Perspectivas em etnomatemática para a formação e atuação docente na Educação de Jovens e Adultos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23165 |
Resumo: | The article presents research clipping developed in the state - of - the - art model. We highlight publications involving analyzes and contributions of Mathematics Education focused on Youth and Adult Education. The objective was to contribute to the knowledge and the confrontation of great challenges of the EJA, especially those related to the training of the teacher who works in this modality. The results highlight the bases of the Ethnomathematics Program as a possibility to improve the quality of the educational process of the EJA, and its influence on the formation / performance of the professionals who work in this modality of teaching, in order to make it more effective, and adequate to the expectations and specificities of their students |
id |
UNB-32_998c738a709fb02ff171440865f18ad9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23165 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Perspectivas em etnomatemática para a formação e atuação docente na Educação de Jovens e AdultosFormação docenteEducação MatemáticaEtnomatemáticaEstado da ArteFormation des enseignantsÉducation mathématiqueEthnomathématiquesEtat de l'Art.Formación docenteEducación MatemáticaEtnomatemáticaEstado del ArteTeacher trainingMathematical EducationEthnomathematicsState of artThe article presents research clipping developed in the state - of - the - art model. We highlight publications involving analyzes and contributions of Mathematics Education focused on Youth and Adult Education. The objective was to contribute to the knowledge and the confrontation of great challenges of the EJA, especially those related to the training of the teacher who works in this modality. The results highlight the bases of the Ethnomathematics Program as a possibility to improve the quality of the educational process of the EJA, and its influence on the formation / performance of the professionals who work in this modality of teaching, in order to make it more effective, and adequate to the expectations and specificities of their studentsEl artículo presenta recorte de investigación desarrollada en el modelo de estado del arte. Destacamos publicaciones que involucran análisis y contribuciones de la Educación Matemática orientada a la Educación de Jóvenes y Adultos (EJA). El objetivo fue el de contribuir al conocimiento y el enfrentamiento de grandes desafíos de la EJA, especialmente los relacionados a la formación del docente que actúa en esta modalidad. Los resultados destacan las bases del Programa Etnomatemática como posibilidad de mejora de la calidad del proceso educativo de la EJA, y su influencia sobre la formación / actuación de los profesionales que actúan en esta modalidad de enseñanza, para hacerla más eficaz, y adecuada a las expectativas y las especificidades de sus alumnos.Cet article présente le découpage de recherche développé dans le modèle de pointe. Nous mettons en évidence des publications impliquant des analyses et des contributions de l'enseignement des mathématiques axées sur l'EJA. L'objectif était de contribuer à la connaissance et à la confrontation des grands défis de l'EJA, notamment ceux liés à la formation de l'enseignant qui travaille dans cette modalité. Les résultats soulignent les bases du programme Ethnomathématiques comme une possibilité d'améliorer la qualité du processus éducatif de l'EJA, et son influence sur la formation / performance des professionnels qui travaillent dans cette modalité d'enseignement, afin de le rendre plus efficace, et adéquat aux attentes et les spécificités de leurs étudiants.O artigo apresenta recorte de pesquisa desenvolvida no modelo de estado da arte. Destacamos publicações envolvendo análises e contribuições da Educação Matemática voltada para a EJA. O objetivo foi contribuir para o conhecimento e o enfrentamento de grandes desafios da EJA, especialmente os relacionados à formação do docente que atua nesta modalidade. Os resultados destacam as bases do Programa Etnomatemática como possibilidade de melhoria da qualidade do processo educacional da EJA, e sua influência sobre a formação/atuação dos profissionais que atuam nesta modalidade de ensino de modo a torná-la mais eficaz e adequada à s expectativas e especificidades de seus alunos.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2019-02-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2316510.26512/lc.v25.2019.23165Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e23165Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e23165Linhas Críticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e231651981-04311516-489610.26512/lc.v25.2019reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23165/21589https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23165/31787Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Adriano Vargas2022-02-08T21:54:23Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23165Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-02-08T21:54:23Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Perspectivas em etnomatemática para a formação e atuação docente na Educação de Jovens e Adultos |
title |
Perspectivas em etnomatemática para a formação e atuação docente na Educação de Jovens e Adultos |
spellingShingle |
Perspectivas em etnomatemática para a formação e atuação docente na Educação de Jovens e Adultos Freitas, Adriano Vargas Formação docente Educação Matemática Etnomatemática Estado da Arte Formation des enseignants Éducation mathématique Ethnomathématiques Etat de l'Art. Formación docente Educación Matemática Etnomatemática Estado del Arte Teacher training Mathematical Education Ethnomathematics State of art |
title_short |
Perspectivas em etnomatemática para a formação e atuação docente na Educação de Jovens e Adultos |
title_full |
Perspectivas em etnomatemática para a formação e atuação docente na Educação de Jovens e Adultos |
title_fullStr |
Perspectivas em etnomatemática para a formação e atuação docente na Educação de Jovens e Adultos |
title_full_unstemmed |
Perspectivas em etnomatemática para a formação e atuação docente na Educação de Jovens e Adultos |
title_sort |
Perspectivas em etnomatemática para a formação e atuação docente na Educação de Jovens e Adultos |
author |
Freitas, Adriano Vargas |
author_facet |
Freitas, Adriano Vargas |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Adriano Vargas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação docente Educação Matemática Etnomatemática Estado da Arte Formation des enseignants Éducation mathématique Ethnomathématiques Etat de l'Art. Formación docente Educación Matemática Etnomatemática Estado del Arte Teacher training Mathematical Education Ethnomathematics State of art |
topic |
Formação docente Educação Matemática Etnomatemática Estado da Arte Formation des enseignants Éducation mathématique Ethnomathématiques Etat de l'Art. Formación docente Educación Matemática Etnomatemática Estado del Arte Teacher training Mathematical Education Ethnomathematics State of art |
description |
The article presents research clipping developed in the state - of - the - art model. We highlight publications involving analyzes and contributions of Mathematics Education focused on Youth and Adult Education. The objective was to contribute to the knowledge and the confrontation of great challenges of the EJA, especially those related to the training of the teacher who works in this modality. The results highlight the bases of the Ethnomathematics Program as a possibility to improve the quality of the educational process of the EJA, and its influence on the formation / performance of the professionals who work in this modality of teaching, in order to make it more effective, and adequate to the expectations and specificities of their students |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-02-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23165 10.26512/lc.v25.2019.23165 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23165 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v25.2019.23165 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23165/21589 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23165/31787 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Revista Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e23165 Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e23165 Linhas Críticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e23165 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v25.2019 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309287381073920 |