On listening to displaced children as rights holders in Mozambique and Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pastore, Marina Di Napoli
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Hartmann, Luciana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50651
Resumo: Based on the understanding that children are subjects of rights, this article proposes a dialogue between research projects conducted in Mozambique and Brazil with children who inhabit different territories of passage, such as camps for displaced people and shelters for immigrants and refugees. Through methodologies that promote active listening to these children, it was found that a large part of the policies for displaced people focus on emergency issues and do not provide spaces for children’s expression. This reflection aims to collaborate in the implementation of public policies that enable the full integration of these displaced children into the social life of their territories.
id UNB - 28_c908dd0a39bdf3e8ac922b4b9a173e69
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50651
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling On listening to displaced children as rights holders in Mozambique and BrazilEscucha de niños desplazados como sujetos de derecho en Mozambique BrasilEscuta de crianças deslocadas como sujeitos de direito em Moçambique e BrasilCriançasGrupos minoritáriosEscutaPolíticas públicas em educaçãoNiñosGrupos minoritariosEscuchaPolíticas públicas en educaciónChildrenMinority groupsListeningPublic policies in educationBased on the understanding that children are subjects of rights, this article proposes a dialogue between research projects conducted in Mozambique and Brazil with children who inhabit different territories of passage, such as camps for displaced people and shelters for immigrants and refugees. Through methodologies that promote active listening to these children, it was found that a large part of the policies for displaced people focus on emergency issues and do not provide spaces for children’s expression. This reflection aims to collaborate in the implementation of public policies that enable the full integration of these displaced children into the social life of their territories.Partiendo de la comprensión de que los niños son sujetos de derechos, este artículo propone un diálogo entre investigaciones realizadas en Mozambique y Brasil con niños que habitan diferentes territorios, como campos de desplazados y albergues para inmigrantes y refugiados. A través de metodologías que promueven una escucha activa de estos niños, hemos verificado que gran parte de las políticas para personas en movilidad se centran en temas emergenciales, y no proporcionam espacios para la expresión de los niños. Esta reflexiónpretende colaborar en la implementación de políticas públicas que permitan la plena integración de estos niños desplazados en la vida social de sus territorios.Partindo do entendimento de que as crianças são sujeitos de direito, este artigo propõe um diálogo entre pesquisas realizadas em Moçambique e no Brasil com crianças que habitam diferentes territórios de passagem, como acampamentos para deslocados e abrigos para imigrantes e refugiados. Por meio de metodologias que promovem a escuta ativa destas crianças verificou-se que grande parte das políticas para pessoas em deslocamento centra-se em questões emergenciais e não preveem espaços de manifestação das infâncias. Esta reflexão intenta colaborar na implementação de políticas públicas que viabilizem a integração plena das crianças deslocadas e na vida social de seus territórios.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5065110.26512/lc29202350651Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50651Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50651Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e506511981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporenghttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50651/39355https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50651/39357https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50651/39356https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50651/39358Copyright (c) 2023 Marina Di Napoli Pastore, Luciana Hartmannhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPastore, Marina Di NapoliHartmann, Luciana2024-01-23T20:15:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50651Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2024-01-23T20:15:20Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv On listening to displaced children as rights holders in Mozambique and Brazil
Escucha de niños desplazados como sujetos de derecho en Mozambique Brasil
Escuta de crianças deslocadas como sujeitos de direito em Moçambique e Brasil
title On listening to displaced children as rights holders in Mozambique and Brazil
spellingShingle On listening to displaced children as rights holders in Mozambique and Brazil
Pastore, Marina Di Napoli
Crianças
Grupos minoritários
Escuta
Políticas públicas em educação
Niños
Grupos minoritarios
Escucha
Políticas públicas en educación
Children
Minority groups
Listening
Public policies in education
title_short On listening to displaced children as rights holders in Mozambique and Brazil
title_full On listening to displaced children as rights holders in Mozambique and Brazil
title_fullStr On listening to displaced children as rights holders in Mozambique and Brazil
title_full_unstemmed On listening to displaced children as rights holders in Mozambique and Brazil
title_sort On listening to displaced children as rights holders in Mozambique and Brazil
author Pastore, Marina Di Napoli
author_facet Pastore, Marina Di Napoli
Hartmann, Luciana
author_role author
author2 Hartmann, Luciana
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pastore, Marina Di Napoli
Hartmann, Luciana
dc.subject.por.fl_str_mv Crianças
Grupos minoritários
Escuta
Políticas públicas em educação
Niños
Grupos minoritarios
Escucha
Políticas públicas en educación
Children
Minority groups
Listening
Public policies in education
topic Crianças
Grupos minoritários
Escuta
Políticas públicas em educação
Niños
Grupos minoritarios
Escucha
Políticas públicas en educación
Children
Minority groups
Listening
Public policies in education
description Based on the understanding that children are subjects of rights, this article proposes a dialogue between research projects conducted in Mozambique and Brazil with children who inhabit different territories of passage, such as camps for displaced people and shelters for immigrants and refugees. Through methodologies that promote active listening to these children, it was found that a large part of the policies for displaced people focus on emergency issues and do not provide spaces for children’s expression. This reflection aims to collaborate in the implementation of public policies that enable the full integration of these displaced children into the social life of their territories.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50651
10.26512/lc29202350651
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50651
identifier_str_mv 10.26512/lc29202350651
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50651/39355
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50651/39357
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50651/39356
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50651/39358
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Marina Di Napoli Pastore, Luciana Hartmann
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Marina Di Napoli Pastore, Luciana Hartmann
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50651
Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50651
Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e50651
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v29i
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053655085481984