As relações de gênero na BNCC de História: : da ausência à resistência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | História, Histórias |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/33344 |
Resumo: | The motivation for writing this article lies in the challenge of thinking about the introduction of gender relations in History Teaching, a current discussion that intends to contribute to the initial formation of teachers with arguments to take the BNCC of History as a space of possibility and resistance. For this purpose, a cutout was made in the document, which caused the choice to analyze the introductory part of the History component looking for the gaps in the text to work with gender relations from a historical perspective. The theoretical perspective is anchored in the theorists and theorists of gender and History Teaching, with the defense that the work with these two areas of knowledge says of a current problem of constitution of the subjects in their historicities, being part of the diversity of schools. |
id |
UNB-13_7493132d2d4e993bb55a6ac28cc327b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33344 |
network_acronym_str |
UNB-13 |
network_name_str |
História, Histórias |
repository_id_str |
|
spelling |
As relações de gênero na BNCC de História: : da ausência à resistênciaEnsino de História, BNCC, GêneroRelações de Gênero na BNCC de HistóriaEnseñanza de Historia, BNCC, GéneroRelaciones de género en el BNCC de la HistoriaTeaching History, BNCC, GenderGender relations at the BNCC of HistoryThe motivation for writing this article lies in the challenge of thinking about the introduction of gender relations in History Teaching, a current discussion that intends to contribute to the initial formation of teachers with arguments to take the BNCC of History as a space of possibility and resistance. For this purpose, a cutout was made in the document, which caused the choice to analyze the introductory part of the History component looking for the gaps in the text to work with gender relations from a historical perspective. The theoretical perspective is anchored in the theorists and theorists of gender and History Teaching, with the defense that the work with these two areas of knowledge says of a current problem of constitution of the subjects in their historicities, being part of the diversity of schools.La motivación para escribir este artículo es el desafío de pensar en la introducción de las relaciones de género en la Enseñanza de la Historia, una discusión actual que tiene como objetivo contribuir a la formación inicial de los docentes con argumentos para tomar el BNCC de la Historia como un espacio de posibilidad y de resistencias. Para ello, se realizó un corte en el documento, que llevó a la elección de analizar la parte introductoria del componente Historia buscando vacíos en el texto para trabajar las relaciones de género en una perspectiva histórica. La perspectiva teórica se ancla en lo teórico y teórico de la Enseñanza de género e Historia, con la defensa de que el trabajo con estas dos áreas de conocimiento habla de un problema actual de constitución de los sujetos en sus historicidades, siendo parte de la diversidad de escuelas.A motivação para a escrita deste artigo está no desafio de pensar a introdução das relações de gênero no Ensino de História, uma discussão atual que pretende contribuir para a formação inicial de professores e professoras com argumentos para tomar a BNCC de História como espaço de possibilidade e de resistências. Para esse propósito, foi feito um recorte no documento, o que ocasionou na escolha por analisar a parte introdutória do componente de História buscando as brechas no texto para o trabalho com as relações de gênero numa perspectiva histórica. A perspectiva teórica está ancorada nos teóricos e teóricas de gênero e do Ensino de História, com a defesa de que o trabalho com essas duas áreas do conhecimento diz de uma problemática atual de constituição dos sujeitos nas suas historicidades, fazendo parte da diversidade das escolas.Programa de Pós-Graduação em História da Universidade de Brasília (PPGHIS/UnB)2021-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/3334410.26512/rhh.v9i17.33344história, histórias; Vol. 9 Núm. 17 (2021): História, HistóriasHistória, histórias; v. 9 n. 17 (2021): História, Histórias2318-172910.26512/rhh.v8i17reponame:História, Históriasinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/33344/30709Copyright (c) 2021 História, históriashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerrari, Anderson2021-08-30T17:32:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33344Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/hhPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/hh/oaihistoriahistorias1@gmail.com||editorchefe.tempo@gmail.com||portaldeperiodicos@bce.unb.br2318-17292318-1729opendoar:2021-08-30T17:32:34História, Histórias - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
As relações de gênero na BNCC de História: : da ausência à resistência |
title |
As relações de gênero na BNCC de História: : da ausência à resistência |
spellingShingle |
As relações de gênero na BNCC de História: : da ausência à resistência Ferrari, Anderson Ensino de História, BNCC, Gênero Relações de Gênero na BNCC de História Enseñanza de Historia, BNCC, Género Relaciones de género en el BNCC de la Historia Teaching History, BNCC, Gender Gender relations at the BNCC of History |
title_short |
As relações de gênero na BNCC de História: : da ausência à resistência |
title_full |
As relações de gênero na BNCC de História: : da ausência à resistência |
title_fullStr |
As relações de gênero na BNCC de História: : da ausência à resistência |
title_full_unstemmed |
As relações de gênero na BNCC de História: : da ausência à resistência |
title_sort |
As relações de gênero na BNCC de História: : da ausência à resistência |
author |
Ferrari, Anderson |
author_facet |
Ferrari, Anderson |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferrari, Anderson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de História, BNCC, Gênero Relações de Gênero na BNCC de História Enseñanza de Historia, BNCC, Género Relaciones de género en el BNCC de la Historia Teaching History, BNCC, Gender Gender relations at the BNCC of History |
topic |
Ensino de História, BNCC, Gênero Relações de Gênero na BNCC de História Enseñanza de Historia, BNCC, Género Relaciones de género en el BNCC de la Historia Teaching History, BNCC, Gender Gender relations at the BNCC of History |
description |
The motivation for writing this article lies in the challenge of thinking about the introduction of gender relations in History Teaching, a current discussion that intends to contribute to the initial formation of teachers with arguments to take the BNCC of History as a space of possibility and resistance. For this purpose, a cutout was made in the document, which caused the choice to analyze the introductory part of the History component looking for the gaps in the text to work with gender relations from a historical perspective. The theoretical perspective is anchored in the theorists and theorists of gender and History Teaching, with the defense that the work with these two areas of knowledge says of a current problem of constitution of the subjects in their historicities, being part of the diversity of schools. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/33344 10.26512/rhh.v9i17.33344 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/33344 |
identifier_str_mv |
10.26512/rhh.v9i17.33344 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/33344/30709 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 História, histórias http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 História, histórias http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em História da Universidade de Brasília (PPGHIS/UnB) |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em História da Universidade de Brasília (PPGHIS/UnB) |
dc.source.none.fl_str_mv |
história, histórias; Vol. 9 Núm. 17 (2021): História, Histórias História, histórias; v. 9 n. 17 (2021): História, Histórias 2318-1729 10.26512/rhh.v8i17 reponame:História, Histórias instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
História, Histórias |
collection |
História, Histórias |
repository.name.fl_str_mv |
História, Histórias - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
historiahistorias1@gmail.com||editorchefe.tempo@gmail.com||portaldeperiodicos@bce.unb.br |
_version_ |
1798319859739656192 |