referencial da análise de conteúdo. A partir da análise, percebemos que a maioria dos trechos analisados é de abordagem biomédica, com apenas um de abordagem comportamental e dois de abordagem socioecológica. Também foram identificados trechos que contêm mais de uma abordagem, além de um erro conceitual relacionado à caracterização de uma espécie de fungo. Destacamos a importância de uma ampliação de abordagens para os temas saúde e drogas nos livros didáticos não se restringindo aos efeitos negativos e aos processos de adoecimento do corpo.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2021-07-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfaudio/mpegaudio/mpegtext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3714010.26512/lc27202137140Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e37140Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e37140Linhas Críticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e371401981-04311516-489610.26512/lc.v27.2021reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporenghttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37140/30280https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37140/30281https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37140/30282https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37140/30283https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37140/30284Copyright (c) 2021 André Felipe Moreira Reis, Mariana Guelero do Valle, Premma Hary Mendes Silvahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoreira Reis, André FelipeGuelero do Valle, MarianaMendes Silva, Premma Hary2022-10-20T17:26:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/37140Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-10-20T17:26:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Health education: the approach on drugs in didactic books of biology Educación en salud: enfoque de las drogas en libros didácticos de biología Educação em saúde: abordagem do tema drogas em livros didáticos de biologia |
title |
Health education: the approach on drugs in didactic books of biology |
spellingShingle |
Health education: the approach on drugs in didactic books of biology Moreira Reis, André Felipe Drogas Educação em Saúde Livro Didático Drogas Educación en Salud Libro Didáctico Drugs Health Education Didactic Book |
title_short |
Health education: the approach on drugs in didactic books of biology |
title_full |
Health education: the approach on drugs in didactic books of biology |
title_fullStr |
Health education: the approach on drugs in didactic books of biology |
title_full_unstemmed |
Health education: the approach on drugs in didactic books of biology |
title_sort |
Health education: the approach on drugs in didactic books of biology |
author |
Moreira Reis, André Felipe |
author_facet |
Moreira Reis, André Felipe Guelero do Valle, Mariana Mendes Silva, Premma Hary |
author_role |
author |
author2 |
Guelero do Valle, Mariana Mendes Silva, Premma Hary |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moreira Reis, André Felipe Guelero do Valle, Mariana Mendes Silva, Premma Hary |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Drogas Educação em Saúde Livro Didático Drogas Educación en Salud Libro Didáctico Drugs Health Education Didactic Book |
topic |
Drogas Educação em Saúde Livro Didático Drogas Educación en Salud Libro Didáctico Drugs Health Education Didactic Book |
description |
Our goal is to analyze the approaches on drugs in didactic books of biology. The research is of a qualitative approach and it uses the content analysis as a referential. We realized that the majority of the texts are of biomedical approach with only one of behavioral approach, and two of socio ecological approach. There are also parts identified with more than one perspective, in addition to a mistake in the definition of a fungus species. We highlight the importance of expanding the approaches related to the topics of health and drugs in didactic books without restricting itself to the processes of sickness of the body. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37140 10.26512/lc27202137140 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37140 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc27202137140 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37140/30280 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37140/30281 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37140/30282 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37140/30283 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/37140/30284 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 André Felipe Moreira Reis, Mariana Guelero do Valle, Premma Hary Mendes Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 André Felipe Moreira Reis, Mariana Guelero do Valle, Premma Hary Mendes Silva http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf audio/mpeg audio/mpeg text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e37140 Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e37140 Linhas Críticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e37140 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v27.2021 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309288435941376 |