As relações de gênero na BNCC de História: : da ausência à  resistência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferrari, Anderson
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: História, Histórias
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/33344
Resumo: The motivation for writing this article lies in the challenge of thinking about the introduction of gender relations in History Teaching, a current discussion that intends to contribute to the initial formation of teachers with arguments to take the BNCC of History as a space of possibility and resistance. For this purpose, a cutout was made in the document, which caused the choice to analyze the introductory part of the History component looking for the gaps in the text to work with gender relations from a historical perspective. The theoretical perspective is anchored in the theorists and theorists of gender and History Teaching, with the defense that the work with these two areas of knowledge says of a current problem of constitution of the subjects in their historicities, being part of the diversity of schools.
id UNB-13_7493132d2d4e993bb55a6ac28cc327b4
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33344
network_acronym_str UNB-13
network_name_str História, Histórias
repository_id_str
spelling As relações de gênero na BNCC de História: : da ausência à  resistênciaEnsino de História, BNCC, GêneroRelações de Gênero na BNCC de HistóriaEnseñanza de Historia, BNCC, GéneroRelaciones de género en el BNCC de la HistoriaTeaching History, BNCC, GenderGender relations at the BNCC of HistoryThe motivation for writing this article lies in the challenge of thinking about the introduction of gender relations in History Teaching, a current discussion that intends to contribute to the initial formation of teachers with arguments to take the BNCC of History as a space of possibility and resistance. For this purpose, a cutout was made in the document, which caused the choice to analyze the introductory part of the History component looking for the gaps in the text to work with gender relations from a historical perspective. The theoretical perspective is anchored in the theorists and theorists of gender and History Teaching, with the defense that the work with these two areas of knowledge says of a current problem of constitution of the subjects in their historicities, being part of the diversity of schools.La motivación para escribir este artículo es el desafío de pensar en la introducción de las relaciones de género en la Enseñanza de la Historia, una discusión actual que tiene como objetivo contribuir a la formación inicial de los docentes con argumentos para tomar el BNCC de la Historia como un espacio de posibilidad y de resistencias. Para ello, se realizó un corte en el documento, que llevó a la elección de analizar la parte introductoria del componente Historia buscando vacíos en el texto para trabajar las relaciones de género en una perspectiva histórica. La perspectiva teórica se ancla en lo teórico y teórico de la Enseñanza de género e Historia, con la defensa de que el trabajo con estas dos áreas de conocimiento habla de un problema actual de constitución de los sujetos en sus historicidades, siendo parte de la diversidad de escuelas.A motivação para a escrita deste artigo está no desafio de pensar a introdução das relações de gênero no Ensino de História, uma discussão atual que pretende contribuir para a formação inicial de professores e professoras com argumentos para tomar a BNCC de História como espaço de possibilidade e de resistências. Para esse propósito, foi feito um recorte no documento, o que ocasionou na escolha por analisar a parte introdutória do componente de História buscando as brechas no texto para o trabalho com as relações de gênero numa perspectiva histórica. A perspectiva teórica está ancorada nos teóricos e teóricas de gênero e do Ensino de História, com a defesa de que o trabalho com essas duas áreas do conhecimento diz de uma problemática atual de constituição dos sujeitos nas suas historicidades, fazendo parte da diversidade das escolas.Programa de Pós-Graduação em História da Universidade de Brasília (PPGHIS/UnB)2021-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/3334410.26512/rhh.v9i17.33344história, histórias; Vol. 9 Núm. 17 (2021): História, HistóriasHistória, histórias; v. 9 n. 17 (2021): História, Histórias2318-172910.26512/rhh.v8i17reponame:História, Históriasinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/33344/30709Copyright (c) 2021 História, históriashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerrari, Anderson2021-08-30T17:32:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/33344Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/hhPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/hh/oaihistoriahistorias1@gmail.com||editorchefe.tempo@gmail.com||portaldeperiodicos@bce.unb.br2318-17292318-1729opendoar:2021-08-30T17:32:34História, Histórias - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv As relações de gênero na BNCC de História: : da ausência à  resistência
title As relações de gênero na BNCC de História: : da ausência à  resistência
spellingShingle As relações de gênero na BNCC de História: : da ausência à  resistência
Ferrari, Anderson
Ensino de História, BNCC, Gênero
Relações de Gênero na BNCC de História
Enseñanza de Historia, BNCC, Género
Relaciones de género en el BNCC de la Historia
Teaching History, BNCC, Gender
Gender relations at the BNCC of History
title_short As relações de gênero na BNCC de História: : da ausência à  resistência
title_full As relações de gênero na BNCC de História: : da ausência à  resistência
title_fullStr As relações de gênero na BNCC de História: : da ausência à  resistência
title_full_unstemmed As relações de gênero na BNCC de História: : da ausência à  resistência
title_sort As relações de gênero na BNCC de História: : da ausência à  resistência
author Ferrari, Anderson
author_facet Ferrari, Anderson
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferrari, Anderson
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de História, BNCC, Gênero
Relações de Gênero na BNCC de História
Enseñanza de Historia, BNCC, Género
Relaciones de género en el BNCC de la Historia
Teaching History, BNCC, Gender
Gender relations at the BNCC of History
topic Ensino de História, BNCC, Gênero
Relações de Gênero na BNCC de História
Enseñanza de Historia, BNCC, Género
Relaciones de género en el BNCC de la Historia
Teaching History, BNCC, Gender
Gender relations at the BNCC of History
description The motivation for writing this article lies in the challenge of thinking about the introduction of gender relations in History Teaching, a current discussion that intends to contribute to the initial formation of teachers with arguments to take the BNCC of History as a space of possibility and resistance. For this purpose, a cutout was made in the document, which caused the choice to analyze the introductory part of the History component looking for the gaps in the text to work with gender relations from a historical perspective. The theoretical perspective is anchored in the theorists and theorists of gender and History Teaching, with the defense that the work with these two areas of knowledge says of a current problem of constitution of the subjects in their historicities, being part of the diversity of schools.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/33344
10.26512/rhh.v9i17.33344
url https://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/33344
identifier_str_mv 10.26512/rhh.v9i17.33344
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/33344/30709
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 História, histórias
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 História, histórias
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em História da Universidade de Brasília (PPGHIS/UnB)
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em História da Universidade de Brasília (PPGHIS/UnB)
dc.source.none.fl_str_mv história, histórias; Vol. 9 Núm. 17 (2021): História, Histórias
História, histórias; v. 9 n. 17 (2021): História, Histórias
2318-1729
10.26512/rhh.v8i17
reponame:História, Histórias
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str História, Histórias
collection História, Histórias
repository.name.fl_str_mv História, Histórias - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv historiahistorias1@gmail.com||editorchefe.tempo@gmail.com||portaldeperiodicos@bce.unb.br
_version_ 1798319859739656192