Extension projects and social inclusion policies in Brazilian federal universities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marcelino, Karina
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Gonçalves, Monica, Hamerski, Bruna, Moraes, Mário
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41341
Resumo: This article aims to investigate how universities are inserting social inclusion in their extension projects, based on exploratory research on extension projects at three federal universities in southern Brazil. Characterized as a quali-quantitative, documentary and exploratory study, this article pointed out as results the low or no representation of extension projects aimed at indigenous people, the elderly, the LGBTQIA+ population and the black population. Therefore, it is essential to expand the extension projects in the surveyed universities aimed at the aforementioned social groups so that, in fact, the university can establish itself as a democratic, plural and inclusive institution.
id UNB - 28_9d62288590704f818305ebbce6abd31e
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41341
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Extension projects and social inclusion policies in Brazilian federal universitiesProyectos de extensión y políticas de inclusión social en las universidades federales brasileñasProjetos de extensão e políticas de inclusão social nas universidades federais brasileirasProjetos de ExtensãoPolítica PúblicaInclusão SocialRepresentatividadeUniversidade PúblicaProyectos de ExtensiónPolítica PúblicaInclusión SocialRepresentatividadUniversidad PúblicaExtension ProjectsPublic PolicySocial InclusionRepresentativenessPublic UniversityThis article aims to investigate how universities are inserting social inclusion in their extension projects, based on exploratory research on extension projects at three federal universities in southern Brazil. Characterized as a quali-quantitative, documentary and exploratory study, this article pointed out as results the low or no representation of extension projects aimed at indigenous people, the elderly, the LGBTQIA+ population and the black population. Therefore, it is essential to expand the extension projects in the surveyed universities aimed at the aforementioned social groups so that, in fact, the university can establish itself as a democratic, plural and inclusive institution.Este artículo tiene como objetivo investigar cómo las universidades están insertando la inclusión social en sus proyectos de extensión, a partir de una investigación sobre proyectos de extensión en tres universidades federales del sur de Brasil. Este estudio cuali-cuantitativo, documental y exploratorio, señalado como resultado la escasa o nula representación de proyectos de extensión dirigidos a pueblos indígenas, ancianos, población LGBTQIA+ y población negra. Por tanto, es fundamental ampliar los proyectos de extensión en estas universidades dirigidos a los grupos sociales antes mencionados, para que la universidad se consolide como una institución democrática, plural e inclusiva.Este artigo objetiva investigar como as universidades estão inserindo a inclusão social em seus projetos de extensão, a partir de pesquisa exploratória dos projetos de extensão de três universidades federais do Sul do Brasil. Caracterizado como um estudo quali-quantitativo, documental e exploratório, este artigo apontou como resultados a baixa ou nenhuma representatividade de projetos de extensão destinados às pessoas indígenas, idosos, população LGBTQIA+ e população negra. Portanto, é mister a ampliação dos projetos de extensão nas universidades pesquisadas destinados para tais grupos sociais, para que de fato a universidade se estabeleça enquanto instituição democrática, plural e inclusiva.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2022-03-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4134110.26512/lc28202241341Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e41341Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e41341Linhas Crí­ticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e413411981-04311516-489610.26512/lc.v28ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41341/32862https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41341/32863Copyright (c) 2022 Karina Marcelino, Monica Gonçalves, Bruna Hamerski, Mário Moraeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarcelino, KarinaGonçalves, Monica Hamerski, Bruna Moraes, Mário 2022-03-23T18:20:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41341Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-03-23T18:20:55Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Extension projects and social inclusion policies in Brazilian federal universities
Proyectos de extensión y políticas de inclusión social en las universidades federales brasileñas
Projetos de extensão e políticas de inclusão social nas universidades federais brasileiras
title Extension projects and social inclusion policies in Brazilian federal universities
spellingShingle Extension projects and social inclusion policies in Brazilian federal universities
Marcelino, Karina
Projetos de Extensão
Política Pública
Inclusão Social
Representatividade
Universidade Pública
Proyectos de Extensión
Política Pública
Inclusión Social
Representatividad
Universidad Pública
Extension Projects
Public Policy
Social Inclusion
Representativeness
Public University
title_short Extension projects and social inclusion policies in Brazilian federal universities
title_full Extension projects and social inclusion policies in Brazilian federal universities
title_fullStr Extension projects and social inclusion policies in Brazilian federal universities
title_full_unstemmed Extension projects and social inclusion policies in Brazilian federal universities
title_sort Extension projects and social inclusion policies in Brazilian federal universities
author Marcelino, Karina
author_facet Marcelino, Karina
Gonçalves, Monica
Hamerski, Bruna
Moraes, Mário
author_role author
author2 Gonçalves, Monica
Hamerski, Bruna
Moraes, Mário
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marcelino, Karina
Gonçalves, Monica
Hamerski, Bruna
Moraes, Mário
dc.subject.por.fl_str_mv Projetos de Extensão
Política Pública
Inclusão Social
Representatividade
Universidade Pública
Proyectos de Extensión
Política Pública
Inclusión Social
Representatividad
Universidad Pública
Extension Projects
Public Policy
Social Inclusion
Representativeness
Public University
topic Projetos de Extensão
Política Pública
Inclusão Social
Representatividade
Universidade Pública
Proyectos de Extensión
Política Pública
Inclusión Social
Representatividad
Universidad Pública
Extension Projects
Public Policy
Social Inclusion
Representativeness
Public University
description This article aims to investigate how universities are inserting social inclusion in their extension projects, based on exploratory research on extension projects at three federal universities in southern Brazil. Characterized as a quali-quantitative, documentary and exploratory study, this article pointed out as results the low or no representation of extension projects aimed at indigenous people, the elderly, the LGBTQIA+ population and the black population. Therefore, it is essential to expand the extension projects in the surveyed universities aimed at the aforementioned social groups so that, in fact, the university can establish itself as a democratic, plural and inclusive institution.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41341
10.26512/lc28202241341
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41341
identifier_str_mv 10.26512/lc28202241341
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41341/32862
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41341/32863
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Karina Marcelino, Monica Gonçalves, Bruna Hamerski, Mário Moraes
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Karina Marcelino, Monica Gonçalves, Bruna Hamerski, Mário Moraes
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e41341
Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e41341
Linhas Crí­ticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e41341
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v28i
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053654472065024