Teachers who teach mathematics in early elementaryschool and their training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3842 |
Resumo: | This article presents a survey conducted early elementary school teachers, investigatingtheir perceptions about their training, specifically their mathematics education, in order todiscuss possible implications of these perceptions. The study included fifty teachers frommunicipal public schools in the city of Santa Maria, who answered a questionnaire, theinterpretation of which was guided by content analysis. The results point the need to discussmore adequately the training offered by the mathematics subjects in the curriculum ofteachers education courses for teachers who teach mathematics in early elementaryschools. |
id |
UNB - 28_913e042706196453e54fc651684935aa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3842 |
network_acronym_str |
UNB - 28 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teachers who teach mathematics in early elementaryschool and their trainingProfesoras que enseñan matemática en los años inicialesy su formaciónProfessoras que ensinam matemática nos anos iniciais e sua formaçãoEducação matemática nos anos iniciaisFormação de professoresPráticas docentesMathematics education in early elementary schoolTeacher trainingTeaching practicesThis article presents a survey conducted early elementary school teachers, investigatingtheir perceptions about their training, specifically their mathematics education, in order todiscuss possible implications of these perceptions. The study included fifty teachers frommunicipal public schools in the city of Santa Maria, who answered a questionnaire, theinterpretation of which was guided by content analysis. The results point the need to discussmore adequately the training offered by the mathematics subjects in the curriculum ofteachers education courses for teachers who teach mathematics in early elementaryschools.El artículo presenta una investigación realizada con profesores de los años inicialesde la enseñanza primaria que buscó cuáles son las percepciones que ellos tienen sobresu formación en lo que se refiere a la educación matemática, apuntando a discutirposibles implicaciones de estas percepciones. Participaron del estudio cincuentaprofesores de la red pública de la ciudad de Santa Maria (RS), que respondieron a uncuestionario, cuya interpretación fue orientada por análisis de contenido. Losresultados arrojaron la necesidad de discutirse, de modo más esforzado, la formaciónofrecida por las asignaturas curriculares relativas a la educación matemática en lascarreras de formación de profesores que enseñan matemática en los años iniciales.O artigo apresenta uma pesquisa realizada com professores dos anos iniciais do ensino fundamental que investigou quais as percepções que eles têm sobre a sua formação, no que diz respeito à educação matemática, visando discutir possíveis implicações destas percepções. Participaram do estudo cinquenta professores da rede pública municipal de Santa Maria, RS, que responderam a um questionário, cuja interpretação foi orientada pela análise de conteúdo. Os resultados apontam para a necessidade dediscutir-se, de forma mais aprimorada, a formação oferecida pelas disciplinas curriculares relativas à educação matemática nos cursos de formação de professores que ensinam matemática nos anos iniciais.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2012-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/384210.26512/lc.v18i35.3842Linhas Críticas; Vol. 18 No. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 87-106Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 87-106Linhas Críticas; v. 18 n. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 87-1061981-04311516-489610.26512/lc.v18i35reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3842/3513Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Anemari Roesler Luersen VieiraSilva, Diaine Susara Garcez daVaz, Halana Garcez BorowskyFraga, Laura Pippi2022-08-09T12:04:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3842Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-08-09T12:04:18Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teachers who teach mathematics in early elementaryschool and their training Profesoras que enseñan matemática en los años inicialesy su formación Professoras que ensinam matemática nos anos iniciais e sua formação |
title |
Teachers who teach mathematics in early elementaryschool and their training |
spellingShingle |
Teachers who teach mathematics in early elementaryschool and their training Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira Educação matemática nos anos iniciais Formação de professores Práticas docentes Mathematics education in early elementary school Teacher training Teaching practices |
title_short |
Teachers who teach mathematics in early elementaryschool and their training |
title_full |
Teachers who teach mathematics in early elementaryschool and their training |
title_fullStr |
Teachers who teach mathematics in early elementaryschool and their training |
title_full_unstemmed |
Teachers who teach mathematics in early elementaryschool and their training |
title_sort |
Teachers who teach mathematics in early elementaryschool and their training |
author |
Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira |
author_facet |
Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira Silva, Diaine Susara Garcez da Vaz, Halana Garcez Borowsky Fraga, Laura Pippi |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Diaine Susara Garcez da Vaz, Halana Garcez Borowsky Fraga, Laura Pippi |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira Silva, Diaine Susara Garcez da Vaz, Halana Garcez Borowsky Fraga, Laura Pippi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação matemática nos anos iniciais Formação de professores Práticas docentes Mathematics education in early elementary school Teacher training Teaching practices |
topic |
Educação matemática nos anos iniciais Formação de professores Práticas docentes Mathematics education in early elementary school Teacher training Teaching practices |
description |
This article presents a survey conducted early elementary school teachers, investigatingtheir perceptions about their training, specifically their mathematics education, in order todiscuss possible implications of these perceptions. The study included fifty teachers frommunicipal public schools in the city of Santa Maria, who answered a questionnaire, theinterpretation of which was guided by content analysis. The results point the need to discussmore adequately the training offered by the mathematics subjects in the curriculum ofteachers education courses for teachers who teach mathematics in early elementaryschools. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-04-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3842 10.26512/lc.v18i35.3842 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3842 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v18i35.3842 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3842/3513 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 18 No. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 87-106 Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 87-106 Linhas Críticas; v. 18 n. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 87-106 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v18i35 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br|| |
_version_ |
1797053651079921664 |