Considerations about the ideology in and of the touristical space = Ponderações acerca da ideologia no e do espaço turístico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martoni, Rodrigo Meira
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Cenário
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/15218
Resumo: The present article adresses the ideological components and its position in the production of space by tourism. Questioning from where comes the power of ideology, an analysis is conducted about the three conceptions that compose this category. The first conception points the ideology as an inversion and with parciality in a historical-social process that is complemented by itself, both to transform the subjetivity in objectivity and to treat the appearence of things in its totalities. The second one makes reference to ideology as a class position, covering some groups which act (deliberately or thoughtlessly) for the mystification and naturalization of socio-spatial processes, and others that, guided by procedures that permit to reproduct ideally the reality, fulfill the important role of desmistify those first groups. The third and even more fundamental conception is associated with these notions that position the ideologieson the space reached by tourism. It contemplates ideology as something rooted in the socio-productives operations, reified or even of the touristic space. These operations can not be changed without the suppression of the contradictory conection between capital versus work. Through this analysis, which implies diferent and complementary conceptions, it is possible to verify tourism as an important alienation mechanism because of its appearance and the way it is produced as well.
id UNB-26_ddb654c20ad28d134c64f3c81f58c907
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15218
network_acronym_str UNB-26
network_name_str Revista Cenário
repository_id_str
spelling Considerations about the ideology in and of the touristical space = Ponderações acerca da ideologia no e do espaço turísticoPonderações acerca da ideologia no e do espaço turísticoTurismoTourismThe present article adresses the ideological components and its position in the production of space by tourism. Questioning from where comes the power of ideology, an analysis is conducted about the three conceptions that compose this category. The first conception points the ideology as an inversion and with parciality in a historical-social process that is complemented by itself, both to transform the subjetivity in objectivity and to treat the appearence of things in its totalities. The second one makes reference to ideology as a class position, covering some groups which act (deliberately or thoughtlessly) for the mystification and naturalization of socio-spatial processes, and others that, guided by procedures that permit to reproduct ideally the reality, fulfill the important role of desmistify those first groups. The third and even more fundamental conception is associated with these notions that position the ideologieson the space reached by tourism. It contemplates ideology as something rooted in the socio-productives operations, reified or even of the touristic space. These operations can not be changed without the suppression of the contradictory conection between capital versus work. Through this analysis, which implies diferent and complementary conceptions, it is possible to verify tourism as an important alienation mechanism because of its appearance and the way it is produced as well.O artigo trata de componentes ideológicos envolvendo os seus papéis na produção do espaço pelo turismo. Ao se questionar de onde vem o poder da ideologia, é realizada uma análise acerca de três concepções dessa categoria. A primeira aponta a ideologia como inversão e parcialidade em um processo histórico-social que se complementa, tanto para transformar a subjetividade em objetividade, como para tratar a aparência das coisas como se fossem totalidades. A segunda noção refere-se a ideologia como posicionamento de classe, abarcando alguns grupos que atuam (de maneira deliberada e/ou irrefletida) na mistificação e naturalização dos processos socioespaciais, e outros que, norteados por procedimentos que lhes permitem reproduzir idealmente a realidade, cumprem o importante papel de desmistificar os primeiros. Associada a essas noções que posicionam as ideologias no espaço alcançado pelo turismo, está a terceira concepção mais fundamental. Essa contempla a ideologia como algo enraizado às operações socioprodutivas reificadas ou do espaço turistificado, as quais não podem ser modificadas qualitativamente sem a supressão da relação cada vez mais contraditória entre capital versus trabalho. Por meio dessa análise que auto-implica as diferentes e complementares concepções, verifica-se que o turismo é um importante mecanismo de alienação, seja pelas aparências tão necessárias Ã  circulação, seja pela forma como é produzido.Centro de Excelência em Turismo (CET) - Universidade de Brasília (UnB)2016-01-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/1521810.26512/revistacenario.v3i5.15218Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 3 No. 5 (2015)Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 3 Núm. 5 (2015)Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 3 No. 5 (2015)Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território ; v. 3 n. 5 (2015)Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 3 N.º 5 (2015)2318-8561reponame:Revista Cenárioinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/15218/13529Martoni, Rodrigo Meirainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-08-02T17:12:51Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/15218Revistahttp://periodicos.unb.br/index.php/revistacenariohttp://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/oai||revistacenario.cet.unb@gmail.com2318-85612318-8561opendoar:2022-08-02T17:12:51Revista Cenário - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Considerations about the ideology in and of the touristical space = Ponderações acerca da ideologia no e do espaço turístico
Ponderações acerca da ideologia no e do espaço turístico
title Considerations about the ideology in and of the touristical space = Ponderações acerca da ideologia no e do espaço turístico
spellingShingle Considerations about the ideology in and of the touristical space = Ponderações acerca da ideologia no e do espaço turístico
Martoni, Rodrigo Meira
Turismo
Tourism
title_short Considerations about the ideology in and of the touristical space = Ponderações acerca da ideologia no e do espaço turístico
title_full Considerations about the ideology in and of the touristical space = Ponderações acerca da ideologia no e do espaço turístico
title_fullStr Considerations about the ideology in and of the touristical space = Ponderações acerca da ideologia no e do espaço turístico
title_full_unstemmed Considerations about the ideology in and of the touristical space = Ponderações acerca da ideologia no e do espaço turístico
title_sort Considerations about the ideology in and of the touristical space = Ponderações acerca da ideologia no e do espaço turístico
author Martoni, Rodrigo Meira
author_facet Martoni, Rodrigo Meira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martoni, Rodrigo Meira
dc.subject.por.fl_str_mv Turismo
Tourism
topic Turismo
Tourism
description The present article adresses the ideological components and its position in the production of space by tourism. Questioning from where comes the power of ideology, an analysis is conducted about the three conceptions that compose this category. The first conception points the ideology as an inversion and with parciality in a historical-social process that is complemented by itself, both to transform the subjetivity in objectivity and to treat the appearence of things in its totalities. The second one makes reference to ideology as a class position, covering some groups which act (deliberately or thoughtlessly) for the mystification and naturalization of socio-spatial processes, and others that, guided by procedures that permit to reproduct ideally the reality, fulfill the important role of desmistify those first groups. The third and even more fundamental conception is associated with these notions that position the ideologieson the space reached by tourism. It contemplates ideology as something rooted in the socio-productives operations, reified or even of the touristic space. These operations can not be changed without the suppression of the contradictory conection between capital versus work. Through this analysis, which implies diferent and complementary conceptions, it is possible to verify tourism as an important alienation mechanism because of its appearance and the way it is produced as well.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-01-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/15218
10.26512/revistacenario.v3i5.15218
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/15218
identifier_str_mv 10.26512/revistacenario.v3i5.15218
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistacenario/article/view/15218/13529
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Excelência em Turismo (CET) - Universidade de Brasília (UnB)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Excelência em Turismo (CET) - Universidade de Brasília (UnB)
dc.source.none.fl_str_mv Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 3 No. 5 (2015)
Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 3 Núm. 5 (2015)
Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 3 No. 5 (2015)
Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território ; v. 3 n. 5 (2015)
Cenário: Revista Interdisciplinar em Turismo e Território; Vol. 3 N.º 5 (2015)
2318-8561
reponame:Revista Cenário
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Revista Cenário
collection Revista Cenário
repository.name.fl_str_mv Revista Cenário - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv ||revistacenario.cet.unb@gmail.com
_version_ 1797231709715955712