On listening to displaced children as rights holders in Mozambique and Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50651 |
Resumo: | Based on the understanding that children are subjects of rights, this article proposes a dialogue between research projects conducted in Mozambique and Brazil with children who inhabit different territories of passage, such as camps for displaced people and shelters for immigrants and refugees. Through methodologies that promote active listening to these children, it was found that a large part of the policies for displaced people focus on emergency issues and do not provide spaces for children’s expression. This reflection aims to collaborate in the implementation of public policies that enable the full integration of these displaced children into the social life of their territories. |
id |
UNB-32_c908dd0a39bdf3e8ac922b4b9a173e69 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50651 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
On listening to displaced children as rights holders in Mozambique and BrazilEscucha de niños desplazados como sujetos de derecho en Mozambique BrasilEscuta de crianças deslocadas como sujeitos de direito em Moçambique e BrasilCriançasGrupos minoritáriosEscutaPolíticas públicas em educaçãoNiñosGrupos minoritariosEscuchaPolíticas públicas en educaciónChildrenMinority groupsListeningPublic policies in educationBased on the understanding that children are subjects of rights, this article proposes a dialogue between research projects conducted in Mozambique and Brazil with children who inhabit different territories of passage, such as camps for displaced people and shelters for immigrants and refugees. Through methodologies that promote active listening to these children, it was found that a large part of the policies for displaced people focus on emergency issues and do not provide spaces for children’s expression. This reflection aims to collaborate in the implementation of public policies that enable the full integration of these displaced children into the social life of their territories.Partiendo de la comprensión de que los niños son sujetos de derechos, este artículo propone un diálogo entre investigaciones realizadas en Mozambique y Brasil con niños que habitan diferentes territorios, como campos de desplazados y albergues para inmigrantes y refugiados. A través de metodologías que promueven una escucha activa de estos niños, hemos verificado que gran parte de las políticas para personas en movilidad se centran en temas emergenciales, y no proporcionam espacios para la expresión de los niños. Esta reflexiónpretende colaborar en la implementación de políticas públicas que permitan la plena integración de estos niños desplazados en la vida social de sus territorios.Partindo do entendimento de que as crianças são sujeitos de direito, este artigo propõe um diálogo entre pesquisas realizadas em Moçambique e no Brasil com crianças que habitam diferentes territórios de passagem, como acampamentos para deslocados e abrigos para imigrantes e refugiados. Por meio de metodologias que promovem a escuta ativa destas crianças verificou-se que grande parte das políticas para pessoas em deslocamento centra-se em questões emergenciais e não preveem espaços de manifestação das infâncias. Esta reflexão intenta colaborar na implementação de políticas públicas que viabilizem a integração plena das crianças deslocadas e na vida social de seus territórios.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5065110.26512/lc29202350651Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50651Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50651Linhas Críticas; v. 29 (2023); e506511981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporenghttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50651/39355https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50651/39357https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50651/39356https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50651/39358Copyright (c) 2023 Marina Di Napoli Pastore, Luciana Hartmannhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPastore, Marina Di NapoliHartmann, Luciana2024-01-23T20:15:20Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/50651Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2024-01-23T20:15:20Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
On listening to displaced children as rights holders in Mozambique and Brazil Escucha de niños desplazados como sujetos de derecho en Mozambique Brasil Escuta de crianças deslocadas como sujeitos de direito em Moçambique e Brasil |
title |
On listening to displaced children as rights holders in Mozambique and Brazil |
spellingShingle |
On listening to displaced children as rights holders in Mozambique and Brazil Pastore, Marina Di Napoli Crianças Grupos minoritários Escuta Políticas públicas em educação Niños Grupos minoritarios Escucha Políticas públicas en educación Children Minority groups Listening Public policies in education |
title_short |
On listening to displaced children as rights holders in Mozambique and Brazil |
title_full |
On listening to displaced children as rights holders in Mozambique and Brazil |
title_fullStr |
On listening to displaced children as rights holders in Mozambique and Brazil |
title_full_unstemmed |
On listening to displaced children as rights holders in Mozambique and Brazil |
title_sort |
On listening to displaced children as rights holders in Mozambique and Brazil |
author |
Pastore, Marina Di Napoli |
author_facet |
Pastore, Marina Di Napoli Hartmann, Luciana |
author_role |
author |
author2 |
Hartmann, Luciana |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pastore, Marina Di Napoli Hartmann, Luciana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Crianças Grupos minoritários Escuta Políticas públicas em educação Niños Grupos minoritarios Escucha Políticas públicas en educación Children Minority groups Listening Public policies in education |
topic |
Crianças Grupos minoritários Escuta Políticas públicas em educação Niños Grupos minoritarios Escucha Políticas públicas en educación Children Minority groups Listening Public policies in education |
description |
Based on the understanding that children are subjects of rights, this article proposes a dialogue between research projects conducted in Mozambique and Brazil with children who inhabit different territories of passage, such as camps for displaced people and shelters for immigrants and refugees. Through methodologies that promote active listening to these children, it was found that a large part of the policies for displaced people focus on emergency issues and do not provide spaces for children’s expression. This reflection aims to collaborate in the implementation of public policies that enable the full integration of these displaced children into the social life of their territories. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50651 10.26512/lc29202350651 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50651 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc29202350651 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50651/39355 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50651/39357 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50651/39356 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50651/39358 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Marina Di Napoli Pastore, Luciana Hartmann https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Marina Di Napoli Pastore, Luciana Hartmann https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50651 Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e50651 Linhas Críticas; v. 29 (2023); e50651 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v29i reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309289146875904 |