Identities, learning and intercultural mediation: an anthropological analysis
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4487 |
Resumo: | In this text it is discussed the problem of plural identities and its reconstruction in contexts of school education and non school education. It is discussed the construction and incorporation of multicultural, intercultural and monocultural attitudes on the part of the self and it reconceptualizes the concept of cultural métissage as capable to handle the complexity of the identity of the subjects of contemporary times where intercultural and sociopedagogical mediation appear as fundamental instruments to the hospitality of the cultures and of the subjects who inhabit them and (re) construct. Through the processes of teaching and learning, we all end up by having a multiplicity of cultures, language codes, more restricted, more elaborate, more locals, more universal, beliefs, values, knowledge, etc. being increasingly culturally more mestizos. In the type of reconstruction of the personal identity, the intercultural mediator has a relevant role, as we will try to show throughout this trial. |
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Identities, learning and intercultural mediation: an anthropological analysisIdentidades, aprendizaje y la mediación intercultural: un análisis antropológicoIdentidades, aprendizagem e mediação intercultural: uma análise antropológicaIdentidadesAprendizagemMestiçagemMediaçãoInterculturalidadeIdentidadesAprendizajesMestizajeMediaciónInterculturalidadIdentitiesLearningsMétissageMediationInterculturalityIn this text it is discussed the problem of plural identities and its reconstruction in contexts of school education and non school education. It is discussed the construction and incorporation of multicultural, intercultural and monocultural attitudes on the part of the self and it reconceptualizes the concept of cultural métissage as capable to handle the complexity of the identity of the subjects of contemporary times where intercultural and sociopedagogical mediation appear as fundamental instruments to the hospitality of the cultures and of the subjects who inhabit them and (re) construct. Through the processes of teaching and learning, we all end up by having a multiplicity of cultures, language codes, more restricted, more elaborate, more locals, more universal, beliefs, values, knowledge, etc. being increasingly culturally more mestizos. In the type of reconstruction of the personal identity, the intercultural mediator has a relevant role, as we will try to show throughout this trial.En este texto es discutido el problema de las identidades plurales y su reconstrucción en contextos de escolarización y educación no escolar. Aborda la construcción y la incorporación de las actitudes monoculturales, multiculturales e interculturales, por parte de uno mismo y reconceptualiza el concepto de mestizaje como capable de manejar la complejidad de la identidad de los sujetos de la época contemporánea donde la mediación intercultural y sociopedagógica aparecen como instrumentos fundamentales para la hospitalidad de las culturas y de los sujetos que las habitan y (re) construyen. Através de los procesos de enseñanza y aprendizaje, todos terminamos por tener una multiplicidad de culturas, códigos de idioma, más restringidos, más elaborados, más lugares, más universales, creencias, valores, conocimientos, etc. siendo cada vez más mestizos, culturalmente. El tipo de reconstrucción de la identidad de uno mismo, en los trânsitos culturales incitados por las aprendizagens, se tornando cada vez más mestizo, parece tener un papel relevante el mediador intercultural, como intentaremos mostrar a lo largo de este ensayo.Neste texto é discutida a problemática das identidades plurais e sua reconstrução em contextos de educação escolar e não escolar. Discute-se a construção e incorporação de atitudes monoculturais, multiculturais e interculturais, por parte do self, e reconceitualiza-se o conceito de mestiçagem como capaz de dar conta da complexidade identitária dos sujeitos da contemporaneidade em que a mediação intercultural e sociopedagógica, numa lógica preventiva, reabilitadora e antropológica, surge como instrumento fundamental à hospitalidade das culturas e dos sujeitos que a habitam e (re)constroem. Mediante os processos de ensino-aprendizagem, todos nós acabamos por atravessar uma multiplicidade de culturas, códigos linguísticos, mais restritos, mais elaborados, mais locais, mais universais, crenças, valores, saberes, etc. E somos, cada vez mais, mais mestiços, culturalmente. No tipo de reconstrução identitária do self, nos trânsitos culturais potenciados pelas aprendizagens, tornando-se cada vez mais nesse mestiço, parece ter um papel relevante o mediador intercultural, como tentaremos mostrar ao longo deste ensaio.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2015-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/448710.26512/lc.v21i44.4487Linhas Críticas; Vol. 21 No. 44 (2015): ANTROPOLOGIA E EDUCAÇÃO; 95-115Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 44 (2015): ANTROPOLOGIA E EDUCAÇÃO; 95-115Linhas Críticas; v. 21 n. 44 (2015): ANTROPOLOGIA E EDUCAÇÃO; 95-1151981-04311516-489610.26512/lc.v21i44reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4487/4093Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVieira, RicardoVieira, Ana2022-01-13T00:30:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4487Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-01-13T00:30:46Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
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