The microemancipation through higher education in management: a critical reflection

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paschoal Capucho, Pablo Henrique
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Borim-de-Souza, Rafael
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/29804
Resumo: Management Education is technocratic and complicit in capitalist impositions that alienate individuals according to market designs. The avoidance of a humanist, reflective and critical formation undermines the constitution of an understanding in relation to a reality that is socially constructed from a capacity for silenced agency. The objective of this theoretical study is to approach knowledge as a means of microemancipation in the face of the forms of alienation that permeate society and the training of administrators. It is proposed that the concept of microemancipation, through critical reason, illuminates the manager's awareness of the consequences of his socioeconomic interventions.
id UNB - 28_ee6b41c0392056d0a381bb06038be5fe
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29804
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling The microemancipation through higher education in management: a critical reflectionMicroemancipación a través de una educación superior en administración: una reflexión críticaLA MICROÉMANCIPATION PAR L'ENSEIGNEMENT SUPÉRIEUR DE L'ADMINISTRATION: UNE RÉFLEXION CRITIQUEA microemancipação por meio do ensino superior em administração: uma reflexão críticaAdministraçãoEnsino SuperiorTeoria CríticaMicroemancipaçãoFormaçãoAdministraciónEnseñanza SuperiorTeoría CríticaMicroemancipaciónFormaciónManagementHigher EducationCritical TheoryMicroemancipationFormationManagement Education is technocratic and complicit in capitalist impositions that alienate individuals according to market designs. The avoidance of a humanist, reflective and critical formation undermines the constitution of an understanding in relation to a reality that is socially constructed from a capacity for silenced agency. The objective of this theoretical study is to approach knowledge as a means of microemancipation in the face of the forms of alienation that permeate society and the training of administrators. It is proposed that the concept of microemancipation, through critical reason, illuminates the manager's awareness of the consequences of his socioeconomic interventions.La educación en administración es tecnocrática y cómplice de las imposiciones capitalistas que alienan a los individuos de acuerdo con los diseños del mercado. La evitación de una formación humanista, reflexiva y crítica socava la constitución de una comprensión en relación con una realidad que se construye socialmente a partir de una capacidad de agencia silenciada. El objetivo de este estudio teórico es abordar el conocimiento como un medio de microemancipación en vista de las formas de alienación que impregnan la sociedad y la formación de los administradores. Se propone que el concepto de microemancipación, a través de una razón crítica, ilumina la conciencia del gerente de las consecuencias de sus intervenciones socioeconómicas.L'enseignement administratif est technocratique et complice des impositions capitalistes qui aliénent les individus selon les modèles du marché. L'évitement d'une formation humaniste, réflexive et critique sape la constitution d'une compréhension par rapport à une réalité qui se construit socialement à partir d'une capacité d'agent réduit au silence. L'objectif de cette étude théorique est d'aborder la connaissance comme moyen de microémancipation face aux formes d'aliénation qui imprègnent la société et la formation des administrateurs. Il est proposé que le concept de microémancipation, à travers la raison critique, éclaire la prise de conscience du manager des conséquences de ses interventions socio-économiques.O ensino em Administração é tecnocrático e cúmplice de imposições capitalistas que alienam os indivíduos conforme desígnios do mercado. O esquivo a uma formação humanista, reflexiva e crítica prejudica a constituição de uma compreensão em relação a uma realidade que é socialmente construída a partir de uma capacidade de agência silenciada. O objetivo deste estudo teórico é abordar o conhecimento como meio de microemancipação perante as formas de alienação que permeiam a sociedade e a formação dos administradores. Propõe-se que o conceito de microemancipação, por intermédio da razão crítica, ilumine a consciência do administrador quanto às consequências de suas intervenções socioeconômicas.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2020-09-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2980410.26512/lc.v26.2020.29804Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e29804Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e29804Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e298041981-04311516-489610.26512/lc.v26i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/29804/27604https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/29804/32316Copyright (c) 2020 Pablo Henrique Paschoal Capucho, Rafael Borim de Souzahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPaschoal Capucho, Pablo HenriqueBorim-de-Souza, Rafael2022-02-09T11:24:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29804Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-02-09T11:24:10Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv The microemancipation through higher education in management: a critical reflection
Microemancipación a través de una educación superior en administración: una reflexión crítica
LA MICROÉMANCIPATION PAR L'ENSEIGNEMENT SUPÉRIEUR DE L'ADMINISTRATION: UNE RÉFLEXION CRITIQUE
A microemancipação por meio do ensino superior em administração: uma reflexão crítica
title The microemancipation through higher education in management: a critical reflection
spellingShingle The microemancipation through higher education in management: a critical reflection
Paschoal Capucho, Pablo Henrique
Administração
Ensino Superior
Teoria Crítica
Microemancipação
Formação
Administración
Enseñanza Superior
Teoría Crítica
Microemancipación
Formación
Management
Higher Education
Critical Theory
Microemancipation
Formation
title_short The microemancipation through higher education in management: a critical reflection
title_full The microemancipation through higher education in management: a critical reflection
title_fullStr The microemancipation through higher education in management: a critical reflection
title_full_unstemmed The microemancipation through higher education in management: a critical reflection
title_sort The microemancipation through higher education in management: a critical reflection
author Paschoal Capucho, Pablo Henrique
author_facet Paschoal Capucho, Pablo Henrique
Borim-de-Souza, Rafael
author_role author
author2 Borim-de-Souza, Rafael
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paschoal Capucho, Pablo Henrique
Borim-de-Souza, Rafael
dc.subject.por.fl_str_mv Administração
Ensino Superior
Teoria Crítica
Microemancipação
Formação
Administración
Enseñanza Superior
Teoría Crítica
Microemancipación
Formación
Management
Higher Education
Critical Theory
Microemancipation
Formation
topic Administração
Ensino Superior
Teoria Crítica
Microemancipação
Formação
Administración
Enseñanza Superior
Teoría Crítica
Microemancipación
Formación
Management
Higher Education
Critical Theory
Microemancipation
Formation
description Management Education is technocratic and complicit in capitalist impositions that alienate individuals according to market designs. The avoidance of a humanist, reflective and critical formation undermines the constitution of an understanding in relation to a reality that is socially constructed from a capacity for silenced agency. The objective of this theoretical study is to approach knowledge as a means of microemancipation in the face of the forms of alienation that permeate society and the training of administrators. It is proposed that the concept of microemancipation, through critical reason, illuminates the manager's awareness of the consequences of his socioeconomic interventions.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/29804
10.26512/lc.v26.2020.29804
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/29804
identifier_str_mv 10.26512/lc.v26.2020.29804
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/29804/27604
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/29804/32316
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Pablo Henrique Paschoal Capucho, Rafael Borim de Souza
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Pablo Henrique Paschoal Capucho, Rafael Borim de Souza
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e29804
Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e29804
Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e29804
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v26i0
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053653389934592