Poststructuralisms and education: conditions for the conceptual production of a field

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Déborah Cristina Barbosa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Erbs, Rita Tatiana Cardoso
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/40530
Resumo: This work analyzes contexts and concepts that constitute the post-structuralist philosophical movement in order to address production conditions, as well as some implications for contemporary education. In conceptual assemblages linked to philosophy, post-structuralisms are in the field of creation, in time, resounding breaks for the educational field, with subjects becoming authors in a creative actuality. In this context, the notion of subject stands out, since, in this philosophical bias, confronts crystallized formal educational nuances, signaling challenges in relating post-structuralism and education.
id UNB - 28_a1d37237eda5a3b0b31a2270b08ef410
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/40530
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Poststructuralisms and education: conditions for the conceptual production of a fieldPostestructuralismos y educación: condiciones para la producción conceptual de um campoPós-estruturalismos e educação: condições de produção conceitual de um campoPós-estruturalismosEducaçãoCondições de produçãoSujeitoPostestructuralismosEducaciónCondiciones de producciónSujetoPoststructuralismsEducationProduction conditionsSubjectThis work analyzes contexts and concepts that constitute the post-structuralist philosophical movement in order to address production conditions, as well as some implications for contemporary education. In conceptual assemblages linked to philosophy, post-structuralisms are in the field of creation, in time, resounding breaks for the educational field, with subjects becoming authors in a creative actuality. In this context, the notion of subject stands out, since, in this philosophical bias, confronts crystallized formal educational nuances, signaling challenges in relating post-structuralism and education.Este trabajo analiza contextos y conceptos del movimiento filosófico postestructuralista el fin de abordar sus condiciones de producción, como implicaciones para la educación contemporánea. En los ensamblajes conceptuales ligados a la filosofía, los postestructuralismos están en el campo de la creación, en el tiempo, rupturas resonantes para el campo educativo, con los sujetos convirtiéndose en autores en una actualidad creativa. En este contexto, se destaca la noción de sujeto, ya que, en este sesgo filosófico, tal concepción confronta matices educativos formales cristalizados, señalando desafíos en la relación postestructuralismo en y educación.Este trabalho analisa contextos e conceitos constituintes do movimento filosófico pós-estruturalista a fim de abordar suas condições de produção, bem como implicações para a educação contemporânea. Nos agenciamentos conceituais atrelados à filosofia, os pós-estruturalismos estão em campo de criação, no tempo, ressoando quebras para o campo educacional, o que reflete nos sujeitos, visto que estes passam a serem autores numa atualidade criadora. Neste contexto, destaca-se a noção de sujeito, uma vez que, neste viés filosófico, tal concepção confronta nuances educacionais formais cristalizadas, sinalizando desafios ao relacionar pós-estruturalismos e educação.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2022-02-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4053010.26512/lc28202240530Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e40530Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e40530Linhas Crí­ticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e405301981-04311516-489610.26512/lc.v28ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/40530/32584https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/40530/32685Copyright (c) 2022 Déborah Cristina Barbosa Ferreira, Rita Tatiana Cardoso Erbshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Déborah Cristina BarbosaErbs, Rita Tatiana Cardoso2022-02-14T16:39:42Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/40530Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-02-14T16:39:42Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Poststructuralisms and education: conditions for the conceptual production of a field
Postestructuralismos y educación: condiciones para la producción conceptual de um campo
Pós-estruturalismos e educação: condições de produção conceitual de um campo
title Poststructuralisms and education: conditions for the conceptual production of a field
spellingShingle Poststructuralisms and education: conditions for the conceptual production of a field
Ferreira, Déborah Cristina Barbosa
Pós-estruturalismos
Educação
Condições de produção
Sujeito
Postestructuralismos
Educación
Condiciones de producción
Sujeto
Poststructuralisms
Education
Production conditions
Subject
title_short Poststructuralisms and education: conditions for the conceptual production of a field
title_full Poststructuralisms and education: conditions for the conceptual production of a field
title_fullStr Poststructuralisms and education: conditions for the conceptual production of a field
title_full_unstemmed Poststructuralisms and education: conditions for the conceptual production of a field
title_sort Poststructuralisms and education: conditions for the conceptual production of a field
author Ferreira, Déborah Cristina Barbosa
author_facet Ferreira, Déborah Cristina Barbosa
Erbs, Rita Tatiana Cardoso
author_role author
author2 Erbs, Rita Tatiana Cardoso
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Déborah Cristina Barbosa
Erbs, Rita Tatiana Cardoso
dc.subject.por.fl_str_mv Pós-estruturalismos
Educação
Condições de produção
Sujeito
Postestructuralismos
Educación
Condiciones de producción
Sujeto
Poststructuralisms
Education
Production conditions
Subject
topic Pós-estruturalismos
Educação
Condições de produção
Sujeito
Postestructuralismos
Educación
Condiciones de producción
Sujeto
Poststructuralisms
Education
Production conditions
Subject
description This work analyzes contexts and concepts that constitute the post-structuralist philosophical movement in order to address production conditions, as well as some implications for contemporary education. In conceptual assemblages linked to philosophy, post-structuralisms are in the field of creation, in time, resounding breaks for the educational field, with subjects becoming authors in a creative actuality. In this context, the notion of subject stands out, since, in this philosophical bias, confronts crystallized formal educational nuances, signaling challenges in relating post-structuralism and education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/40530
10.26512/lc28202240530
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/40530
identifier_str_mv 10.26512/lc28202240530
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/40530/32584
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/40530/32685
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Déborah Cristina Barbosa Ferreira, Rita Tatiana Cardoso Erbs
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Déborah Cristina Barbosa Ferreira, Rita Tatiana Cardoso Erbs
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, year 2022 (jan-dec); e40530
Linhas Críticas; Vol. 28 (2022): Linhas Críticas, volumen 28, año 2022 (jan-dic); e40530
Linhas Crí­ticas; v. 28 (2022): Linhas Críticas, volume 28, ano 2022 (jan-dez); e40530
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v28i
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053654444802048