Images as a possibility for sensitizingin education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3833 |
Resumo: | This paper examines the use of images as an educational resource towards human awareness, and is based on Hegel, Amount and Morin. Our theoretical-methodological construction touches on social history, which helps us to understand that social relations constitute the foundation of artistic expression. While considering art as a constituent part of the totality of human actions – the sensitive, ethical and cognitive aspects – we observed that the analysis of artistic images makes people look more attentively at representations and their meanings. As a source of analysis in History and History of Education, images can sensitize and enable awareness in people. |
id |
UNB - 28_d322946550010c04ae5350427e2b65bf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3833 |
network_acronym_str |
UNB - 28 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Images as a possibility for sensitizingin educationLa imagen como una posibilidad de sensibilización en educaciónA imagem como uma possibilidade de sensibilização na EducaçãoImagemSensibilidadeHistória da EducaçãoImagenSensibilidadHistoria de la EducaciónImagesSensitivityHistory of EducationThis paper examines the use of images as an educational resource towards human awareness, and is based on Hegel, Amount and Morin. Our theoretical-methodological construction touches on social history, which helps us to understand that social relations constitute the foundation of artistic expression. While considering art as a constituent part of the totality of human actions – the sensitive, ethical and cognitive aspects – we observed that the analysis of artistic images makes people look more attentively at representations and their meanings. As a source of analysis in History and History of Education, images can sensitize and enable awareness in people.Analizaremos, en este artículo, el uso de la imagen como recurso educativo importante a la sensibilización humana. Nos fundamentaremos en Hegel, en Aumont y Morin. Nuestra construcción teórico-metodológica será tejida con los hilos de la historia social, pues ella nos permite comprender que las relaciones sociales constituyen el fundamento de la expresión artística. Por considerar el arte como parte constitutiva del quehacer humano en su totalidad – en lo sensible, lo ético y lo cognitivo –, observamos que el análisis de imágenes artísticas tornan la mirada de la persona más atenta a las representaciones y a sus significados. Es, pues, por creer que la imagen puede sensibilizar y posibilitar la concienciación del sujeto, que la apuntamos como fuente para la Historia y la historia de la Educación.Analisaremos, neste artigo, o uso da imagem como recurso educativo à sensibilização humana. Nós nos fundamentaremos em Hegel, em Aumont e Morin. Nossa construção teórico-metodológica será tecida com os fios da história social, pois ela nos permite compreender que as relações sociais constituem o fundamento da expressão artística. Por considerar a arte como parte constitutiva do fazer humano na sua totalidade - o sensível, o ético e o cognitivo-, observamos que a análise de imagens artísticas tornam o olhar da pessoa mais atento às representações e aos seus significados. É, pois, por acreditarmos que a imagem pode sensibilizar e possibilitar a conscientização do sujeito que a apontamos como fonte para a História e a História da Educação.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2012-02-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/383310.26512/lc.v17i34.3833Linhas Críticas; Vol. 17 No. 34 (2011); 625-641Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 34 (2011); 625-641Linhas Críticas; v. 17 n. 34 (2011); 625-6411981-04311516-489610.26512/lc.v17i34reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3833/3504Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, TerezinhaRubim, Sandra Regina Franchi2022-08-09T21:44:09Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3833Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-08-09T21:44:09Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Images as a possibility for sensitizingin education La imagen como una posibilidad de sensibilización en educación A imagem como uma possibilidade de sensibilização na Educação |
title |
Images as a possibility for sensitizingin education |
spellingShingle |
Images as a possibility for sensitizingin education Oliveira, Terezinha Imagem Sensibilidade História da Educação Imagen Sensibilidad Historia de la Educación Images Sensitivity History of Education |
title_short |
Images as a possibility for sensitizingin education |
title_full |
Images as a possibility for sensitizingin education |
title_fullStr |
Images as a possibility for sensitizingin education |
title_full_unstemmed |
Images as a possibility for sensitizingin education |
title_sort |
Images as a possibility for sensitizingin education |
author |
Oliveira, Terezinha |
author_facet |
Oliveira, Terezinha Rubim, Sandra Regina Franchi |
author_role |
author |
author2 |
Rubim, Sandra Regina Franchi |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Terezinha Rubim, Sandra Regina Franchi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Imagem Sensibilidade História da Educação Imagen Sensibilidad Historia de la Educación Images Sensitivity History of Education |
topic |
Imagem Sensibilidade História da Educação Imagen Sensibilidad Historia de la Educación Images Sensitivity History of Education |
description |
This paper examines the use of images as an educational resource towards human awareness, and is based on Hegel, Amount and Morin. Our theoretical-methodological construction touches on social history, which helps us to understand that social relations constitute the foundation of artistic expression. While considering art as a constituent part of the totality of human actions – the sensitive, ethical and cognitive aspects – we observed that the analysis of artistic images makes people look more attentively at representations and their meanings. As a source of analysis in History and History of Education, images can sensitize and enable awareness in people. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-02-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3833 10.26512/lc.v17i34.3833 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3833 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v17i34.3833 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3833/3504 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 17 No. 34 (2011); 625-641 Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 34 (2011); 625-641 Linhas Críticas; v. 17 n. 34 (2011); 625-641 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v17i34 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br|| |
_version_ |
1797053651017007104 |