Convergences and divergences of the TILSP profile in basic and higher education
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26434 |
Resumo: | Law 12319/2010 regulated the profession of Libras interpreters, but can bring some ambiguities. Aiming to know what they think, this study researched interpreters who work either in Basic or Higher Education. The semi-structured interview was used as an investigative procedure. Results showed that the interpreter in higher education works with people with a better and more specialized degree of Portuguese language understanding, depending on the knowledge area. The associated role of educator is more present in Basic Education than in Higher Education. Conclusions come to the idea that the interpreter is never neutral in his role, making different interpretations regarding his professional practice. |
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Convergences and divergences of the TILSP profile in basic and higher educationConvergencias y divergencias del perfil del TILSP en la educación básica y superiorConvergências e divergências do perfil do TILSP na educação básica e superiorIntérprete de LibrasPerfil ProfissionalEnsino SuperiorEducação BásicaIntérprete de LibrasPerfil profesionalEnseñanza SuperiorEducación BásicaInterpreter of LibrasProfessional ProfileHigher EducationBasic EducationLaw 12319/2010 regulated the profession of Libras interpreters, but can bring some ambiguities. Aiming to know what they think, this study researched interpreters who work either in Basic or Higher Education. The semi-structured interview was used as an investigative procedure. Results showed that the interpreter in higher education works with people with a better and more specialized degree of Portuguese language understanding, depending on the knowledge area. The associated role of educator is more present in Basic Education than in Higher Education. Conclusions come to the idea that the interpreter is never neutral in his role, making different interpretations regarding his professional practice.La Ley 12319/2010 regula la profesión del intérprete Libras, pero permite ambigüedades. Con el objetivo de saber qué piensan, este estudio investigó a los intérpretes que trabajan tanto en Educación Básica cuanto Superior. La entrevista semiestructurada se utilizó como procedimiento de investigación. Los resultados mostraron que el intérprete de educación superior trabaja con personas con un mejor y más especializado grado de comprensión de la lengua portuguesa, según el área de conocimiento. El rol asociado de educador está más presente en Educación Básica y menos en Educación Superior. Se concluye que el intérprete nunca es neutro en el ejercicio de su función, realizando diferentes interpretaciones respecto a su práctica profesional.A Lei 12319/2010 regulamentou a profissão de intérpretes de Libras, mas dá margem a ambiguidades. Objetivando conhecer o que pensam, esse estudo pesquisou intérpretes que atuam na Educação Básica e Superior. Utilizou como procedimento investigativo a entrevista semiestruturada. Resultados mostraram que o intérprete no ensino superior atua com pessoas com melhor e mais especializado grau de compreensão da Língua Portuguesa, em função da área de conhecimento. O papel associado de educador está mais presente na Educação Básica e menos no Ensino Superior. Conclui-se que o intérprete nunca é neutro no exercício de sua função, fazendo diferentes interpretações relativas ao seu exercício profissional.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2020-09-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2643410.26512/lc.v26.2020.26434Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e26434Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e26434Linhas Críticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e264341981-04311516-489610.26512/lc.v26i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26434/27613https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/26434/32317Copyright (c) 2020 Luiz Cláudio de Oliveira Antonio; Celeste Azulay Kelman; Paola Rodrigues Motahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira Antonio, Luiz CláudioAzulay Kelman, CelesteRodrigues Mota, Paola2022-02-09T11:23:50Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26434Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-02-09T11:23:50Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
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