Gender at the BNCC of nature sciences: looking for breaches for other curriculums

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Leite, Lara Casarim
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Castro, Roney Polato de, Ferrari, Anderson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista da SBEnBIO
Texto Completo: https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/491
Resumo: The focus of our article is the problematization of gender discussions in the National Common Curricular Base (BNCC), more specifically in the discipline Natural Sciences. Our goals are twofold. First, build the context of dispute and tension around knowledge, both with regard to gender and sexuality relations, as well as the discipline of Biology. Second is to think about the possibilities of loopholes and other curricula based on what is prescribed for the discipline of Biology, considering that gender is a social organizer and, therefore, present in the listed contents. The methodology is problematization, which brings us closer to the Foucauldian perspective to put our ways of thinking and acting under suspicion. Through the analysis that were made, we consider that the document's competences and abilities are inefficient to promote the welcoming and understanding of young people if elaborated outside a context which encompasses both academic and professional aspects.
id SBEnBio_806fc0a1e30d1ebe6bc59a590efb5d39
oai_identifier_str oai:ojs.renbio.org.br:article/491
network_acronym_str SBEnBio
network_name_str Revista da SBEnBIO
repository_id_str
spelling Gender at the BNCC of nature sciences: looking for breaches for other curriculums Género en el BNCC de ciencias de la naturaleza: en busca de incumplimientos para otros curricularesGênero na BNCC de ciências da natureza: buscando brechas para outros currículosBNCCGêneroCiências da NaturezaCurrículoGêneroSexualidadeEnsino de BiologiaBNCCGenderNatural SciencesCurriculumGenderSexualityBiology teachingBNCCGéneroCiéncias de la naturalezaCurrículumGéneroSexualidadEnseñanza de la biologíaThe focus of our article is the problematization of gender discussions in the National Common Curricular Base (BNCC), more specifically in the discipline Natural Sciences. Our goals are twofold. First, build the context of dispute and tension around knowledge, both with regard to gender and sexuality relations, as well as the discipline of Biology. Second is to think about the possibilities of loopholes and other curricula based on what is prescribed for the discipline of Biology, considering that gender is a social organizer and, therefore, present in the listed contents. The methodology is problematization, which brings us closer to the Foucauldian perspective to put our ways of thinking and acting under suspicion. Through the analysis that were made, we consider that the document's competences and abilities are inefficient to promote the welcoming and understanding of young people if elaborated outside a context which encompasses both academic and professional aspects.El foco de nuestro artículo es la problematización de las discusiones de género en la Base Curricular Común Nacional (BNCC), más específicamente en la disciplina Ciencias Naturales. Nuestros objetivos son dobles. Primero, construir el contexto de disputa y tensión en torno al conocimiento, tanto en lo que respecta a las relaciones de género y sexualidad, como a la disciplina de la Biología. En segundo lugar, pensar en las posibilidades de lagunas y demás currículos en base a lo prescrito para la disciplina de Biología, considerando que el género es un organizador social y, por tanto, presente en los contenidos enumerados. La metodología es la problematización, que nos acerca a la perspectiva foucaultiana para poner bajo sospecha nuestras formas de pensar y actuar. A partir de las análisis realizadas, consideramos que las competencias y habilidades del documento son ineficientes para promover la acogida y escucha de los/las jóvenes caso discutidas fuera de un contexto que considera los aspectos académicos y profesionales.O foco do nosso artigo é a problematização das discussões de gênero na Base Nacional Comum Curricular (BNCC), mais especificamente na área de Ciências da Natureza. Nossos objetivos são dois. Primeiro, construir o contexto de disputa e de tensionamentos em torno do conhecimento, tanto no que diz respeito às relações de gênero e sexualidade quanto à disciplina de Biologia. Segundo, é pensar as possibilidades de brechas e de outros currículos a partir do que está prescrito para a disciplina de Biologia, considerando que o gênero é um organizador social e, portanto, presente nos conteúdos elencados. A metodologia é a problematização, o que nos aproxima da perspectiva foucaultiana para colocar sob suspeita nossas formas de pensar e agir.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/491SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 390-409Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 390-409Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 390-4092763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/491/153BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLeite, Lara CasarimCastro, Roney Polato de Ferrari, Anderson2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/491Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false
dc.title.none.fl_str_mv Gender at the BNCC of nature sciences: looking for breaches for other curriculums
Género en el BNCC de ciencias de la naturaleza: en busca de incumplimientos para otros curriculares
Gênero na BNCC de ciências da natureza: buscando brechas para outros currículos
title Gender at the BNCC of nature sciences: looking for breaches for other curriculums
spellingShingle Gender at the BNCC of nature sciences: looking for breaches for other curriculums
Leite, Lara Casarim
BNCC
Gênero
Ciências da Natureza
Currículo
Gênero
Sexualidade
Ensino de Biologia
BNCC
Gender
Natural Sciences
Curriculum
Gender
Sexuality
Biology teaching
BNCC
Género
Ciéncias de la naturaleza
Currículum
Género
Sexualidad
Enseñanza de la biología
title_short Gender at the BNCC of nature sciences: looking for breaches for other curriculums
title_full Gender at the BNCC of nature sciences: looking for breaches for other curriculums
title_fullStr Gender at the BNCC of nature sciences: looking for breaches for other curriculums
title_full_unstemmed Gender at the BNCC of nature sciences: looking for breaches for other curriculums
title_sort Gender at the BNCC of nature sciences: looking for breaches for other curriculums
author Leite, Lara Casarim
author_facet Leite, Lara Casarim
Castro, Roney Polato de
Ferrari, Anderson
author_role author
author2 Castro, Roney Polato de
Ferrari, Anderson
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Leite, Lara Casarim
Castro, Roney Polato de
Ferrari, Anderson
dc.subject.por.fl_str_mv BNCC
Gênero
Ciências da Natureza
Currículo
Gênero
Sexualidade
Ensino de Biologia
BNCC
Gender
Natural Sciences
Curriculum
Gender
Sexuality
Biology teaching
BNCC
Género
Ciéncias de la naturaleza
Currículum
Género
Sexualidad
Enseñanza de la biología
topic BNCC
Gênero
Ciências da Natureza
Currículo
Gênero
Sexualidade
Ensino de Biologia
BNCC
Gender
Natural Sciences
Curriculum
Gender
Sexuality
Biology teaching
BNCC
Género
Ciéncias de la naturaleza
Currículum
Género
Sexualidad
Enseñanza de la biología
description The focus of our article is the problematization of gender discussions in the National Common Curricular Base (BNCC), more specifically in the discipline Natural Sciences. Our goals are twofold. First, build the context of dispute and tension around knowledge, both with regard to gender and sexuality relations, as well as the discipline of Biology. Second is to think about the possibilities of loopholes and other curricula based on what is prescribed for the discipline of Biology, considering that gender is a social organizer and, therefore, present in the listed contents. The methodology is problematization, which brings us closer to the Foucauldian perspective to put our ways of thinking and acting under suspicion. Through the analysis that were made, we consider that the document's competences and abilities are inefficient to promote the welcoming and understanding of young people if elaborated outside a context which encompasses both academic and professional aspects.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/491
url https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/491
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/491/153
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil
Brasil
Brasil
dc.publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
publisher.none.fl_str_mv SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia
dc.source.none.fl_str_mv SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 390-409
Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 390-409
Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 390-409
2763-8898
10.46667/renbio.v14i1
reponame:Revista da SBEnBIO
instname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron:SBEnBio
instname_str Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
instacron_str SBEnBio
institution SBEnBio
reponame_str Revista da SBEnBIO
collection Revista da SBEnBIO
repository.name.fl_str_mv Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)
repository.mail.fl_str_mv revistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com
_version_ 1797068867304947712