Interpreters of themselves: identity narratives of youth in conflict with the law

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Stecanela, Nilda
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Craidy, Carmem Maria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3929
Resumo: The reflections in this text are produced amongst the increasing interest in youth as the object of study of research in the social and human sciences. Our arguments are centered on the narrative identities of youth who are deprived of liberty, based on research conducted in a Center of Socio-educational Attention. The aim is to emphasize processes of identity of a specific group of youth, who narrate their everyday experiences from a place of confinement. From a microsociological perspective, youth’s words constitute privileged matter for the organization, analysis and interpretation of data constructed in the field, through the exchange of letters, echoing in the interpretations that we now offer.
id UNB - 28_fa7ecfdad6a0514d9f5913840c093757
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3929
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Interpreters of themselves: identity narratives of youth in conflict with the lawIntérpretes de sí: narrativas identitarias de jóvenes en conflicto con la leyIntérpretes de si: narrativas identitárias de jovens em conflito com a leiNarrativas identitáriasEscritas de siJovens em conflito com a leiProcessos de socialização juvenilPesquisa qualitativaNarrativas de identidadEscritas de síJuventud en conflicto con la leyProcesos de socialización juvenilInvestigación cualitativaIdentity narrativesWriting about oneselfYouth in conflict with the lawYouth Socialization processesQualitative researchThe reflections in this text are produced amongst the increasing interest in youth as the object of study of research in the social and human sciences. Our arguments are centered on the narrative identities of youth who are deprived of liberty, based on research conducted in a Center of Socio-educational Attention. The aim is to emphasize processes of identity of a specific group of youth, who narrate their everyday experiences from a place of confinement. From a microsociological perspective, youth’s words constitute privileged matter for the organization, analysis and interpretation of data constructed in the field, through the exchange of letters, echoing in the interpretations that we now offer.Las reflexiones de este texto son producidas dentro del creciente interés por la juventud como objeto de estudio en investigaciones desarrolladas por las ciencias sociales. Nuestros argumentos se centran en las identidades narrativas de los jóvenes en privación de libertad, producto de investigación realizada en un Centro de Atención Socioeducativa. La intención es poner de relieve los procesos de identidad de una juventud específica, que narra su cotidiano a partir del espacio de confinamiento. Desde una perspectiva microsociológica, las palabras de los jóvenes constituyen materia privilegiada para organización, análisis e interpretación de los datos construidos en el campo, por medio del intercambio de cartas, haciendo resonar sus ecos en las interpretaciones que presentamos.As reflexões deste texto são produzidas em meio ao crescente interesse pela juventude como objeto de estudo em pesquisas desenvolvidas pelas ciências humanas e sociais. Nossos argumentos centram-se nas identidades narrativas dos jovens em privação de liberdade, decorrentes de pesquisa realizada num Centro de atendimento socioeducativo. O intuito é dar relevo aos processos identitários de uma juventude específica, que narra seu cotidiano a partir do espaço de confinamento. Numa perspectiva microssociológica, as palavras dos jovens constituem matéria privilegiada para organização, análise e interpretação dos dados construídos no campo, por meio da troca de cartas, fazendo ressoar os seus ecos nas interpretações que apresentamos.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2012-09-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/392910.26512/lc.v18i36.3929Linhas Críticas; Vol. 18 No. 36 (2012); 299-318Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 36 (2012); 299-318Linhas Crí­ticas; v. 18 n. 36 (2012); 299-3181981-04311516-489610.26512/lc.v18i36reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3929/3601Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessStecanela, NildaCraidy, Carmem Maria2022-08-08T20:51:00Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3929Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2022-08-08T20:51Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Interpreters of themselves: identity narratives of youth in conflict with the law
Intérpretes de sí: narrativas identitarias de jóvenes en conflicto con la ley
Intérpretes de si: narrativas identitárias de jovens em conflito com a lei
title Interpreters of themselves: identity narratives of youth in conflict with the law
spellingShingle Interpreters of themselves: identity narratives of youth in conflict with the law
Stecanela, Nilda
Narrativas identitárias
Escritas de si
Jovens em conflito com a lei
Processos de socialização juvenil
Pesquisa qualitativa
Narrativas de identidad
Escritas de sí
Juventud en conflicto con la ley
Procesos de socialización juvenil
Investigación cualitativa
Identity narratives
Writing about oneself
Youth in conflict with the law
Youth Socialization processes
Qualitative research
title_short Interpreters of themselves: identity narratives of youth in conflict with the law
title_full Interpreters of themselves: identity narratives of youth in conflict with the law
title_fullStr Interpreters of themselves: identity narratives of youth in conflict with the law
title_full_unstemmed Interpreters of themselves: identity narratives of youth in conflict with the law
title_sort Interpreters of themselves: identity narratives of youth in conflict with the law
author Stecanela, Nilda
author_facet Stecanela, Nilda
Craidy, Carmem Maria
author_role author
author2 Craidy, Carmem Maria
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Stecanela, Nilda
Craidy, Carmem Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Narrativas identitárias
Escritas de si
Jovens em conflito com a lei
Processos de socialização juvenil
Pesquisa qualitativa
Narrativas de identidad
Escritas de sí
Juventud en conflicto con la ley
Procesos de socialización juvenil
Investigación cualitativa
Identity narratives
Writing about oneself
Youth in conflict with the law
Youth Socialization processes
Qualitative research
topic Narrativas identitárias
Escritas de si
Jovens em conflito com a lei
Processos de socialização juvenil
Pesquisa qualitativa
Narrativas de identidad
Escritas de sí
Juventud en conflicto con la ley
Procesos de socialización juvenil
Investigación cualitativa
Identity narratives
Writing about oneself
Youth in conflict with the law
Youth Socialization processes
Qualitative research
description The reflections in this text are produced amongst the increasing interest in youth as the object of study of research in the social and human sciences. Our arguments are centered on the narrative identities of youth who are deprived of liberty, based on research conducted in a Center of Socio-educational Attention. The aim is to emphasize processes of identity of a specific group of youth, who narrate their everyday experiences from a place of confinement. From a microsociological perspective, youth’s words constitute privileged matter for the organization, analysis and interpretation of data constructed in the field, through the exchange of letters, echoing in the interpretations that we now offer.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-09-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3929
10.26512/lc.v18i36.3929
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3929
identifier_str_mv 10.26512/lc.v18i36.3929
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3929/3601
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 18 No. 36 (2012); 299-318
Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 36 (2012); 299-318
Linhas Crí­ticas; v. 18 n. 36 (2012); 299-318
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v18i36
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053651107184640