Paulo Freire and teacher training: a state-of-the-art type of research
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47518 |
Resumo: | This article presents a state-of-the-art about teacher training and the concepts of Paulo Freire. It seeks to analyze how the research in the Education field uses those concepts. The study was based on articles published in the last ten years, selected from two databases. Results show, among other aspects, the main Freire concepts highlighted in the researched articles, as well as themes that have been little explored, evidencing the amplitude and the relevance to the present time of the author's work in research about teacher training. |
id |
UNB - 28_93f248da0bee7fa5d3d8118362048bb6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47518 |
network_acronym_str |
UNB - 28 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Paulo Freire and teacher training: a state-of-the-art type of researchPaulo Freire y la formación docente: una investigación del tipo estado del artePaulo Freire e formação docente: uma pesquisa do tipo estado da arteFormación de profesoresPaulo FreireEducaciónTeacher trainingPaulo FreireEducationFormação de professoresPaulo FreireEducaçãoThis article presents a state-of-the-art about teacher training and the concepts of Paulo Freire. It seeks to analyze how the research in the Education field uses those concepts. The study was based on articles published in the last ten years, selected from two databases. Results show, among other aspects, the main Freire concepts highlighted in the researched articles, as well as themes that have been little explored, evidencing the amplitude and the relevance to the present time of the author's work in research about teacher training.Este artículo presenta una investigación del tipo estado del arte sobre la formación docente y los conceptos de Paulo Freire. Buscando analizar cómo estos conceptos han sido utilizados en investigaciones en educación dirigidas a la formación docente. El estudio fue basado en los artículos publicados en los últimos diez años, investigados en dos bases de datos. Los resultados señalan, entre otros aspectos, los principales conceptos de Freire evidenciados en los artículos, así como temas que han sido poco explorados, mostrando la amplitud y actualidad de la obra del autor en las investigaciones sobre formación docente.Este artigo apresenta uma pesquisa do tipo estado da arte sobre formação docente e os conceitos de Paulo Freire, buscando analisar como esses conceitos vêm sendo utilizados nas pesquisas em educação voltadas à formação de professores. O estudo foi realizado com base em artigos publicados nos últimos dez anos, pesquisados em duas bases de dados. Os resultados apontam, entre outros aspectos, os principais conceitos de Freire evidenciados nesses artigos, bem como os temas que foram pouco explorados por essas pesquisas, mostrando a amplitude e a atualidade da obra do autor nas pesquisas sobre formação docente.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-08-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4751810.26512/lc29202347518Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e47518Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e47518Linhas Críticas; v. 29 (2023); e475181981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporenghttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47518/38265https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47518/38267https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47518/38266https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47518/38268Copyright (c) 2023 Mayara de Fátima Vasconcellos, Caroline Carmona Marques Gonçalves, Marilia Marques Mirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVasconcellos, Mayara de FátimaGonçalves, Caroline Carmona MarquesMira, Marilia Marques2024-01-08T18:37:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47518Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2024-01-08T18:37:17Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Paulo Freire and teacher training: a state-of-the-art type of research Paulo Freire y la formación docente: una investigación del tipo estado del arte Paulo Freire e formação docente: uma pesquisa do tipo estado da arte |
title |
Paulo Freire and teacher training: a state-of-the-art type of research |
spellingShingle |
Paulo Freire and teacher training: a state-of-the-art type of research Vasconcellos, Mayara de Fátima Formación de profesores Paulo Freire Educación Teacher training Paulo Freire Education Formação de professores Paulo Freire Educação |
title_short |
Paulo Freire and teacher training: a state-of-the-art type of research |
title_full |
Paulo Freire and teacher training: a state-of-the-art type of research |
title_fullStr |
Paulo Freire and teacher training: a state-of-the-art type of research |
title_full_unstemmed |
Paulo Freire and teacher training: a state-of-the-art type of research |
title_sort |
Paulo Freire and teacher training: a state-of-the-art type of research |
author |
Vasconcellos, Mayara de Fátima |
author_facet |
Vasconcellos, Mayara de Fátima Gonçalves, Caroline Carmona Marques Mira, Marilia Marques |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves, Caroline Carmona Marques Mira, Marilia Marques |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vasconcellos, Mayara de Fátima Gonçalves, Caroline Carmona Marques Mira, Marilia Marques |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formación de profesores Paulo Freire Educación Teacher training Paulo Freire Education Formação de professores Paulo Freire Educação |
topic |
Formación de profesores Paulo Freire Educación Teacher training Paulo Freire Education Formação de professores Paulo Freire Educação |
description |
This article presents a state-of-the-art about teacher training and the concepts of Paulo Freire. It seeks to analyze how the research in the Education field uses those concepts. The study was based on articles published in the last ten years, selected from two databases. Results show, among other aspects, the main Freire concepts highlighted in the researched articles, as well as themes that have been little explored, evidencing the amplitude and the relevance to the present time of the author's work in research about teacher training. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47518 10.26512/lc29202347518 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47518 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc29202347518 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47518/38265 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47518/38267 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47518/38266 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/47518/38268 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e47518 Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e47518 Linhas Críticas; v. 29 (2023); e47518 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v29i reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br|| |
_version_ |
1797053655000547328 |