Innovation, Hotel Industry and Megatrends: an introductory study
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Cenário |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/35753 |
Resumo: | Tourism, as a socioeconomic phenomenon, influences and is influenced by the waves and tendencies of the contemporary society. This article’s scope is to discuss the concept of innovation inserted on tourism, presenting the megatrends introduced by the Copenhagen Institute for Future Studies (CIFS, 2018), applied in this context to examples in the hotel industry area. Furthermore, the methodology that made this possible was based on exploratory research through systematic bibliographic review on tourism and knowledge management ibero-american databases, followed by documental analisis, presenting hotelary as its target. The results point to a theoretical gap between megatrends, trends and tourism innovation, and also indicate that the most found megatrends in the hotel industry are Technological Development, Sustainability and Individualization. |
id |
UNB-26_dbd439d93d2d56b4c8cd238d8327b88a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35753 |
network_acronym_str |
UNB-26 |
network_name_str |
Revista Cenário |
repository_id_str |
|
spelling |
Innovation, Hotel Industry and Megatrends: an introductory studyInnovación, Hotelería y Megatendencias: un estudio introductorioInovação, Hotelaria e Tendências: um estudo introdutórioinovação; megatendências; tendência; hotelaria; turismoTourism, as a socioeconomic phenomenon, influences and is influenced by the waves and tendencies of the contemporary society. This article’s scope is to discuss the concept of innovation inserted on tourism, presenting the megatrends introduced by the Copenhagen Institute for Future Studies (CIFS, 2018), applied in this context to examples in the hotel industry area. Furthermore, the methodology that made this possible was based on exploratory research through systematic bibliographic review on tourism and knowledge management ibero-american databases, followed by documental analisis, presenting hotelary as its target. The results point to a theoretical gap between megatrends, trends and tourism innovation, and also indicate that the most found megatrends in the hotel industry are Technological Development, Sustainability and Individualization.El turismo, como fenómeno socioeconómico, influye y es influenciado por los movimientos de la sociedad contemporánea. El objetivo de este artículo es discutir el concepto de innovación insertado en el entorno turístico, presentando las megatendencias señaladas por el Copenhagen Institute for Futures Studies (CIFS, 2018), aplicadas en este contexto a ejemplos en el ámbito de hospitalidad. Acerca de la metodología, el artículo se caracterizó por una investigación exploratoria cumplida a partir de una revisión bibliográfica sistemática sobre las bases iberoamericanas del turismo y la gestión del conocimiento, seguida de una análisis documental, presentando la hostelería como objeto. Los resultados apuntan a una brecha teórica en la relación entre megatendencias y tendencias con la innovación en el turismo, así como, indican que las megatendencias más encontradas en los hoteles son el Desarrollo Tecnológico, la Sostenibilidad y la Individualización.O turismo, enquanto fenômeno socioeconômico, influencia e é influenciado pelos movimentos da sociedade contemporânea. O objetivo deste artigo é discutir o conceito de inovação inserido no ambiente turístico, apresentando as megatendências indicadas pelo Copenhagen Institute for Futures Studies (CIFS, 2018), aplicadas neste contexto a exemplos na área de meios de hospedagem. Quanto à metodologia, o trabalho se caracterizou por pesquisa exploratória realizada a partir de revisão bibliográfica sistemática em bases ibero-americanas de turismo e gestão do conhecimento, seguida de análise documental, apresentando a hotelaria como objeto. Os resultados apontam uma lacuna teórica na relação de megatendências e tendências com a inovação no turismo, bem como, indicam que as megatendências mais encontradas na hotelaria são Desenvolvimento Tecnológico, Sustentabilidade e Individualização.Centro de Excelência em Turismo (CET) - Universidade de Brasília (UnB)2021-09-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/3575310.26512/revistacenario.v9i3.35753Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 9 No. 3 (2021); 289-303Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 9 Núm. 3 (2021); 289-303Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 9 No. 3 (2021); 289-303Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território ; v. 9 n. 3 (2021); 289-303Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 9 N.º 3 (2021); 289-3032318-856110.26512/revistacenario.v9i3reponame:Revista Cenárioinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/35753/30838Copyright (c) 2021 Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Territóriohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMedaglia, Juliana Gardolinski, StellaAraújo Fagundes dos Reis, Lucas Ignaszewski, Sofia2021-09-13T17:38:13Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35753Revistahttp://periodicos.unb.br/index.php/revistacenariohttp://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/oai||revistacenario.cet.unb@gmail.com2318-85612318-8561opendoar:2021-09-13T17:38:13Revista Cenário - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Innovation, Hotel Industry and Megatrends: an introductory study Innovación, Hotelería y Megatendencias: un estudio introductorio Inovação, Hotelaria e Tendências: um estudo introdutório |
title |
Innovation, Hotel Industry and Megatrends: an introductory study |
spellingShingle |
Innovation, Hotel Industry and Megatrends: an introductory study Medaglia, Juliana inovação; megatendências; tendência; hotelaria; turismo |
title_short |
Innovation, Hotel Industry and Megatrends: an introductory study |
title_full |
Innovation, Hotel Industry and Megatrends: an introductory study |
title_fullStr |
Innovation, Hotel Industry and Megatrends: an introductory study |
title_full_unstemmed |
Innovation, Hotel Industry and Megatrends: an introductory study |
title_sort |
Innovation, Hotel Industry and Megatrends: an introductory study |
author |
Medaglia, Juliana |
author_facet |
Medaglia, Juliana Gardolinski, Stella Araújo Fagundes dos Reis, Lucas Ignaszewski, Sofia |
author_role |
author |
author2 |
Gardolinski, Stella Araújo Fagundes dos Reis, Lucas Ignaszewski, Sofia |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Medaglia, Juliana Gardolinski, Stella Araújo Fagundes dos Reis, Lucas Ignaszewski, Sofia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
inovação; megatendências; tendência; hotelaria; turismo |
topic |
inovação; megatendências; tendência; hotelaria; turismo |
description |
Tourism, as a socioeconomic phenomenon, influences and is influenced by the waves and tendencies of the contemporary society. This article’s scope is to discuss the concept of innovation inserted on tourism, presenting the megatrends introduced by the Copenhagen Institute for Future Studies (CIFS, 2018), applied in this context to examples in the hotel industry area. Furthermore, the methodology that made this possible was based on exploratory research through systematic bibliographic review on tourism and knowledge management ibero-american databases, followed by documental analisis, presenting hotelary as its target. The results point to a theoretical gap between megatrends, trends and tourism innovation, and also indicate that the most found megatrends in the hotel industry are Technological Development, Sustainability and Individualization. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/35753 10.26512/revistacenario.v9i3.35753 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/35753 |
identifier_str_mv |
10.26512/revistacenario.v9i3.35753 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/35753/30838 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Excelência em Turismo (CET) - Universidade de Brasília (UnB) |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Excelência em Turismo (CET) - Universidade de Brasília (UnB) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 9 No. 3 (2021); 289-303 Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 9 Núm. 3 (2021); 289-303 Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 9 No. 3 (2021); 289-303 Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território ; v. 9 n. 3 (2021); 289-303 Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 9 N.º 3 (2021); 289-303 2318-8561 10.26512/revistacenario.v9i3 reponame:Revista Cenário instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Revista Cenário |
collection |
Revista Cenário |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Cenário - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||revistacenario.cet.unb@gmail.com |
_version_ |
1797231710379704320 |