Avaliações externas e aprendizagens dos alunos: uma reflexão crítica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernandes, Domingos
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24579
Resumo: The purpose of this paper was to produce a critical reflection on external assessments and on its relationships with both internal assessments and student learning. A discussion has been made about both positive and negative effects of external assessments on learning and teaching as well as on the need to deepen and to improve internal assessments. As a result of the discussion, a reflection was made on the possibility to evolve towards another generation of external assessments that ought to be based upon social built principles focused on student learning. Besides, it should be strongly connected with other assessments (internal and external) and framed by public policies and programs that support inservice teacher training.
id UNB - 28_dde2d1ec3a417fabe7c1e17ffe011102
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24579
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Avaliações externas e aprendizagens dos alunos: uma reflexão críticaAvaliação em EducaçãoAvaliação das AprendizagensAvaliação ExternaAvaliação InternaPolíticas Públicas de EducaçãoEducational EvaluationLearning AssessmentExternal AssessmentInternal AssessmentPublic Policies on EducationThe purpose of this paper was to produce a critical reflection on external assessments and on its relationships with both internal assessments and student learning. A discussion has been made about both positive and negative effects of external assessments on learning and teaching as well as on the need to deepen and to improve internal assessments. As a result of the discussion, a reflection was made on the possibility to evolve towards another generation of external assessments that ought to be based upon social built principles focused on student learning. Besides, it should be strongly connected with other assessments (internal and external) and framed by public policies and programs that support inservice teacher training.O propósito deste texto era produzir uma reflexão crítica acerca das avaliações externas e das suas relações com as avaliações internas e com as aprendizagens dos alunos. Discutiram-se efeitos positivos e negativos das avaliações externas sobre as aprendizagens e o ensino e a necessidade de aprofundar e melhorar as avaliações internas. A reflexão produzida mostrou a possibilidade de se evoluir para outra geração de avaliações externas, baseada em princípios socialmente construídos e centrados nas aprendizagens dos alunos, devidamente articulada com outras avaliações (internas e externas) e enquadrada por políticas públicas materializadas em programas que apoiem a formação dos professores.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2019-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2457910.26512/lc.v25.2019.24579Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e24579Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e24579Linhas Crí­ticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e245791981-04311516-489610.26512/lc.v25.2019reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24579/22264https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24579/31813Copyright (c) 2019 Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Domingos2022-02-08T21:59:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24579Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-02-08T21:59:07Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Avaliações externas e aprendizagens dos alunos: uma reflexão crítica
title Avaliações externas e aprendizagens dos alunos: uma reflexão crítica
spellingShingle Avaliações externas e aprendizagens dos alunos: uma reflexão crítica
Fernandes, Domingos
Avaliação em Educação
Avaliação das Aprendizagens
Avaliação Externa
Avaliação Interna
Políticas Públicas de Educação
Educational Evaluation
Learning Assessment
External Assessment
Internal Assessment
Public Policies on Education
title_short Avaliações externas e aprendizagens dos alunos: uma reflexão crítica
title_full Avaliações externas e aprendizagens dos alunos: uma reflexão crítica
title_fullStr Avaliações externas e aprendizagens dos alunos: uma reflexão crítica
title_full_unstemmed Avaliações externas e aprendizagens dos alunos: uma reflexão crítica
title_sort Avaliações externas e aprendizagens dos alunos: uma reflexão crítica
author Fernandes, Domingos
author_facet Fernandes, Domingos
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernandes, Domingos
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação em Educação
Avaliação das Aprendizagens
Avaliação Externa
Avaliação Interna
Políticas Públicas de Educação
Educational Evaluation
Learning Assessment
External Assessment
Internal Assessment
Public Policies on Education
topic Avaliação em Educação
Avaliação das Aprendizagens
Avaliação Externa
Avaliação Interna
Políticas Públicas de Educação
Educational Evaluation
Learning Assessment
External Assessment
Internal Assessment
Public Policies on Education
description The purpose of this paper was to produce a critical reflection on external assessments and on its relationships with both internal assessments and student learning. A discussion has been made about both positive and negative effects of external assessments on learning and teaching as well as on the need to deepen and to improve internal assessments. As a result of the discussion, a reflection was made on the possibility to evolve towards another generation of external assessments that ought to be based upon social built principles focused on student learning. Besides, it should be strongly connected with other assessments (internal and external) and framed by public policies and programs that support inservice teacher training.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24579
10.26512/lc.v25.2019.24579
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24579
identifier_str_mv 10.26512/lc.v25.2019.24579
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24579/22264
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24579/31813
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e24579
Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e24579
Linhas Crí­ticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e24579
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v25.2019
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053652976795648