Accountability policies and school management in Brazilian basic education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Dalila Andrade
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Vieira, Lívia Fraga, Augusto, Maria Helena
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4367
Resumo: Our goal is to identify the current difficulties of school principals in meeting expectations either of the school community or of the educational administration, based on research data, especially that from the survey, “Teachers’ Work in Basic Education in Brazil”, begun in 2009. It is shown that the demands of collectively building school management occur at the same time as schools must respond to the imperatives of accountability policies, which associate results with awards for teachers and schools. Identified as primarily responsible for achieving the best levels of school performance, school principals work in an arena of tensions between autonomy and control.
id UNB - 28_bab1861d6d4abbb1cf7caf8dc90e8580
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4367
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Accountability policies and school management in Brazilian basic educationPolíticas de responsabilización y gestión escolar en la educación básica brasileraPolíticas de responsabilização e gestão escolar na educação básica brasileiraGestão escolarPolíticas de responsabilizaçãoEducação básicaGestión escolarPolíticas de responsabilizaciónEducación básicaSchool managementAccountability policiesBasic educationOur goal is to identify the current difficulties of school principals in meeting expectations either of the school community or of the educational administration, based on research data, especially that from the survey, “Teachers’ Work in Basic Education in Brazil”, begun in 2009. It is shown that the demands of collectively building school management occur at the same time as schools must respond to the imperatives of accountability policies, which associate results with awards for teachers and schools. Identified as primarily responsible for achieving the best levels of school performance, school principals work in an arena of tensions between autonomy and control.Nuestro objetivo es identificar las dificultades del trabajo del director escolar para atender las expectativas, ya sean de la comunidad escolar o de la administración educacional, a partir de investigaciones entre las que se destaca el survey “O Trabalho Docente na Educação Básica no Brasil” [El Trabajo Docente en la Educación Básica en Brasil], iniciado en 2009. Se muestra que las exigencias de construir colectivamente la gestión escolar, debido a las reformas de los sistemas escolares de las dos últimas décadas, tienen lugar al mismo tiempo que las escuelas deben responder a los imperativos que conllevan las políticas de responsabilización, que asocian resultados a las premiaciones de los docentes. Responzabilizados por alcanzar los mejores índices de desempeño escolar los directores actúan en un campo de tensiones entre la autonomía y el control.Nosso objetivo é identificar as dificuldades atuais do trabalho do diretor escolar para atender às expectativas quer da comunidade escolar, quer da administração educacional, a partir de pesquisas, destacando-se o survey, “O Trabalho Docente na Educação Básica no Brasil”, iniciado em 2009. Mostra-se que as exigências de construir coletivamente a gestão escolar, motivadas pelas reformas dos sistemas escolares das duas últimas décadas, acontecem ao mesmo tempo que as escolas devem responder aos imperativos das políticas de responsabilização, que associam resultados às premiações dos docentes e das escolas. Responsabilizados pelo alcance dos melhores índices de desempenho escolar, os diretores atuam num campo de tensões entre a autonomia e o controle.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2014-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/436710.26512/lc.v20i43.4367Linhas Críticas; Vol. 20 No. 43 (2014); 529-548Linhas Críticas; Vol. 20 Núm. 43 (2014); 529-548Linhas Crí­ticas; v. 20 n. 43 (2014); 529-5481981-04311516-489610.26512/lc.v20i43reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4367/3992Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Dalila AndradeVieira, Lívia FragaAugusto, Maria Helena2022-01-12T21:24:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4367Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-01-12T21:24:10Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Accountability policies and school management in Brazilian basic education
Políticas de responsabilización y gestión escolar en la educación básica brasilera
Políticas de responsabilização e gestão escolar na educação básica brasileira
title Accountability policies and school management in Brazilian basic education
spellingShingle Accountability policies and school management in Brazilian basic education
Oliveira, Dalila Andrade
Gestão escolar
Políticas de responsabilização
Educação básica
Gestión escolar
Políticas de responsabilización
Educación básica
School management
Accountability policies
Basic education
title_short Accountability policies and school management in Brazilian basic education
title_full Accountability policies and school management in Brazilian basic education
title_fullStr Accountability policies and school management in Brazilian basic education
title_full_unstemmed Accountability policies and school management in Brazilian basic education
title_sort Accountability policies and school management in Brazilian basic education
author Oliveira, Dalila Andrade
author_facet Oliveira, Dalila Andrade
Vieira, Lívia Fraga
Augusto, Maria Helena
author_role author
author2 Vieira, Lívia Fraga
Augusto, Maria Helena
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Dalila Andrade
Vieira, Lívia Fraga
Augusto, Maria Helena
dc.subject.por.fl_str_mv Gestão escolar
Políticas de responsabilização
Educação básica
Gestión escolar
Políticas de responsabilización
Educación básica
School management
Accountability policies
Basic education
topic Gestão escolar
Políticas de responsabilização
Educação básica
Gestión escolar
Políticas de responsabilización
Educación básica
School management
Accountability policies
Basic education
description Our goal is to identify the current difficulties of school principals in meeting expectations either of the school community or of the educational administration, based on research data, especially that from the survey, “Teachers’ Work in Basic Education in Brazil”, begun in 2009. It is shown that the demands of collectively building school management occur at the same time as schools must respond to the imperatives of accountability policies, which associate results with awards for teachers and schools. Identified as primarily responsible for achieving the best levels of school performance, school principals work in an arena of tensions between autonomy and control.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4367
10.26512/lc.v20i43.4367
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4367
identifier_str_mv 10.26512/lc.v20i43.4367
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4367/3992
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 20 No. 43 (2014); 529-548
Linhas Críticas; Vol. 20 Núm. 43 (2014); 529-548
Linhas Crí­ticas; v. 20 n. 43 (2014); 529-548
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v20i43
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053651651395584