Narrativas, infância e educação: reflexões e perspectivas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pulino, Lúcia Helena Cavasin Zabotto
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8240
Resumo: This paper, inspired by Walter Benjamin's poetic-philosophical text, proposes a critical treatment of narratives on children and education, in a broad sense, involving forms of relations in educational contexts, expressed by words, practices and affections. Through philosophical reflections related to theoretical and methodological perspectives in the fields of human development and education, the formation of childhood educators is problematized. Proposals for formation are criticized for being based on prescriptive narratives of how human should be which do not cover their complexity and individuality and do not accept difference as a possibility of the human and not as a deviation from normality. From this critique, it is sought to draw up a theoretical-methodological proposal that can overcome the contradictions pointed out and that is defined from a narrative open to new possibilities of relations, to conflict, to disagreement, to the diversity of human experience. Finally, it is proposed a methodology of research and intervention that can give space to a narrative gestated in "places of childhood", marked by the question, by ignorance, by the encounter with the other, especially with the childhood.
id UNB - 28_c0fc18fa46bfb2a917f79270fca2469d
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8240
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Narrativas, infância e educação: reflexões e perspectivasNarrativasEducaçãoInfânciaMetodologiaNarrativasEducaciónInfanciaMetodologíaNarrativesEducationChildhoodMethodologyThis paper, inspired by Walter Benjamin's poetic-philosophical text, proposes a critical treatment of narratives on children and education, in a broad sense, involving forms of relations in educational contexts, expressed by words, practices and affections. Through philosophical reflections related to theoretical and methodological perspectives in the fields of human development and education, the formation of childhood educators is problematized. Proposals for formation are criticized for being based on prescriptive narratives of how human should be which do not cover their complexity and individuality and do not accept difference as a possibility of the human and not as a deviation from normality. From this critique, it is sought to draw up a theoretical-methodological proposal that can overcome the contradictions pointed out and that is defined from a narrative open to new possibilities of relations, to conflict, to disagreement, to the diversity of human experience. Finally, it is proposed a methodology of research and intervention that can give space to a narrative gestated in "places of childhood", marked by the question, by ignorance, by the encounter with the other, especially with the childhood.Este artículo, inspirado en texto poético-filosófico de Walter Benjamin, se propone tratar críticamente las narrativas sobre la educación y los niños, en un sentido amplio, envolviendo formas de relaciones en contextos educativos, expresadas por palabras, prácticas y afectos. Por medio de reflexiones filosóficas relacionadas a perspectivas teóricas y metodológicas en los campos del desarrollo humano y de la educación, se problematiza la formación de los educadores de la infancia. Se critican propuestas de formación por sostenerse en narrativas prescriptivas decómo debe ser el humano que no abarca su complejidad y la singularidad de las personas, ni tampoco aceptan la diferencia como posibilidad de lo humano y no como desvío de la normalidad. A partir de esa crítica, se busca trazar una propuesta teórico-metodológica que pueda superar las contradicciones apuntadas y que se defina a partir de una narrativa abierta a nuevas posibilidades de relaciones, al conflicto, al desacuerdo, a la diversidad de la experiencia humana. Se propone, en fin, una metodología de investigación y intervención que pueda dar espacio para una narrativa gestada en "lugares de infancia", marcada por la pregunta, por el no saber, por el encuentro con el otro, especialmente con la infancia. Este artigo, inspirado em texto poético-filosófico de Walter Benjamin, propõe-se a tratar criticamente as narrativas sobre educação e crianças, num sentido amplo, envolvendo formas de relações em contextos educativos, expressas por palavras, práticas e afetos. Por meio de reflexões filosóficas relacionadas à perspectivas teóricas e metodológicas nos campos do desenvolvimento humano e da educação, problematiza-se a formação de educadores da infância. Criticam-se propostas de formação por se sustentarem em narrativas prescritivas de como deve ser o humano que não abrangem a sua complexidade e a singularidade das pessoas, nem tampouco aceitam a diferença como possibilidade do humano e não como desvio da normalidade. A partir dessa crítica, busca-se traçar uma proposta teórico-metodológica que possa superar as contradições apontadas e que se defina a partir de uma narrativa aberta a novas possibilidades de relações, ao conflito, ao desacordo, à diversidade da experiência humana. Que seja, enfim, uma metodologia de pesquisa e intervenção que possa dar espaço para uma narrativa gestada em “lugares de infância”, marcada pela pergunta, pelo não saber, pelo encontro com o outro, especialmente com a infância.   Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2018-02-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/824010.26512/lc.v23i51.8240Linhas Críticas; Vol. 23 No. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 412-427Linhas Críticas; Vol. 23 Núm. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 412-427Linhas Crí­ticas; v. 23 n. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 412-4271981-04311516-489610.26512/lc.v23i51reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8240/19999Copyright (c) 2018 LChttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPulino, Lúcia Helena Cavasin Zabotto2021-09-14T23:33:25Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/8240Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2021-09-14T23:33:25Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Narrativas, infância e educação: reflexões e perspectivas
title Narrativas, infância e educação: reflexões e perspectivas
spellingShingle Narrativas, infância e educação: reflexões e perspectivas
Pulino, Lúcia Helena Cavasin Zabotto
Narrativas
Educação
Infância
Metodologia
Narrativas
Educación
Infancia
Metodología
Narratives
Education
Childhood
Methodology
title_short Narrativas, infância e educação: reflexões e perspectivas
title_full Narrativas, infância e educação: reflexões e perspectivas
title_fullStr Narrativas, infância e educação: reflexões e perspectivas
title_full_unstemmed Narrativas, infância e educação: reflexões e perspectivas
title_sort Narrativas, infância e educação: reflexões e perspectivas
author Pulino, Lúcia Helena Cavasin Zabotto
author_facet Pulino, Lúcia Helena Cavasin Zabotto
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pulino, Lúcia Helena Cavasin Zabotto
dc.subject.por.fl_str_mv Narrativas
Educação
Infância
Metodologia
Narrativas
Educación
Infancia
Metodología
Narratives
Education
Childhood
Methodology
topic Narrativas
Educação
Infância
Metodologia
Narrativas
Educación
Infancia
Metodología
Narratives
Education
Childhood
Methodology
description This paper, inspired by Walter Benjamin's poetic-philosophical text, proposes a critical treatment of narratives on children and education, in a broad sense, involving forms of relations in educational contexts, expressed by words, practices and affections. Through philosophical reflections related to theoretical and methodological perspectives in the fields of human development and education, the formation of childhood educators is problematized. Proposals for formation are criticized for being based on prescriptive narratives of how human should be which do not cover their complexity and individuality and do not accept difference as a possibility of the human and not as a deviation from normality. From this critique, it is sought to draw up a theoretical-methodological proposal that can overcome the contradictions pointed out and that is defined from a narrative open to new possibilities of relations, to conflict, to disagreement, to the diversity of human experience. Finally, it is proposed a methodology of research and intervention that can give space to a narrative gestated in "places of childhood", marked by the question, by ignorance, by the encounter with the other, especially with the childhood.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-02-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8240
10.26512/lc.v23i51.8240
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8240
identifier_str_mv 10.26512/lc.v23i51.8240
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/8240/19999
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 LC
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 LC
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 23 No. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 412-427
Linhas Críticas; Vol. 23 Núm. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 412-427
Linhas Crí­ticas; v. 23 n. 51 (2017): Educação, desenvolvimento humano e narrativas de formação - Metodologias de pesquisa; 412-427
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v23i51
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053652368621568