Images as a possibility for sensitizingin education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Terezinha
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Rubim, Sandra Regina Franchi
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3833
Resumo: This paper examines the use of images as an educational resource towards human awareness, and is based on Hegel, Amount and Morin. Our theoretical-methodological construction touches on social history, which helps us to understand that social relations constitute the foundation of artistic expression. While considering art as a constituent part of the totality of human actions – the sensitive, ethical and cognitive aspects – we observed that the analysis of artistic images makes people look more attentively at representations and their meanings. As a source of analysis in History and History of Education, images can sensitize and enable awareness in people.
id UNB - 28_d322946550010c04ae5350427e2b65bf
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3833
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Images as a possibility for sensitizingin educationLa imagen como una posibilidad de sensibilización en educaciónA imagem como uma possibilidade de sensibilização na EducaçãoImagemSensibilidadeHistória da EducaçãoImagenSensibilidadHistoria de la EducaciónImagesSensitivityHistory of EducationThis paper examines the use of images as an educational resource towards human awareness, and is based on Hegel, Amount and Morin. Our theoretical-methodological construction touches on social history, which helps us to understand that social relations constitute the foundation of artistic expression. While considering art as a constituent part of the totality of human actions – the sensitive, ethical and cognitive aspects – we observed that the analysis of artistic images makes people look more attentively at representations and their meanings. As a source of analysis in History and History of Education, images can sensitize and enable awareness in people.Analizaremos, en este artículo, el uso de la imagen como recurso educativo importante a la sensibilización humana. Nos fundamentaremos en Hegel, en Aumont y Morin. Nuestra construcción teórico-metodológica será tejida con los hilos de la historia social, pues ella nos permite comprender que las relaciones sociales constituyen el fundamento de la expresión artística. Por considerar el arte como parte constitutiva del quehacer humano en su totalidad – en lo sensible, lo ético y lo cognitivo –, observamos que el análisis de imágenes artísticas tornan la mirada de la persona más atenta a las representaciones y a sus significados. Es, pues, por creer que la imagen puede sensibilizar y posibilitar la concienciación del sujeto, que la apuntamos como fuente para la Historia y la historia de la Educación.Analisaremos, neste artigo, o uso da imagem como recurso educativo à sensibilização humana. Nós nos fundamentaremos em Hegel, em Aumont e Morin. Nossa construção teórico-metodológica será tecida com os fios da história social, pois ela nos permite compreender que as relações sociais constituem o fundamento da expressão artística. Por considerar a arte como parte constitutiva do fazer humano na sua totalidade - o sensível, o ético e o cognitivo-, observamos que a análise de imagens artísticas tornam o olhar da pessoa mais atento às representações e aos seus significados. É, pois, por acreditarmos que a imagem pode sensibilizar e possibilitar a conscientização do sujeito que a apontamos como fonte para a História e a História da Educação.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2012-02-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/383310.26512/lc.v17i34.3833Linhas Críticas; Vol. 17 No. 34 (2011); 625-641Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 34 (2011); 625-641Linhas Crí­ticas; v. 17 n. 34 (2011); 625-6411981-04311516-489610.26512/lc.v17i34reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3833/3504Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, TerezinhaRubim, Sandra Regina Franchi2022-08-09T21:44:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3833Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-08-09T21:44:09Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Images as a possibility for sensitizingin education
La imagen como una posibilidad de sensibilización en educación
A imagem como uma possibilidade de sensibilização na Educação
title Images as a possibility for sensitizingin education
spellingShingle Images as a possibility for sensitizingin education
Oliveira, Terezinha
Imagem
Sensibilidade
História da Educação
Imagen
Sensibilidad
Historia de la Educación
Images
Sensitivity
History of Education
title_short Images as a possibility for sensitizingin education
title_full Images as a possibility for sensitizingin education
title_fullStr Images as a possibility for sensitizingin education
title_full_unstemmed Images as a possibility for sensitizingin education
title_sort Images as a possibility for sensitizingin education
author Oliveira, Terezinha
author_facet Oliveira, Terezinha
Rubim, Sandra Regina Franchi
author_role author
author2 Rubim, Sandra Regina Franchi
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Terezinha
Rubim, Sandra Regina Franchi
dc.subject.por.fl_str_mv Imagem
Sensibilidade
História da Educação
Imagen
Sensibilidad
Historia de la Educación
Images
Sensitivity
History of Education
topic Imagem
Sensibilidade
História da Educação
Imagen
Sensibilidad
Historia de la Educación
Images
Sensitivity
History of Education
description This paper examines the use of images as an educational resource towards human awareness, and is based on Hegel, Amount and Morin. Our theoretical-methodological construction touches on social history, which helps us to understand that social relations constitute the foundation of artistic expression. While considering art as a constituent part of the totality of human actions – the sensitive, ethical and cognitive aspects – we observed that the analysis of artistic images makes people look more attentively at representations and their meanings. As a source of analysis in History and History of Education, images can sensitize and enable awareness in people.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-02-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3833
10.26512/lc.v17i34.3833
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3833
identifier_str_mv 10.26512/lc.v17i34.3833
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3833/3504
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 17 No. 34 (2011); 625-641
Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 34 (2011); 625-641
Linhas Crí­ticas; v. 17 n. 34 (2011); 625-641
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v17i34
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053651017007104