A Ditadura Civil Militar e o ensino de História: o jogo Arquivo 7.0
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | História, Histórias |
DOI: | 10.26512/hh.v7i13.19292 |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/19292 |
Resumo: | Sensitive themes in History teaching demand a special preparation from the teachers, in the sense of evolving the students in the knowledge construction. The theme under discussion in this paper suffers from what is called, by the Present Time theorists, contemporaries pressure, that is, the existence of witnesses who can contradict the historical conceptions. Because of the problems that evolve the military dictatorship theme, the present proposal uses the board game 7.0 Archive to analyze the conjecture. The game is settled in the period and has as protagonists missing politicians in different circumstances. The playful challenge was verified in an elementary school class in Caxias do Sul (RS), that followed as a proposal and instructional sequence. The paper presents the results of the experience. |
id |
UNB-13_8108938db918d11da23aac45e9713106 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19292 |
network_acronym_str |
UNB-13 |
network_name_str |
História, Histórias |
spelling |
A Ditadura Civil Militar e o ensino de História: o jogo Arquivo 7.0JogosEnsino de HistóriaAcervosFontesSensitive themes in History teaching demand a special preparation from the teachers, in the sense of evolving the students in the knowledge construction. The theme under discussion in this paper suffers from what is called, by the Present Time theorists, contemporaries pressure, that is, the existence of witnesses who can contradict the historical conceptions. Because of the problems that evolve the military dictatorship theme, the present proposal uses the board game 7.0 Archive to analyze the conjecture. The game is settled in the period and has as protagonists missing politicians in different circumstances. The playful challenge was verified in an elementary school class in Caxias do Sul (RS), that followed as a proposal and instructional sequence. The paper presents the results of the experience.Temas sensíveis no ensino de História exigem dos professores uma preparação especial, no sentido de envolverem os alunos na construção do conhecimento. O tema em questão neste artigo sofre daquilo que os teóricos do Tempo Presente chamam de pressão dos contemporâneos, ou seja, a existência de testemunhas que podem contraditar as concepções históricas. Em razão dos problemas envolvendo o tema da ditadura civil-militar, esta proposta utiliza o jogo de tabuleiro Arquivo 7.0 para analisar a conjuntura. O jogo está ambientado no período e tem como protagonistas desaparecidos políticos em circunstâncias distintas. O desafio lúdico foi validado numa turma do ensino fundamental em Caxias do Sul (RS), onde os alunos seguiram uma proposta de sequência didática. O artigo apresenta os resultados dessa experiência.Programa de Pós-Graduação em História da Universidade de Brasília (PPGHIS/UnB)2019-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/1929210.26512/hh.v7i13.19292história, histórias; Vol. 7 Núm. 13 (2019): O lúdico e a História: caminhos de pesquisa e ensino (jan-jun); 24-41História, histórias; v. 7 n. 13 (2019): O lúdico e a História: caminhos de pesquisa e ensino (jan-jun); 24-412318-172910.26512/hh.v7i13reponame:História, Históriasinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/19292/21421Copyright (c) 2019 História, históriasinfo:eu-repo/semantics/openAccessCaríssimi, Laura BossleRadunz, Roberto2019-10-06T21:13:40Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19292Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/hhPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/hh/oaihistoriahistorias1@gmail.com||editorchefe.tempo@gmail.com||portaldeperiodicos@bce.unb.br2318-17292318-1729opendoar:2019-10-06T21:13:40História, Histórias - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Ditadura Civil Militar e o ensino de História: o jogo Arquivo 7.0 |
title |
A Ditadura Civil Militar e o ensino de História: o jogo Arquivo 7.0 |
spellingShingle |
A Ditadura Civil Militar e o ensino de História: o jogo Arquivo 7.0 A Ditadura Civil Militar e o ensino de História: o jogo Arquivo 7.0 Caríssimi, Laura Bossle Jogos Ensino de História Acervos Fontes Caríssimi, Laura Bossle Jogos Ensino de História Acervos Fontes |
title_short |
A Ditadura Civil Militar e o ensino de História: o jogo Arquivo 7.0 |
title_full |
A Ditadura Civil Militar e o ensino de História: o jogo Arquivo 7.0 |
title_fullStr |
A Ditadura Civil Militar e o ensino de História: o jogo Arquivo 7.0 A Ditadura Civil Militar e o ensino de História: o jogo Arquivo 7.0 |
title_full_unstemmed |
A Ditadura Civil Militar e o ensino de História: o jogo Arquivo 7.0 A Ditadura Civil Militar e o ensino de História: o jogo Arquivo 7.0 |
title_sort |
A Ditadura Civil Militar e o ensino de História: o jogo Arquivo 7.0 |
author |
Caríssimi, Laura Bossle |
author_facet |
Caríssimi, Laura Bossle Caríssimi, Laura Bossle Radunz, Roberto Radunz, Roberto |
author_role |
author |
author2 |
Radunz, Roberto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Caríssimi, Laura Bossle Radunz, Roberto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Jogos Ensino de História Acervos Fontes |
topic |
Jogos Ensino de História Acervos Fontes |
description |
Sensitive themes in History teaching demand a special preparation from the teachers, in the sense of evolving the students in the knowledge construction. The theme under discussion in this paper suffers from what is called, by the Present Time theorists, contemporaries pressure, that is, the existence of witnesses who can contradict the historical conceptions. Because of the problems that evolve the military dictatorship theme, the present proposal uses the board game 7.0 Archive to analyze the conjecture. The game is settled in the period and has as protagonists missing politicians in different circumstances. The playful challenge was verified in an elementary school class in Caxias do Sul (RS), that followed as a proposal and instructional sequence. The paper presents the results of the experience. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-04-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/19292 10.26512/hh.v7i13.19292 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/19292 |
identifier_str_mv |
10.26512/hh.v7i13.19292 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/hh/article/view/19292/21421 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 História, histórias info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 História, histórias |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em História da Universidade de Brasília (PPGHIS/UnB) |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em História da Universidade de Brasília (PPGHIS/UnB) |
dc.source.none.fl_str_mv |
história, histórias; Vol. 7 Núm. 13 (2019): O lúdico e a História: caminhos de pesquisa e ensino (jan-jun); 24-41 História, histórias; v. 7 n. 13 (2019): O lúdico e a História: caminhos de pesquisa e ensino (jan-jun); 24-41 2318-1729 10.26512/hh.v7i13 reponame:História, Histórias instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
História, Histórias |
collection |
História, Histórias |
repository.name.fl_str_mv |
História, Histórias - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
historiahistorias1@gmail.com||editorchefe.tempo@gmail.com||portaldeperiodicos@bce.unb.br |
_version_ |
1822181169232347137 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.26512/hh.v7i13.19292 |