Avaliações externas e aprendizagens dos alunos: uma reflexão crítica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24579 |
Resumo: | The purpose of this paper was to produce a critical reflection on external assessments and on its relationships with both internal assessments and student learning. A discussion has been made about both positive and negative effects of external assessments on learning and teaching as well as on the need to deepen and to improve internal assessments. As a result of the discussion, a reflection was made on the possibility to evolve towards another generation of external assessments that ought to be based upon social built principles focused on student learning. Besides, it should be strongly connected with other assessments (internal and external) and framed by public policies and programs that support inservice teacher training. |
id |
UNB - 28_dde2d1ec3a417fabe7c1e17ffe011102 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24579 |
network_acronym_str |
UNB - 28 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Avaliações externas e aprendizagens dos alunos: uma reflexão críticaAvaliação em EducaçãoAvaliação das AprendizagensAvaliação ExternaAvaliação InternaPolíticas Públicas de EducaçãoEducational EvaluationLearning AssessmentExternal AssessmentInternal AssessmentPublic Policies on EducationThe purpose of this paper was to produce a critical reflection on external assessments and on its relationships with both internal assessments and student learning. A discussion has been made about both positive and negative effects of external assessments on learning and teaching as well as on the need to deepen and to improve internal assessments. As a result of the discussion, a reflection was made on the possibility to evolve towards another generation of external assessments that ought to be based upon social built principles focused on student learning. Besides, it should be strongly connected with other assessments (internal and external) and framed by public policies and programs that support inservice teacher training.O propósito deste texto era produzir uma reflexão crítica acerca das avaliações externas e das suas relações com as avaliações internas e com as aprendizagens dos alunos. Discutiram-se efeitos positivos e negativos das avaliações externas sobre as aprendizagens e o ensino e a necessidade de aprofundar e melhorar as avaliações internas. A reflexão produzida mostrou a possibilidade de se evoluir para outra geração de avaliações externas, baseada em princípios socialmente construídos e centrados nas aprendizagens dos alunos, devidamente articulada com outras avaliações (internas e externas) e enquadrada por políticas públicas materializadas em programas que apoiem a formação dos professores.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2019-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2457910.26512/lc.v25.2019.24579Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e24579Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e24579Linhas Críticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e245791981-04311516-489610.26512/lc.v25.2019reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24579/22264https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24579/31813Copyright (c) 2019 Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFernandes, Domingos2022-02-08T21:59:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/24579Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-02-08T21:59:07Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Avaliações externas e aprendizagens dos alunos: uma reflexão crítica |
title |
Avaliações externas e aprendizagens dos alunos: uma reflexão crítica |
spellingShingle |
Avaliações externas e aprendizagens dos alunos: uma reflexão crítica Fernandes, Domingos Avaliação em Educação Avaliação das Aprendizagens Avaliação Externa Avaliação Interna Políticas Públicas de Educação Educational Evaluation Learning Assessment External Assessment Internal Assessment Public Policies on Education |
title_short |
Avaliações externas e aprendizagens dos alunos: uma reflexão crítica |
title_full |
Avaliações externas e aprendizagens dos alunos: uma reflexão crítica |
title_fullStr |
Avaliações externas e aprendizagens dos alunos: uma reflexão crítica |
title_full_unstemmed |
Avaliações externas e aprendizagens dos alunos: uma reflexão crítica |
title_sort |
Avaliações externas e aprendizagens dos alunos: uma reflexão crítica |
author |
Fernandes, Domingos |
author_facet |
Fernandes, Domingos |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernandes, Domingos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação em Educação Avaliação das Aprendizagens Avaliação Externa Avaliação Interna Políticas Públicas de Educação Educational Evaluation Learning Assessment External Assessment Internal Assessment Public Policies on Education |
topic |
Avaliação em Educação Avaliação das Aprendizagens Avaliação Externa Avaliação Interna Políticas Públicas de Educação Educational Evaluation Learning Assessment External Assessment Internal Assessment Public Policies on Education |
description |
The purpose of this paper was to produce a critical reflection on external assessments and on its relationships with both internal assessments and student learning. A discussion has been made about both positive and negative effects of external assessments on learning and teaching as well as on the need to deepen and to improve internal assessments. As a result of the discussion, a reflection was made on the possibility to evolve towards another generation of external assessments that ought to be based upon social built principles focused on student learning. Besides, it should be strongly connected with other assessments (internal and external) and framed by public policies and programs that support inservice teacher training. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-07-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24579 10.26512/lc.v25.2019.24579 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24579 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v25.2019.24579 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24579/22264 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/24579/31813 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e24579 Linhas Críticas; Vol. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (ene-dic); e24579 Linhas Críticas; v. 25 (2019): Revista Linhas Críticas v. 25 (jan-dez); e24579 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v25.2019 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br|| |
_version_ |
1797053652976795648 |