Extension projects and social inclusion policies in Brazilian federal universities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marcelino, Karina
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Gonçalves, Monica, Hamerski, Bruna, Moraes, Mário
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41341
Resumo: This article aims to investigate how universities are inserting social inclusion in their extension projects, based on exploratory research on extension projects at three federal universities in southern Brazil. Characterized as a quali-quantitative, documentary and exploratory study, this article pointed out as results the low or no representation of extension projects aimed at indigenous people, the elderly, the LGBTQIA+ population and the black population. Therefore, it is essential to expand the extension projects in the surveyed universities aimed at the aforementioned social groups so that, in fact, the university can establish itself as a democratic, plural and inclusive institution.
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spelling Extension projects and social inclusion policies in Brazilian federal universitiesProyectos de extensión y políticas de inclusión social en las universidades federales brasileñasProjetos de extensão e políticas de inclusão social nas universidades federais brasileirasProjetos de ExtensãoPolítica PúblicaInclusão SocialRepresentatividadeUniversidade PúblicaProyectos de ExtensiónPolítica PúblicaInclusión SocialRepresentatividadUniversidad PúblicaExtension ProjectsPublic PolicySocial InclusionRepresentativenessPublic UniversityThis article aims to investigate how universities are inserting social inclusion in their extension projects, based on exploratory research on extension projects at three federal universities in southern Brazil. Characterized as a quali-quantitative, documentary and exploratory study, this article pointed out as results the low or no representation of extension projects aimed at indigenous people, the elderly, the LGBTQIA+ population and the black population. Therefore, it is essential to expand the extension projects in the surveyed universities aimed at the aforementioned social groups so that, in fact, the university can establish itself as a democratic, plural and inclusive institution.Este artículo tiene como objetivo investigar cómo las universidades están insertando la inclusión social en sus proyectos de extensión, a partir de una investigación sobre proyectos de extensión en tres universidades federales del sur de Brasil. Este estudio cuali-cuantitativo, documental y exploratorio, señalado como resultado la escasa o nula representación de proyectos de extensión dirigidos a pueblos indígenas, ancianos, población LGBTQIA+ y población negra. Por tanto, es fundamental ampliar los proyectos de extensión en estas universidades dirigidos a los grupos sociales antes mencionados, para que la universidad se consolide como una institución democrática, plural e inclusiva.Este artigo objetiva investigar como as universidades estão inserindo a inclusão social em seus projetos de extensão, a partir de pesquisa exploratória dos projetos de extensão de três universidades federais do Sul do Brasil. Caracterizado como um estudo quali-quantitativo, documental e exploratório, este artigo apontou como resultados a baixa ou nenhuma representatividade de projetos de extensão destinados às pessoas indígenas, idosos, população LGBTQIA+ e população negra. Portanto, é mister a ampliação dos projetos de extensão nas universidades pesquisadas destinados para tais grupos sociais, para que de fato a universidade se estabeleça enquanto instituição democrática, plural e inclusiva.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2022-03-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4134110.26512/lc28202241341Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e41341Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e41341Linhas Crí­ticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e413411981-04311516-489610.26512/lc.v28ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41341/32862https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/41341/32863Copyright (c) 2022 Karina Marcelino, Monica Gonçalves, Bruna Hamerski, Mário Moraeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarcelino, KarinaGonçalves, Monica Hamerski, Bruna Moraes, Mário 2022-03-23T18:20:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/41341Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-03-23T18:20:55Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
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