Masters and doctors observatory to promote the impacts of research results

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Netto Machado, Ana Maria
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Ennafaa, Ridha, Lorenzini, Vanir Peixer
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4955
Resumo: We present partial results of a research-observatory, focusing on the distance/ approximation between scientific community and world of work. Masters and PhD graduates are potential protagonists in this interface.We found they improve their life conditions, but they are not often able to improve applications of thesis results in their job and low contribution to society, characterizing waste of public resources. We discuss the limits of the notion of research impact, centered in publications.
id UNB - 28_df548598a8cf5d2fe657fe03dfe21eeb
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4955
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Masters and doctors observatory to promote the impacts of research resultsObservatorio de egresados(as) de posgrado para promover impactos de resultados de investigacionesObservatoire du diplomé de posgrade pour stimuler l´impact des résultats de recherchesObservatório de egressos(as) de pós-graduação para fomentar impactos dos resultados de pesquisasPós-graduaçãoMestresDoutoresEgressosComunidade CientíficaMundo do trabalhoPolíticas científicasPosgradoMaestrosDoctoresDiplomadosComunidad científicaPolíticas científicasPostgraduate studiesMastersDoctorsScientific communityScientific policiesWe present partial results of a research-observatory, focusing on the distance/ approximation between scientific community and world of work. Masters and PhD graduates are potential protagonists in this interface.We found they improve their life conditions, but they are not often able to improve applications of thesis results in their job and low contribution to society, characterizing waste of public resources. We discuss the limits of the notion of research impact, centered in publications.Problematizamos resultados de investigación-observatorio, con foco en la distancia/ aproximación entre la comunidad científica y mundo del trabajo. Egresados(as) de posgrado (PG), maestros(as) y doctores(as) son potenciales protagonistas en esta interface. Verificamos que los diplomados(as) mejoran sus condiciones de vida, pero hay poco aprovechamiento de los resultados de sus investigaciones en su trabajo y baja contribución para la sociedad, caracterizando desperdicio de recursos públicos. Se discuten los límites de la noción de impacto de las investigaciones, centrada en publicaciones.Nous avons problématisé des résultats partiels d'une recherche-observatoire sur les diplômés de master et doctorat, en mettant l'accent sur la "distance/aproximation" entre la comunauté scientifique et le monde du travail. Ces diplômés sont les protagonistes potentiels dans cette interface. Nous avons vérifié que les diplômés améliorent leurs conditions de vie et professionelles, mais peu d'entre eux mettent au profit de la société les résultats de leurs recherches (théses), a partir de leur poste de travail”¯; c'est une faible contribution à la société. Cela caractérise un gaspillage des ressources publiques. Ainsi, on a pu examiner les limites de la notion de l'impact de la recheche centrée sur les publications ou papers.Problematizamos resultados parciais de pesquisa-observatório, com foco na distância-aproximação entre comunidade científica e mundo do trabalho. Egressos(as) da pós-graduação (PG), mestres e doutores(as) são potenciais protagonistas nessa interface. Verificamos que titulados(as) melhoram suas condições de vida, mas há pouco aproveitamento dos resultados das suas teses e dissertações no espaço de trabalho e baixa contribuição para a sociedade, caracterizando desperdício de recursos públicos. Discute-se os limites da noção de impacto da pesquisa, centrada em publicações.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2017-06-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/495510.26512/lc.v22i49.4955Linhas Críticas; Vol. 22 No. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 623-641Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 623-641Linhas Crí­ticas; v. 22 n. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 623-6411981-04311516-489610.26512/lc.v22i49reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4955/4503Copyright (c) 2017 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNetto Machado, Ana MariaEnnafaa, RidhaLorenzini, Vanir Peixer2021-09-27T20:39:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4955Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2021-09-27T20:39:55Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Masters and doctors observatory to promote the impacts of research results
Observatorio de egresados(as) de posgrado para promover impactos de resultados de investigaciones
Observatoire du diplomé de posgrade pour stimuler l´impact des résultats de recherches
Observatório de egressos(as) de pós-graduação para fomentar impactos dos resultados de pesquisas
title Masters and doctors observatory to promote the impacts of research results
spellingShingle Masters and doctors observatory to promote the impacts of research results
Netto Machado, Ana Maria
Pós-graduação
Mestres
Doutores
Egressos
Comunidade Científica
Mundo do trabalho
Políticas científicas
Posgrado
Maestros
Doctores
Diplomados
Comunidad científica
Políticas científicas
Postgraduate studies
Masters
Doctors
Scientific community
Scientific policies
title_short Masters and doctors observatory to promote the impacts of research results
title_full Masters and doctors observatory to promote the impacts of research results
title_fullStr Masters and doctors observatory to promote the impacts of research results
title_full_unstemmed Masters and doctors observatory to promote the impacts of research results
title_sort Masters and doctors observatory to promote the impacts of research results
author Netto Machado, Ana Maria
author_facet Netto Machado, Ana Maria
Ennafaa, Ridha
Lorenzini, Vanir Peixer
author_role author
author2 Ennafaa, Ridha
Lorenzini, Vanir Peixer
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Netto Machado, Ana Maria
Ennafaa, Ridha
Lorenzini, Vanir Peixer
dc.subject.por.fl_str_mv Pós-graduação
Mestres
Doutores
Egressos
Comunidade Científica
Mundo do trabalho
Políticas científicas
Posgrado
Maestros
Doctores
Diplomados
Comunidad científica
Políticas científicas
Postgraduate studies
Masters
Doctors
Scientific community
Scientific policies
topic Pós-graduação
Mestres
Doutores
Egressos
Comunidade Científica
Mundo do trabalho
Políticas científicas
Posgrado
Maestros
Doctores
Diplomados
Comunidad científica
Políticas científicas
Postgraduate studies
Masters
Doctors
Scientific community
Scientific policies
description We present partial results of a research-observatory, focusing on the distance/ approximation between scientific community and world of work. Masters and PhD graduates are potential protagonists in this interface.We found they improve their life conditions, but they are not often able to improve applications of thesis results in their job and low contribution to society, characterizing waste of public resources. We discuss the limits of the notion of research impact, centered in publications.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4955
10.26512/lc.v22i49.4955
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4955
identifier_str_mv 10.26512/lc.v22i49.4955
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4955/4503
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 22 No. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 623-641
Linhas Críticas; Vol. 22 Núm. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 623-641
Linhas Crí­ticas; v. 22 n. 49 (2016): Educação Profissional e Tecnológica; 623-641
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v22i49
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053652303609856