A Ditadura Civil Militar e o ensino de História: o jogo Arquivo 7.0

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caríssimi, Laura Bossle
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Radunz, Roberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: História, Histórias
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/19292
Resumo: Sensitive themes in History teaching demand a special preparation from the teachers, in the sense of evolving the students in the knowledge construction. The theme under discussion in this paper suffers from what is called, by the Present Time theorists, contemporaries pressure, that is, the existence of witnesses who can contradict the historical conceptions. Because of the problems that evolve the military dictatorship theme, the present proposal uses the board game 7.0 Archive to analyze the conjecture. The game is settled in the period and has as protagonists missing politicians in different circumstances. The playful challenge was verified in an elementary school class in Caxias do Sul (RS), that followed as a proposal and instructional sequence. The paper presents the results of the experience.
id UNB-13_8108938db918d11da23aac45e9713106
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19292
network_acronym_str UNB-13
network_name_str História, Histórias
repository_id_str
spelling A Ditadura Civil Militar e o ensino de História: o jogo Arquivo 7.0JogosEnsino de HistóriaAcervosFontesSensitive themes in History teaching demand a special preparation from the teachers, in the sense of evolving the students in the knowledge construction. The theme under discussion in this paper suffers from what is called, by the Present Time theorists, contemporaries pressure, that is, the existence of witnesses who can contradict the historical conceptions. Because of the problems that evolve the military dictatorship theme, the present proposal uses the board game 7.0 Archive to analyze the conjecture. The game is settled in the period and has as protagonists missing politicians in different circumstances. The playful challenge was verified in an elementary school class in Caxias do Sul (RS), that followed as a proposal and instructional sequence. The paper presents the results of the experience.Temas sensíveis no ensino de História exigem dos professores uma preparação especial, no sentido de envolverem os alunos na construção do conhecimento. O tema em questão neste artigo sofre daquilo que os teóricos do Tempo Presente chamam de pressão dos contemporâneos, ou seja, a existência de testemunhas que podem contraditar as concepções históricas. Em razão dos problemas envolvendo o tema da ditadura civil-militar, esta proposta utiliza o jogo de tabuleiro Arquivo 7.0 para analisar a conjuntura. O jogo está ambientado no período e tem como protagonistas desaparecidos políticos em circunstâncias distintas. O desafio lúdico foi validado numa turma do ensino fundamental em Caxias do Sul (RS), onde os alunos seguiram uma proposta de sequência didática. O artigo apresenta os resultados dessa experiência.Programa de Pós-Graduação em História da Universidade de Brasília (PPGHIS/UnB)2019-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/1929210.26512/hh.v7i13.19292história, histórias; Vol. 7 Núm. 13 (2019): O lúdico e a História: caminhos de pesquisa e ensino (jan-jun); 24-41História, histórias; v. 7 n. 13 (2019): O lúdico e a História: caminhos de pesquisa e ensino (jan-jun); 24-412318-172910.26512/hh.v7i13reponame:História, Históriasinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/19292/21421Copyright (c) 2019 História, históriasinfo:eu-repo/semantics/openAccessCaríssimi, Laura BossleRadunz, Roberto2019-10-06T21:13:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19292Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/hhPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/hh/oaihistoriahistorias1@gmail.com||editorchefe.tempo@gmail.com||portaldeperiodicos@bce.unb.br2318-17292318-1729opendoar:2019-10-06T21:13:40História, Histórias - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv A Ditadura Civil Militar e o ensino de História: o jogo Arquivo 7.0
title A Ditadura Civil Militar e o ensino de História: o jogo Arquivo 7.0
spellingShingle A Ditadura Civil Militar e o ensino de História: o jogo Arquivo 7.0
Caríssimi, Laura Bossle
Jogos
Ensino de História
Acervos
Fontes
title_short A Ditadura Civil Militar e o ensino de História: o jogo Arquivo 7.0
title_full A Ditadura Civil Militar e o ensino de História: o jogo Arquivo 7.0
title_fullStr A Ditadura Civil Militar e o ensino de História: o jogo Arquivo 7.0
title_full_unstemmed A Ditadura Civil Militar e o ensino de História: o jogo Arquivo 7.0
title_sort A Ditadura Civil Militar e o ensino de História: o jogo Arquivo 7.0
author Caríssimi, Laura Bossle
author_facet Caríssimi, Laura Bossle
Radunz, Roberto
author_role author
author2 Radunz, Roberto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Caríssimi, Laura Bossle
Radunz, Roberto
dc.subject.por.fl_str_mv Jogos
Ensino de História
Acervos
Fontes
topic Jogos
Ensino de História
Acervos
Fontes
description Sensitive themes in History teaching demand a special preparation from the teachers, in the sense of evolving the students in the knowledge construction. The theme under discussion in this paper suffers from what is called, by the Present Time theorists, contemporaries pressure, that is, the existence of witnesses who can contradict the historical conceptions. Because of the problems that evolve the military dictatorship theme, the present proposal uses the board game 7.0 Archive to analyze the conjecture. The game is settled in the period and has as protagonists missing politicians in different circumstances. The playful challenge was verified in an elementary school class in Caxias do Sul (RS), that followed as a proposal and instructional sequence. The paper presents the results of the experience.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-04-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/19292
10.26512/hh.v7i13.19292
url https://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/19292
identifier_str_mv 10.26512/hh.v7i13.19292
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/19292/21421
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 História, histórias
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 História, histórias
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em História da Universidade de Brasília (PPGHIS/UnB)
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em História da Universidade de Brasília (PPGHIS/UnB)
dc.source.none.fl_str_mv história, histórias; Vol. 7 Núm. 13 (2019): O lúdico e a História: caminhos de pesquisa e ensino (jan-jun); 24-41
História, histórias; v. 7 n. 13 (2019): O lúdico e a História: caminhos de pesquisa e ensino (jan-jun); 24-41
2318-1729
10.26512/hh.v7i13
reponame:História, Histórias
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str História, Histórias
collection História, Histórias
repository.name.fl_str_mv História, Histórias - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv historiahistorias1@gmail.com||editorchefe.tempo@gmail.com||portaldeperiodicos@bce.unb.br
_version_ 1798319859678838784