Teacher training and critical theory: between market and human emancipation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santana, Andréia da Cunha Maleiros
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Cardoso, Mariana Civalsci, Silva, Taila Angélica Aparecida da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
spa
Título da fonte: Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12924
Resumo: Teacher training on the perspective of critical theory is the theme of this article. This is a bibliographical article, whose general objective is to promote a reflection of two trends in the area of teacher training, one focused on the labor market in the context of globalization and neoliberalism and another focused on human emancipation. In the current context, it notes that if training does not meet the labor market, it would have been pointless, however, critical training will make us question what kind of training this society wants. It concludes that the formation of teachers cannot be lightened only to attend the market interests, but must contribute to the professional formation, articulating theory and providing the diffusion of the historically produced knowledge.
id UNESP-15_e10156fd4d9ccbf23d09416b3515fd17
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12924
network_acronym_str UNESP-15
network_name_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Teacher training and critical theory: between market and human emancipationLa formación del profesorado y la teoría crítica: entre el mercado y la emancipación humanaA formação de professores e a teoria crítica: entre o mercado e a emancipação humanaTeacher trainingCritical theoryMarketHigher education.Formación del profesoradoTeoría críticaMercadoEnseñanza superior.Formação de professoresTeoria críticaMercadoEnsino superior.Teacher training on the perspective of critical theory is the theme of this article. This is a bibliographical article, whose general objective is to promote a reflection of two trends in the area of teacher training, one focused on the labor market in the context of globalization and neoliberalism and another focused on human emancipation. In the current context, it notes that if training does not meet the labor market, it would have been pointless, however, critical training will make us question what kind of training this society wants. It concludes that the formation of teachers cannot be lightened only to attend the market interests, but must contribute to the professional formation, articulating theory and providing the diffusion of the historically produced knowledge.La formación del profesorado bajo el sesgo de la perspectiva de la teoría crítica constituye el tema de este artículo. Se trata de un artículo de cuño bibliográfico, que tiene como objetivo general promocionar una reflexión de dos tendencias en el área de la formación del profesorado, una direccionada al mercado laboral en el contexto de la globalización y del neoliberalismo y otra direccionada para la emancipación del ser humano. En el contexto actual, se constata que si la formación no satisfaz al mercado laboral, tendrá sido inútil, sin embargo, una formación crítica nos pondrá a cuestionar qué tipo de formación desea esta sociedad. Concluye que la formación del profesorado no puede ser aligerada solo por satisfacer a los intereses del mercado, pero debe contribuir para la formación del profesional, articulando teoría y proporcionando la difusión de los saberes históricamente producido.A formação de professores sob o viés da perspectiva da teoria crítica constitui o tema deste artigo. Trata-se um artigo de cunho bibliográfico, que tem como objetivo geral promover uma reflexão de duas tendências na área da formação de professores, uma voltada para o mercado de trabalho no contexto da globalização e do neoliberalismo e outra voltada para a emancipação do ser humano.  No contexto atual, constata que se a formação não atender ao mercado de trabalho, terá sido inútil, no entanto, uma formação crítica nos fará questionar que tipo de formação esta sociedade deseja. Conclui que a formação de professores não pode ser aligeirada apenas para atender os interesses de mercado, mas deve contribuir para a formação do profissional, articulando teoria e proporcionando a difusão dos saberes historicamente produzido.Faculdade de Ciências e Letras/Unesp2019-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/1292410.21723/riaee.v14iesp.4.12924Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 2003-2016Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 2003-20161982-55872446-860610.21723/riaee.v14iesp.4reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporengspahttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12924/8693https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12924/8757https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12924/9211https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12924/9724Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Andréia da Cunha MaleirosCardoso, Mariana CivalsciSilva, Taila Angélica Aparecida da2020-10-01T22:13:03Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/12924Revistahttp://seer.fclar.unesp.br/iberoamericanaPUBhttps://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/oaibizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com1982-55871982-5587opendoar:2020-10-01T22:13:03Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher training and critical theory: between market and human emancipation
La formación del profesorado y la teoría crítica: entre el mercado y la emancipación humana
A formação de professores e a teoria crítica: entre o mercado e a emancipação humana
title Teacher training and critical theory: between market and human emancipation
spellingShingle Teacher training and critical theory: between market and human emancipation
Santana, Andréia da Cunha Maleiros
Teacher training
Critical theory
Market
Higher education.
Formación del profesorado
Teoría crítica
Mercado
Enseñanza superior.
Formação de professores
Teoria crítica
Mercado
Ensino superior.
title_short Teacher training and critical theory: between market and human emancipation
title_full Teacher training and critical theory: between market and human emancipation
title_fullStr Teacher training and critical theory: between market and human emancipation
title_full_unstemmed Teacher training and critical theory: between market and human emancipation
title_sort Teacher training and critical theory: between market and human emancipation
author Santana, Andréia da Cunha Maleiros
author_facet Santana, Andréia da Cunha Maleiros
Cardoso, Mariana Civalsci
Silva, Taila Angélica Aparecida da
author_role author
author2 Cardoso, Mariana Civalsci
Silva, Taila Angélica Aparecida da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santana, Andréia da Cunha Maleiros
Cardoso, Mariana Civalsci
Silva, Taila Angélica Aparecida da
dc.subject.por.fl_str_mv Teacher training
Critical theory
Market
Higher education.
Formación del profesorado
Teoría crítica
Mercado
Enseñanza superior.
Formação de professores
Teoria crítica
Mercado
Ensino superior.
topic Teacher training
Critical theory
Market
Higher education.
Formación del profesorado
Teoría crítica
Mercado
Enseñanza superior.
Formação de professores
Teoria crítica
Mercado
Ensino superior.
description Teacher training on the perspective of critical theory is the theme of this article. This is a bibliographical article, whose general objective is to promote a reflection of two trends in the area of teacher training, one focused on the labor market in the context of globalization and neoliberalism and another focused on human emancipation. In the current context, it notes that if training does not meet the labor market, it would have been pointless, however, critical training will make us question what kind of training this society wants. It concludes that the formation of teachers cannot be lightened only to attend the market interests, but must contribute to the professional formation, articulating theory and providing the diffusion of the historically produced knowledge.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12924
10.21723/riaee.v14iesp.4.12924
url https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12924
identifier_str_mv 10.21723/riaee.v14iesp.4.12924
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
spa
language por
eng
spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12924/8693
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12924/8757
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12924/9211
https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/12924/9724
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Ciências e Letras/Unesp
dc.source.none.fl_str_mv Revista Iberoamericana de Estudios en Educación; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 2003-2016
Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação; (2019) v. 14, n. esp. 4, dez. - Dossiê: Indústria cultural, educação e trabalho docente: da semiformação à emancipação humana; 2003-2016
1982-5587
2446-8606
10.21723/riaee.v14iesp.4
reponame:Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
collection Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (Online) - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv bizelli@fclar.unesp.br|| joseandersonsantoscruz@gmail.com
_version_ 1800215857778917376