Teachers who teach mathematics in early elementaryschool and their training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Silva, Diaine Susara Garcez da, Vaz, Halana Garcez Borowsky, Fraga, Laura Pippi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3842
Resumo: This article presents a survey conducted early elementary school teachers, investigatingtheir perceptions about their training, specifically their mathematics education, in order todiscuss possible implications of these perceptions. The study included fifty teachers frommunicipal public schools in the city of Santa Maria, who answered a questionnaire, theinterpretation of which was guided by content analysis. The results point the need to discussmore adequately the training offered by the mathematics subjects in the curriculum ofteachers education courses for teachers who teach mathematics in early elementaryschools.
id UNB - 28_913e042706196453e54fc651684935aa
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3842
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Teachers who teach mathematics in early elementaryschool and their trainingProfesoras que enseñan matemática en los años inicialesy su formaciónProfessoras que ensinam matemática nos anos iniciais e sua formaçãoEducação matemática nos anos iniciaisFormação de professoresPráticas docentesMathematics education in early elementary schoolTeacher trainingTeaching practicesThis article presents a survey conducted early elementary school teachers, investigatingtheir perceptions about their training, specifically their mathematics education, in order todiscuss possible implications of these perceptions. The study included fifty teachers frommunicipal public schools in the city of Santa Maria, who answered a questionnaire, theinterpretation of which was guided by content analysis. The results point the need to discussmore adequately the training offered by the mathematics subjects in the curriculum ofteachers education courses for teachers who teach mathematics in early elementaryschools.El artículo presenta una investigación realizada con profesores de los años inicialesde la enseñanza primaria que buscó cuáles son las percepciones que ellos tienen sobresu formación en lo que se refiere a la educación matemática, apuntando a discutirposibles implicaciones de estas percepciones. Participaron del estudio cincuentaprofesores de la red pública de la ciudad de Santa Maria (RS), que respondieron a uncuestionario, cuya interpretación fue orientada por análisis de contenido. Losresultados arrojaron la necesidad de discutirse, de modo más esforzado, la formaciónofrecida por las asignaturas curriculares relativas a la educación matemática en lascarreras de formación de profesores que enseñan matemática en los años iniciales.O artigo apresenta uma pesquisa realizada com professores dos anos iniciais do ensino fundamental que investigou quais as percepções que eles têm sobre a sua formação, no que diz respeito à educação matemática, visando discutir possíveis implicações destas percepções. Participaram do estudo cinquenta professores da rede pública municipal de Santa Maria, RS, que responderam a um questionário, cuja interpretação foi orientada pela análise de conteúdo. Os resultados apontam para a necessidade dediscutir-se, de forma mais aprimorada, a formação oferecida pelas disciplinas curriculares relativas à educação matemática nos cursos de formação de professores que ensinam matemática nos anos iniciais.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2012-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/384210.26512/lc.v18i35.3842Linhas Críticas; Vol. 18 No. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 87-106Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 87-106Linhas Crí­ticas; v. 18 n. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 87-1061981-04311516-489610.26512/lc.v18i35reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3842/3513Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Anemari Roesler Luersen VieiraSilva, Diaine Susara Garcez daVaz, Halana Garcez BorowskyFraga, Laura Pippi2022-08-09T12:04:18Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3842Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-08-09T12:04:18Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Teachers who teach mathematics in early elementaryschool and their training
Profesoras que enseñan matemática en los años inicialesy su formación
Professoras que ensinam matemática nos anos iniciais e sua formação
title Teachers who teach mathematics in early elementaryschool and their training
spellingShingle Teachers who teach mathematics in early elementaryschool and their training
Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira
Educação matemática nos anos iniciais
Formação de professores
Práticas docentes
Mathematics education in early elementary school
Teacher training
Teaching practices
title_short Teachers who teach mathematics in early elementaryschool and their training
title_full Teachers who teach mathematics in early elementaryschool and their training
title_fullStr Teachers who teach mathematics in early elementaryschool and their training
title_full_unstemmed Teachers who teach mathematics in early elementaryschool and their training
title_sort Teachers who teach mathematics in early elementaryschool and their training
author Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira
author_facet Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira
Silva, Diaine Susara Garcez da
Vaz, Halana Garcez Borowsky
Fraga, Laura Pippi
author_role author
author2 Silva, Diaine Susara Garcez da
Vaz, Halana Garcez Borowsky
Fraga, Laura Pippi
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira
Silva, Diaine Susara Garcez da
Vaz, Halana Garcez Borowsky
Fraga, Laura Pippi
dc.subject.por.fl_str_mv Educação matemática nos anos iniciais
Formação de professores
Práticas docentes
Mathematics education in early elementary school
Teacher training
Teaching practices
topic Educação matemática nos anos iniciais
Formação de professores
Práticas docentes
Mathematics education in early elementary school
Teacher training
Teaching practices
description This article presents a survey conducted early elementary school teachers, investigatingtheir perceptions about their training, specifically their mathematics education, in order todiscuss possible implications of these perceptions. The study included fifty teachers frommunicipal public schools in the city of Santa Maria, who answered a questionnaire, theinterpretation of which was guided by content analysis. The results point the need to discussmore adequately the training offered by the mathematics subjects in the curriculum ofteachers education courses for teachers who teach mathematics in early elementaryschools.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-04-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3842
10.26512/lc.v18i35.3842
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3842
identifier_str_mv 10.26512/lc.v18i35.3842
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3842/3513
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 18 No. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 87-106
Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 87-106
Linhas Crí­ticas; v. 18 n. 35 (2012): Ensino de ciências e matemática; 87-106
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v18i35
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053651079921664