The continuous formation in the State of Mato Grosso: a look at the official narratives

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias de Camargo, Rosimeire
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: de Arruda Monteiro, Filomena Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/30545
Resumo: This paper is related to a doctoral research. The findings come from the legitimate interpretative analyses existing at the Policies of Continuous Formation in the State of Mato Grosso. It is based on the assumptions of narrative research, advocated by Clandinin and Connelly (2015). It aims at understanding, according to the official narratives, how the formation model of the Public Education Teaching is organized. The formation model is the result of a formation itinerary guided by instabilities and limitations originated from non-continuous movements tied up with the construction of pedagogical policies narratives which articulate the formation to the students’ proficiency level.
id UNB - 28_ef7241df21adc5bb57b41459f5847c40
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30545
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling The continuous formation in the State of Mato Grosso: a look at the official narrativesLa educación continua en Mato Grosso: una mirada hacia las narrativas oficialesA formação continuada em Mato Grosso: um olhar para as narrativas oficiaisPolítica de Formação Continuada de Mato GrossoDocumentos OrientativosNarrativas oficiaisPolítica de Formación Continua de Mato GrossoDocumentos de OrientaciónNarrativas OficialesThe Policies of Continuous Formation in Mato GrossoOrientation documentsOfficial narrativesThis paper is related to a doctoral research. The findings come from the legitimate interpretative analyses existing at the Policies of Continuous Formation in the State of Mato Grosso. It is based on the assumptions of narrative research, advocated by Clandinin and Connelly (2015). It aims at understanding, according to the official narratives, how the formation model of the Public Education Teaching is organized. The formation model is the result of a formation itinerary guided by instabilities and limitations originated from non-continuous movements tied up with the construction of pedagogical policies narratives which articulate the formation to the students’ proficiency level.El artículo presenta un recorte de investigación doctoral, cuyas reflexiones se basan en un análisis interpretativo de narrativas oficiales en la Política de Educación Continua de Mato Grosso. Se fundamenta en presupuestos de búsqueda narrativa, defendidos por Clandinin y Connelly (2015), y se objetiva comprender la organización del modelo continuo de la red pública de enseñanza, según narrativas oficiales. Ese modelo resulta de un itinerario formativo marcado por inestabilidades y limitaciones provenientes de oscilaciones en la construcción de narrativas político-pedagógicas que articulan la formación a los niveles de competencia de los estudiantes.Cet article présente un extrait d'une recherche doctorale, dont les réflexions présentées ici sont basées sur une analyse interprétative des récits officiels présents dans la Politique de Formation Continuée au Mato Grosso. L'objectif de cette étude est celui de comprendre comment le modèle formatif du système scolaire public est organisé, selon les récits officiels. L'itinéraire formatif est marqué par de nombreuses instabilités et limitations résultant de mouvements discontinus dans la construction de récits politico-pédagogiques qui articulent la formation aux indices de compétence des élèves.Este artigo consiste em um recorte de uma pesquisa de doutorado, cujas reflexões partem de uma análise interpretativa das narrativas oficiais presentes na Política de Formação Continuada de Mato Grosso. Fundamenta-se nos pressupostos da pesquisa narrativa, defendidos por Clandinin e Connelly (2015), e objetiva-se compreender a organização do modelo formativo da rede pública de ensino, segundo as narrativas oficiais. Tal modelo é fruto de um itinerário formativo marcado por instabilidades e limitações oriundas de oscilações na construção das narrativas político-pedagógicas que articulam a formação aos índices de proficiência dos estudantes.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2020-07-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3054510.26512/lc.v26.2020.30545Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e30545Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e30545Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e305451981-04311516-489610.26512/lc.v26i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/30545/26664https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/30545/31887Copyright (c) 2020 Rosimeire Dias de Camargo, Filomena Maria de Arruda Monteirohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias de Camargo, Rosimeire de Arruda Monteiro, Filomena Maria2022-02-09T11:38:46Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/30545Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-02-09T11:38:46Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv The continuous formation in the State of Mato Grosso: a look at the official narratives
La educación continua en Mato Grosso: una mirada hacia las narrativas oficiales
A formação continuada em Mato Grosso: um olhar para as narrativas oficiais
title The continuous formation in the State of Mato Grosso: a look at the official narratives
spellingShingle The continuous formation in the State of Mato Grosso: a look at the official narratives
Dias de Camargo, Rosimeire
Política de Formação Continuada de Mato Grosso
Documentos Orientativos
Narrativas oficiais
Política de Formación Continua de Mato Grosso
Documentos de Orientación
Narrativas Oficiales
The Policies of Continuous Formation in Mato Grosso
Orientation documents
Official narratives
title_short The continuous formation in the State of Mato Grosso: a look at the official narratives
title_full The continuous formation in the State of Mato Grosso: a look at the official narratives
title_fullStr The continuous formation in the State of Mato Grosso: a look at the official narratives
title_full_unstemmed The continuous formation in the State of Mato Grosso: a look at the official narratives
title_sort The continuous formation in the State of Mato Grosso: a look at the official narratives
author Dias de Camargo, Rosimeire
author_facet Dias de Camargo, Rosimeire
de Arruda Monteiro, Filomena Maria
author_role author
author2 de Arruda Monteiro, Filomena Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias de Camargo, Rosimeire
de Arruda Monteiro, Filomena Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Política de Formação Continuada de Mato Grosso
Documentos Orientativos
Narrativas oficiais
Política de Formación Continua de Mato Grosso
Documentos de Orientación
Narrativas Oficiales
The Policies of Continuous Formation in Mato Grosso
Orientation documents
Official narratives
topic Política de Formação Continuada de Mato Grosso
Documentos Orientativos
Narrativas oficiais
Política de Formación Continua de Mato Grosso
Documentos de Orientación
Narrativas Oficiales
The Policies of Continuous Formation in Mato Grosso
Orientation documents
Official narratives
description This paper is related to a doctoral research. The findings come from the legitimate interpretative analyses existing at the Policies of Continuous Formation in the State of Mato Grosso. It is based on the assumptions of narrative research, advocated by Clandinin and Connelly (2015). It aims at understanding, according to the official narratives, how the formation model of the Public Education Teaching is organized. The formation model is the result of a formation itinerary guided by instabilities and limitations originated from non-continuous movements tied up with the construction of pedagogical policies narratives which articulate the formation to the students’ proficiency level.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/30545
10.26512/lc.v26.2020.30545
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/30545
identifier_str_mv 10.26512/lc.v26.2020.30545
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/30545/26664
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/30545/31887
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Rosimeire Dias de Camargo, Filomena Maria de Arruda Monteiro
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Rosimeire Dias de Camargo, Filomena Maria de Arruda Monteiro
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e30545
Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e30545
Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e30545
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v26i0
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053653398323200