Female coordinators and educational practices: educational legislation, critical education and race relations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coelho, Wilma de Nazaré Baía
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Padinha, Maria do Socorro Ribeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4113
Resumo: Pedagocical Coordination is analyzed in terms of its relevance in the definition of internal educational policies. The input of educational specialists in theoretical and methodological procedures is decisive for the performance of the educational work of an educational institution, including the education of students for criticality, pursuant to Resolution CEB nº 2, april 7, 1998, establishing the National Curriculum Guidelines for Elementary School. Based on the principle brought in the Resolution and the new legal frameworks for diversity, we conclude that two educational coordinators lack theoretical-conceptual mastery in the performance of their educational work at schools.
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spelling Female coordinators and educational practices: educational legislation, critical education and race relationsCoordinadoras y prácticas pedagógicas: legislación para la educación, formación crítica y relaciones racialesCoordenadoras e práticas pedagógicas: legislação educacional, formação crítica e relações raciaisCoordenação pedagógicaLegislação educacionalFormação críticaPráticas pedagógicasRelações raciaisCoordinación de la educaciónLa legislación educativaFormación críticaLas práticas pedagógicasRelaciones racialesPedagogical coordinationEducational legislationCritical educationPedagogical practicesRace relationsPedagocical Coordination is analyzed in terms of its relevance in the definition of internal educational policies. The input of educational specialists in theoretical and methodological procedures is decisive for the performance of the educational work of an educational institution, including the education of students for criticality, pursuant to Resolution CEB nº 2, april 7, 1998, establishing the National Curriculum Guidelines for Elementary School. Based on the principle brought in the Resolution and the new legal frameworks for diversity, we conclude that two educational coordinators lack theoretical-conceptual mastery in the performance of their educational work at schools.La coordinación pedagógica se analiza según su dimensión en la definición de políticas educacionales internas. La interferencia de técnicos pedagógicos sobre los procedimientos teóricos y metodológicos es decisiva para la conducción del trabajo pedagógico de una institución escolar, entre los cuales la formación de los alumnos para la criticidad, conforme la Resolución CEB nº 2, de 7 de abril de 1998, que instituye las Directrices Curriculares Nacionales para la Enseñanza Primaria. A partir del principio de que trata la referida resolución y de los nuevos marcos legales para la diversidad, concluimos por la ausencia de dominio teórico-conceptual de dos coordinadoras pedagógicas en el ejercicio de prácticas pedagógicas en sus escuelas.A coordenação pedagógica é analisada segundo sua dimensão na definição de políticas educacionais internas. A interferência de técnicos pedagógicos sobre os procedimentos teóricos e metodológicos é decisiva para a condução do trabalho pedagógico de uma instituição escolar, entre os quais a formação dos alunos para a criticidade, conforme a Resolução CEB nº 2, de 7 de abril de 1998, que institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Fundamental. A partir do princípio de que trata a referida resolução e dos novos marcos legais para a diversidade, concluímos pela ausência de domínio teórico-conceitual de duas coordenadoras pedagógicas no exercício de suas atuações pedagógicas junto às escolas.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2013-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/411310.26512/lc.v19i38.4113Linhas Críticas; Vol. 19 No. 38 (2013): Avaliação em educação; 229-250Linhas Críticas; Vol. 19 Núm. 38 (2013): Avaliação em educação; 229-250Linhas Crí­ticas; v. 19 n. 38 (2013): Avaliação em educação; 229-2501981-04311516-489610.26512/lc.v19i38reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4113/3771Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCoelho, Wilma de Nazaré BaíaPadinha, Maria do Socorro Ribeiro2022-01-14T18:54:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4113Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-01-14T18:54:16Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
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