Convergences and divergences of the TILSP profile in basic and higher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira Antonio, Luiz Cláudio
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Azulay Kelman, Celeste, Rodrigues Mota, Paola
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26434
Resumo: Law 12319/2010 regulated the profession of Libras interpreters, but can bring some ambiguities. Aiming to know what they think, this study researched interpreters who work either in Basic or Higher Education. The semi-structured interview was used as an investigative procedure. Results showed that the interpreter in higher education works with people with a better and more specialized degree of Portuguese language understanding, depending on the knowledge area. The associated role of educator is more present in Basic Education than in Higher Education. Conclusions come to the idea that the interpreter is never neutral in his role, making different interpretations regarding his professional practice.
id UNB - 28_9a400459c96bbc9c7fe8bbfa55388765
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26434
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Convergences and divergences of the TILSP profile in basic and higher educationConvergencias y divergencias del perfil del TILSP en la educación básica y superiorConvergências e divergências do perfil do TILSP na educação básica e superiorIntérprete de LibrasPerfil ProfissionalEnsino SuperiorEducação BásicaIntérprete de LibrasPerfil profesionalEnseñanza SuperiorEducación BásicaInterpreter of LibrasProfessional ProfileHigher EducationBasic EducationLaw 12319/2010 regulated the profession of Libras interpreters, but can bring some ambiguities. Aiming to know what they think, this study researched interpreters who work either in Basic or Higher Education. The semi-structured interview was used as an investigative procedure. Results showed that the interpreter in higher education works with people with a better and more specialized degree of Portuguese language understanding, depending on the knowledge area. The associated role of educator is more present in Basic Education than in Higher Education. Conclusions come to the idea that the interpreter is never neutral in his role, making different interpretations regarding his professional practice.La Ley 12319/2010 regula la profesión del intérprete Libras, pero permite ambigüedades. Con el objetivo de saber qué piensan, este estudio investigó a los intérpretes que trabajan tanto en Educación Básica cuanto Superior. La entrevista semiestructurada se utilizó como procedimiento de investigación. Los resultados mostraron que el intérprete de educación superior trabaja con personas con un mejor y más especializado grado de comprensión de la lengua portuguesa, según el área de conocimiento. El rol asociado de educador está más presente en Educación Básica y menos en Educación Superior. Se concluye que el intérprete nunca es neutro en el ejercicio de su función, realizando diferentes interpretaciones respecto a su práctica profesional.A Lei 12319/2010 regulamentou a profissão de intérpretes de Libras, mas dá margem a ambiguidades. Objetivando conhecer o que pensam, esse estudo pesquisou intérpretes que atuam na Educação Básica e Superior. Utilizou como procedimento investigativo a entrevista semiestruturada. Resultados mostraram que o intérprete no ensino superior atua com pessoas com melhor e mais especializado grau de compreensão da Língua Portuguesa, em função da área de conhecimento. O papel associado de educador está mais presente na Educação Básica e menos no Ensino Superior. Conclui-se que o intérprete nunca é neutro no exercício de sua função, fazendo diferentes interpretações relativas ao seu exercício profissional.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2020-09-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2643410.26512/lc.v26.2020.26434Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e26434Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e26434Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e264341981-04311516-489610.26512/lc.v26i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26434/27613https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26434/32317Copyright (c) 2020 Luiz Cláudio de Oliveira Antonio; Celeste Azulay Kelman; Paola Rodrigues Motahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira Antonio, Luiz CláudioAzulay Kelman, CelesteRodrigues Mota, Paola2022-02-09T11:23:50Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26434Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-02-09T11:23:50Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Convergences and divergences of the TILSP profile in basic and higher education
Convergencias y divergencias del perfil del TILSP en la educación básica y superior
Convergências e divergências do perfil do TILSP na educação básica e superior
title Convergences and divergences of the TILSP profile in basic and higher education
spellingShingle Convergences and divergences of the TILSP profile in basic and higher education
de Oliveira Antonio, Luiz Cláudio
Intérprete de Libras
Perfil Profissional
Ensino Superior
Educação Básica
Intérprete de Libras
Perfil profesional
Enseñanza Superior
Educación Básica
Interpreter of Libras
Professional Profile
Higher Education
Basic Education
title_short Convergences and divergences of the TILSP profile in basic and higher education
title_full Convergences and divergences of the TILSP profile in basic and higher education
title_fullStr Convergences and divergences of the TILSP profile in basic and higher education
title_full_unstemmed Convergences and divergences of the TILSP profile in basic and higher education
title_sort Convergences and divergences of the TILSP profile in basic and higher education
author de Oliveira Antonio, Luiz Cláudio
author_facet de Oliveira Antonio, Luiz Cláudio
Azulay Kelman, Celeste
Rodrigues Mota, Paola
author_role author
author2 Azulay Kelman, Celeste
Rodrigues Mota, Paola
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Oliveira Antonio, Luiz Cláudio
Azulay Kelman, Celeste
Rodrigues Mota, Paola
dc.subject.por.fl_str_mv Intérprete de Libras
Perfil Profissional
Ensino Superior
Educação Básica
Intérprete de Libras
Perfil profesional
Enseñanza Superior
Educación Básica
Interpreter of Libras
Professional Profile
Higher Education
Basic Education
topic Intérprete de Libras
Perfil Profissional
Ensino Superior
Educação Básica
Intérprete de Libras
Perfil profesional
Enseñanza Superior
Educación Básica
Interpreter of Libras
Professional Profile
Higher Education
Basic Education
description Law 12319/2010 regulated the profession of Libras interpreters, but can bring some ambiguities. Aiming to know what they think, this study researched interpreters who work either in Basic or Higher Education. The semi-structured interview was used as an investigative procedure. Results showed that the interpreter in higher education works with people with a better and more specialized degree of Portuguese language understanding, depending on the knowledge area. The associated role of educator is more present in Basic Education than in Higher Education. Conclusions come to the idea that the interpreter is never neutral in his role, making different interpretations regarding his professional practice.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26434
10.26512/lc.v26.2020.26434
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26434
identifier_str_mv 10.26512/lc.v26.2020.26434
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26434/27613
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26434/32317
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Luiz Cláudio de Oliveira Antonio; Celeste Azulay Kelman; Paola Rodrigues Mota
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Luiz Cláudio de Oliveira Antonio; Celeste Azulay Kelman; Paola Rodrigues Mota
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e26434
Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e26434
Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e26434
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v26i0
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053653016641536