Perspectivas em etnomatemática para a formação e atuação docente na Educação de Jovens e Adultos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Adriano Vargas
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23165
Resumo: The article presents research clipping developed in the state - of - the - art model. We highlight publications involving analyzes and contributions of Mathematics Education focused on Youth and Adult Education. The objective was to contribute to the knowledge and the confrontation of great challenges of the EJA, especially those related to the training of the teacher who works in this modality. The results highlight the bases of the Ethnomathematics Program as a possibility to improve the quality of the educational process of the EJA, and its influence on the formation / performance of the professionals who work in this modality of teaching, in order to make it more effective, and adequate to the expectations and specificities of their students
id UNB - 28_998c738a709fb02ff171440865f18ad9
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23165
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Perspectivas em etnomatemática para a formação e atuação docente na Educação de Jovens e AdultosFormação docenteEducação MatemáticaEtnomatemáticaEstado da ArteFormation des enseignantsÉducation mathématiqueEthnomathématiquesEtat de l'Art.Formación docenteEducación MatemáticaEtnomatemáticaEstado del ArteTeacher trainingMathematical EducationEthnomathematicsState of artThe article presents research clipping developed in the state - of - the - art model. We highlight publications involving analyzes and contributions of Mathematics Education focused on Youth and Adult Education. The objective was to contribute to the knowledge and the confrontation of great challenges of the EJA, especially those related to the training of the teacher who works in this modality. The results highlight the bases of the Ethnomathematics Program as a possibility to improve the quality of the educational process of the EJA, and its influence on the formation / performance of the professionals who work in this modality of teaching, in order to make it more effective, and adequate to the expectations and specificities of their studentsEl artículo presenta recorte de investigación desarrollada en el modelo de estado del arte. Destacamos publicaciones que involucran análisis y contribuciones de la Educación Matemática orientada a la Educación de Jóvenes y Adultos (EJA). El objetivo fue el de contribuir al conocimiento y el enfrentamiento de grandes desafíos de la EJA, especialmente los relacionados a la formación del docente que actúa en esta modalidad. Los resultados destacan las bases del Programa Etnomatemática como posibilidad de mejora de la calidad del proceso educativo de la EJA, y su influencia sobre la formación / actuación de los profesionales que actúan en esta modalidad de enseñanza, para hacerla más eficaz, y adecuada a las expectativas y las especificidades de sus alumnos.Cet article présente le découpage de recherche développé dans le modèle de pointe. Nous mettons en évidence des publications impliquant des analyses et des contributions de l'enseignement des mathématiques axées sur l'EJA. L'objectif était de contribuer à la connaissance et à la confrontation des grands défis de l'EJA, notamment ceux liés à la formation de l'enseignant qui travaille dans cette modalité. Les résultats soulignent les bases du programme Ethnomathématiques comme une possibilité d'améliorer la qualité du processus éducatif de l'EJA, et son influence sur la formation / performance des professionnels qui travaillent dans cette modalité d'enseignement, afin de le rendre plus efficace, et adéquat aux attentes et les spécificités de leurs étudiants.O artigo apresenta recorte de pesquisa desenvolvida no modelo de estado da arte. Destacamos publicações envolvendo análises e contribuições da Educação Matemática voltada para a EJA. O objetivo foi contribuir para o conhecimento e o enfrentamento de grandes desafios da EJA, especialmente os relacionados à formação do docente que atua nesta modalidade. Os resultados destacam as bases do Programa Etnomatemática como possibilidade de melhoria da qualidade do processo educacional da EJA, e sua influência sobre a formação/atuação dos profissionais que atuam nesta modalidade de ensino de modo a torná-la mais eficaz e adequada à s expectativas e especificidades de seus alunos.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2019-02-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2316510.26512/lc.v25.2019.23165Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e23165Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e23165Linhas Crí­ticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e231651981-04311516-489610.26512/lc.v25.2019reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23165/21589https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23165/31787Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Adriano Vargas2022-02-08T21:54:23Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23165Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-02-08T21:54:23Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Perspectivas em etnomatemática para a formação e atuação docente na Educação de Jovens e Adultos
title Perspectivas em etnomatemática para a formação e atuação docente na Educação de Jovens e Adultos
spellingShingle Perspectivas em etnomatemática para a formação e atuação docente na Educação de Jovens e Adultos
Freitas, Adriano Vargas
Formação docente
Educação Matemática
Etnomatemática
Estado da Arte
Formation des enseignants
Éducation mathématique
Ethnomathématiques
Etat de l'Art.
Formación docente
Educación Matemática
Etnomatemática
Estado del Arte
Teacher training
Mathematical Education
Ethnomathematics
State of art
title_short Perspectivas em etnomatemática para a formação e atuação docente na Educação de Jovens e Adultos
title_full Perspectivas em etnomatemática para a formação e atuação docente na Educação de Jovens e Adultos
title_fullStr Perspectivas em etnomatemática para a formação e atuação docente na Educação de Jovens e Adultos
title_full_unstemmed Perspectivas em etnomatemática para a formação e atuação docente na Educação de Jovens e Adultos
title_sort Perspectivas em etnomatemática para a formação e atuação docente na Educação de Jovens e Adultos
author Freitas, Adriano Vargas
author_facet Freitas, Adriano Vargas
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Adriano Vargas
dc.subject.por.fl_str_mv Formação docente
Educação Matemática
Etnomatemática
Estado da Arte
Formation des enseignants
Éducation mathématique
Ethnomathématiques
Etat de l'Art.
Formación docente
Educación Matemática
Etnomatemática
Estado del Arte
Teacher training
Mathematical Education
Ethnomathematics
State of art
topic Formação docente
Educação Matemática
Etnomatemática
Estado da Arte
Formation des enseignants
Éducation mathématique
Ethnomathématiques
Etat de l'Art.
Formación docente
Educación Matemática
Etnomatemática
Estado del Arte
Teacher training
Mathematical Education
Ethnomathematics
State of art
description The article presents research clipping developed in the state - of - the - art model. We highlight publications involving analyzes and contributions of Mathematics Education focused on Youth and Adult Education. The objective was to contribute to the knowledge and the confrontation of great challenges of the EJA, especially those related to the training of the teacher who works in this modality. The results highlight the bases of the Ethnomathematics Program as a possibility to improve the quality of the educational process of the EJA, and its influence on the formation / performance of the professionals who work in this modality of teaching, in order to make it more effective, and adequate to the expectations and specificities of their students
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23165
10.26512/lc.v25.2019.23165
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23165
identifier_str_mv 10.26512/lc.v25.2019.23165
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23165/21589
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23165/31787
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e23165
Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e23165
Linhas Crí­ticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e23165
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v25.2019
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053652913881088