Gender at the BNCC of nature sciences: looking for breaches for other curriculums
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista da SBEnBIO |
Texto Completo: | https://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/491 |
Resumo: | The focus of our article is the problematization of gender discussions in the National Common Curricular Base (BNCC), more specifically in the discipline Natural Sciences. Our goals are twofold. First, build the context of dispute and tension around knowledge, both with regard to gender and sexuality relations, as well as the discipline of Biology. Second is to think about the possibilities of loopholes and other curricula based on what is prescribed for the discipline of Biology, considering that gender is a social organizer and, therefore, present in the listed contents. The methodology is problematization, which brings us closer to the Foucauldian perspective to put our ways of thinking and acting under suspicion. Through the analysis that were made, we consider that the document's competences and abilities are inefficient to promote the welcoming and understanding of young people if elaborated outside a context which encompasses both academic and professional aspects. |
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Gender at the BNCC of nature sciences: looking for breaches for other curriculums Género en el BNCC de ciencias de la naturaleza: en busca de incumplimientos para otros curricularesGênero na BNCC de ciências da natureza: buscando brechas para outros currículosBNCCGêneroCiências da NaturezaCurrículoGêneroSexualidadeEnsino de BiologiaBNCCGenderNatural SciencesCurriculumGenderSexualityBiology teachingBNCCGéneroCiéncias de la naturalezaCurrículumGéneroSexualidadEnseñanza de la biologíaThe focus of our article is the problematization of gender discussions in the National Common Curricular Base (BNCC), more specifically in the discipline Natural Sciences. Our goals are twofold. First, build the context of dispute and tension around knowledge, both with regard to gender and sexuality relations, as well as the discipline of Biology. Second is to think about the possibilities of loopholes and other curricula based on what is prescribed for the discipline of Biology, considering that gender is a social organizer and, therefore, present in the listed contents. The methodology is problematization, which brings us closer to the Foucauldian perspective to put our ways of thinking and acting under suspicion. Through the analysis that were made, we consider that the document's competences and abilities are inefficient to promote the welcoming and understanding of young people if elaborated outside a context which encompasses both academic and professional aspects.El foco de nuestro artículo es la problematización de las discusiones de género en la Base Curricular Común Nacional (BNCC), más específicamente en la disciplina Ciencias Naturales. Nuestros objetivos son dobles. Primero, construir el contexto de disputa y tensión en torno al conocimiento, tanto en lo que respecta a las relaciones de género y sexualidad, como a la disciplina de la Biología. En segundo lugar, pensar en las posibilidades de lagunas y demás currículos en base a lo prescrito para la disciplina de Biología, considerando que el género es un organizador social y, por tanto, presente en los contenidos enumerados. La metodología es la problematización, que nos acerca a la perspectiva foucaultiana para poner bajo sospecha nuestras formas de pensar y actuar. A partir de las análisis realizadas, consideramos que las competencias y habilidades del documento son ineficientes para promover la acogida y escucha de los/las jóvenes caso discutidas fuera de un contexto que considera los aspectos académicos y profesionales.O foco do nosso artigo é a problematização das discussões de gênero na Base Nacional Comum Curricular (BNCC), mais especificamente na área de Ciências da Natureza. Nossos objetivos são dois. Primeiro, construir o contexto de disputa e de tensionamentos em torno do conhecimento, tanto no que diz respeito às relações de gênero e sexualidade quanto à disciplina de Biologia. Segundo, é pensar as possibilidades de brechas e de outros currículos a partir do que está prescrito para a disciplina de Biologia, considerando que o gênero é um organizador social e, portanto, presente nos conteúdos elencados. A metodologia é a problematização, o que nos aproxima da perspectiva foucaultiana para colocar sob suspeita nossas formas de pensar e agir.SBEnBio - Associação Brasileira de Ensino de Biologia2021-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/491SBEnBio Biology Teaching Journal; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 390-409Revista de Enseñanza de Biología SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021); 390-409Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio; 2021: v.14, n.1 (jun. 2021) - Dossiê: Gênero, Sexualidade e Ensino de Biologia - entre práticas, políticas e resistências; 390-4092763-889810.46667/renbio.v14i1reponame:Revista da SBEnBIOinstname:Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)instacron:SBEnBioporhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/article/view/491/153BrazilBrasilBrasilCopyright (c) 2021 Revista de Ensino de Biologia da SBEnBiohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLeite, Lara CasarimCastro, Roney Polato de Ferrari, Anderson2022-07-06T11:23:51Zoai:ojs.renbio.org.br:article/491Revistahttps://renbio.org.br/index.php/sbenbioONGhttps://renbio.org.br/index.php/sbenbio/oairevistaensinodebiologia@gmail.com||revistaensinodebiologia@gmail.com2763-88981982-1867opendoar:2022-07-06T11:23:51Revista da SBEnBIO - Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio)false |
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