Vision of Science in the context of Science Teaching in Historical-Critical Pedagogy

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Stadler, João Paulo
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Marques, Carlos Alberto, Lambach, Marcelo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50827
Resumo: The text presents a Content Analysis in Historical-Critical Pedagogy references on the characteristics of Scientific Knowledge in the teaching of Natural Sciences. The documents express the understanding of reality as objective and knowable, knowledge based on critical realism, with its genesis in intellectualism and criticism, and an externalist conception of science is adopted. In Natural Sciences teaching, the discussion about truth criteria and the science-society relationship is valued, which may be related to the positivist influence in this field. It was observed that the foundations of basic theories are implicit, reinforcing the need to study these elements.
id UNB - 28_a6ede5485c07ba7c4cc69e8ad632c03b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50827
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Vision of Science in the context of Science Teaching in Historical-Critical PedagogyVisión de Ciencia en el contexto de la enseñanza de las ciencias en la Pedagogía Histórico-CríticaVisão de Ciência no contexto do ensino de Ciências na Pedagogia Histórico-CríticaNaturaleza de la cienciaEpistemologíaAnálisis de ContenidoTeoría del ConocimientoNature of scienceEpistemologyContent AnalysisKnowledge TheoryNatureza da CiênciaEpistemologiaAnálise de ConteúdoTeoria do ConhecimentoThe text presents a Content Analysis in Historical-Critical Pedagogy references on the characteristics of Scientific Knowledge in the teaching of Natural Sciences. The documents express the understanding of reality as objective and knowable, knowledge based on critical realism, with its genesis in intellectualism and criticism, and an externalist conception of science is adopted. In Natural Sciences teaching, the discussion about truth criteria and the science-society relationship is valued, which may be related to the positivist influence in this field. It was observed that the foundations of basic theories are implicit, reinforcing the need to study these elements.El texto presenta un Análisis de Contenido de referencias de la Pedagogía Histórico-Crítica sobre las características del Conocimiento Científico en la enseñanza de las Ciencias Naturales. Los documentos expresan una comprensión de la realidad como objetiva y conocible, un conocimiento basado en el realismo crítico, con sus orígenes en el intelectualismo y el criticismo, y adoptan una concepción externalista de la ciencia. La enseñanza de las ciencias naturales enfatiza la discusión de los criterios de verdad y la relación ciencia-sociedad, lo que puede relacionarse con la influencia positivista en este campo. Se observó que los fundamentos de las teorías básicas están implícitos, lo que refuerza la necesidad de estudiar estos elementos.O texto apresenta uma Análise de Conteúdo em referenciais da Pedagogia Histórico-Crítica sobre as características do Conhecimento Científico no ensino de Ciências da Natureza. Os documentos expressam a compreensão da realidade como objetiva e cognoscível, o conhecimento com base no realismo crítico, com gênese no intelectualismo e no criticismo, e se adota uma concepção externalista de Ciência. No ensino de Ciências da Natureza é valorizada a discussão sobre critério de verdade e relação ciência-sociedade, o que pode ser relacionado à influência positivista nesse campo. Observou-se que fundamentos de teorias de base estão implícitos, reforçando a necessidade do estudo desses elementos.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2024-03-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5082710.26512/lc30202450827Linhas Críticas; Vol. 30 (2024); e50827Linhas Críticas; Vol. 30 (2024); e50827Linhas Crí­ticas; v. 30 (2024); e508271981-04311516-489610.26512/lc.v30ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporspahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50827/39557https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50827/39558Copyright (c) 2024 João Paulo Stadler, Carlos Alberto Marques, Marcelo Lambachhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessStadler, João PauloMarques, Carlos AlbertoLambach, Marcelo2024-03-13T16:58:01Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50827Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2024-03-13T16:58:01Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Vision of Science in the context of Science Teaching in Historical-Critical Pedagogy
Visión de Ciencia en el contexto de la enseñanza de las ciencias en la Pedagogía Histórico-Crítica
Visão de Ciência no contexto do ensino de Ciências na Pedagogia Histórico-Crítica
title Vision of Science in the context of Science Teaching in Historical-Critical Pedagogy
spellingShingle Vision of Science in the context of Science Teaching in Historical-Critical Pedagogy
Stadler, João Paulo
Naturaleza de la ciencia
Epistemología
Análisis de Contenido
Teoría del Conocimiento
Nature of science
Epistemology
Content Analysis
Knowledge Theory
Natureza da Ciência
Epistemologia
Análise de Conteúdo
Teoria do Conhecimento
title_short Vision of Science in the context of Science Teaching in Historical-Critical Pedagogy
title_full Vision of Science in the context of Science Teaching in Historical-Critical Pedagogy
title_fullStr Vision of Science in the context of Science Teaching in Historical-Critical Pedagogy
title_full_unstemmed Vision of Science in the context of Science Teaching in Historical-Critical Pedagogy
title_sort Vision of Science in the context of Science Teaching in Historical-Critical Pedagogy
author Stadler, João Paulo
author_facet Stadler, João Paulo
Marques, Carlos Alberto
Lambach, Marcelo
author_role author
author2 Marques, Carlos Alberto
Lambach, Marcelo
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Stadler, João Paulo
Marques, Carlos Alberto
Lambach, Marcelo
dc.subject.por.fl_str_mv Naturaleza de la ciencia
Epistemología
Análisis de Contenido
Teoría del Conocimiento
Nature of science
Epistemology
Content Analysis
Knowledge Theory
Natureza da Ciência
Epistemologia
Análise de Conteúdo
Teoria do Conhecimento
topic Naturaleza de la ciencia
Epistemología
Análisis de Contenido
Teoría del Conocimiento
Nature of science
Epistemology
Content Analysis
Knowledge Theory
Natureza da Ciência
Epistemologia
Análise de Conteúdo
Teoria do Conhecimento
description The text presents a Content Analysis in Historical-Critical Pedagogy references on the characteristics of Scientific Knowledge in the teaching of Natural Sciences. The documents express the understanding of reality as objective and knowable, knowledge based on critical realism, with its genesis in intellectualism and criticism, and an externalist conception of science is adopted. In Natural Sciences teaching, the discussion about truth criteria and the science-society relationship is valued, which may be related to the positivist influence in this field. It was observed that the foundations of basic theories are implicit, reinforcing the need to study these elements.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50827
10.26512/lc30202450827
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50827
identifier_str_mv 10.26512/lc30202450827
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
language por
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50827/39557
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50827/39558
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 João Paulo Stadler, Carlos Alberto Marques, Marcelo Lambach
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 João Paulo Stadler, Carlos Alberto Marques, Marcelo Lambach
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 30 (2024); e50827
Linhas Críticas; Vol. 30 (2024); e50827
Linhas Crí­ticas; v. 30 (2024); e50827
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v30i
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053655116939264