A errância negra em dois filmes de Adirley Queirós
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | P@ranoá |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/29394 |
Resumo: | This work aims to deliver a reflection on the black people presence in Brasilia based on two films by filmmaker Adirley Queirós, namely “Is the city one? (2013) and Branco Sai Preto Fica (2015). Through the displacement of the characters on the scene, we try to identify indices of inequality that affect the daily life of the city, focusing on the contradictions that mark the experience of the black population. From a theoretical point of view, we resort to Edouard Glissant's thought about black wandering (or exile) that shape the modern urban form, unable to guarantee the usufruct for all the people. Thus is hoped to contribute to think on a theme often approached without considering the ethnic-racial dimensions. |
id |
UNB-28_2a8ef408d3685415881a2954293d8953 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29394 |
network_acronym_str |
UNB-28 |
network_name_str |
P@ranoá |
repository_id_str |
|
spelling |
A errância negra em dois filmes de Adirley Queirós Narrativas. Negros no espaço urbano. Exílios. Edouard Glissant. Adirley Queirós. Ceilândia.×narratives, black people and urban space, exiles, Edouard Glissant, Adirley Queirós, CeilândiaThis work aims to deliver a reflection on the black people presence in Brasilia based on two films by filmmaker Adirley Queirós, namely “Is the city one? (2013) and Branco Sai Preto Fica (2015). Through the displacement of the characters on the scene, we try to identify indices of inequality that affect the daily life of the city, focusing on the contradictions that mark the experience of the black population. From a theoretical point of view, we resort to Edouard Glissant's thought about black wandering (or exile) that shape the modern urban form, unable to guarantee the usufruct for all the people. Thus is hoped to contribute to think on a theme often approached without considering the ethnic-racial dimensions.Este artigo é uma reflexão sobre a presença negra em Brasília a partir de dois filmes do cineasta Adirley Queirós: “A cidade é uma só? (2013) e Branco Sai Preto Fica (2015). Por meio do deslocamento das personagens em cena, tenta-se identificar índices da assimetria e desigualdade que afetam o cotidiano do Distrito Federal, focalizando as contradições que assinalam a experiência da população negra. Do ponto de vista teórico, recorremos ao pensamento de Edouard Glissant sobre a errância negra e os exílios forçados que configuram a forma urbana moderna, incapaz de garantir o usufruto para todos os sujeitos. Com isso, espera-se contribuir para refletir sobre tema muitas vezes abordado sem que se considere as dimensões étnico-raciais.Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo2020-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/2939410.18830/issn.1679-0944.n24.2019.07Paranoá; Vol. 12 No. 24 (2019): Paranoá 24 - July/December - Cinema Urbana: Memories under Construction; 68-80Paranoá; v. 12 n. 24 (2019): Fluxo Contínuo - Julho/Dezembro; 68-801679-09441677-7395reponame:P@ranoáinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/29394/25379Copyright (c) 2019 Paranoá: cadernos de arquitetura e urbanismoinfo:eu-repo/semantics/openAccessMagalhães, Carlos Henriquede Lima, Julia2024-02-08T12:36:02Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/29394Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/paranoaPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/oaiparanoa@unb.br1679-09441677-7395opendoar:2024-02-08T12:36:02P@ranoá - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A errância negra em dois filmes de Adirley Queirós |
title |
A errância negra em dois filmes de Adirley Queirós |
spellingShingle |
A errância negra em dois filmes de Adirley Queirós Magalhães, Carlos Henrique Narrativas. Negros no espaço urbano. Exílios. Edouard Glissant. Adirley Queirós. Ceilândia.× narratives, black people and urban space, exiles, Edouard Glissant, Adirley Queirós, Ceilândia |
title_short |
A errância negra em dois filmes de Adirley Queirós |
title_full |
A errância negra em dois filmes de Adirley Queirós |
title_fullStr |
A errância negra em dois filmes de Adirley Queirós |
title_full_unstemmed |
A errância negra em dois filmes de Adirley Queirós |
title_sort |
A errância negra em dois filmes de Adirley Queirós |
author |
Magalhães, Carlos Henrique |
author_facet |
Magalhães, Carlos Henrique de Lima, Julia |
author_role |
author |
author2 |
de Lima, Julia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Magalhães, Carlos Henrique de Lima, Julia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Narrativas. Negros no espaço urbano. Exílios. Edouard Glissant. Adirley Queirós. Ceilândia.× narratives, black people and urban space, exiles, Edouard Glissant, Adirley Queirós, Ceilândia |
topic |
Narrativas. Negros no espaço urbano. Exílios. Edouard Glissant. Adirley Queirós. Ceilândia.× narratives, black people and urban space, exiles, Edouard Glissant, Adirley Queirós, Ceilândia |
description |
This work aims to deliver a reflection on the black people presence in Brasilia based on two films by filmmaker Adirley Queirós, namely “Is the city one? (2013) and Branco Sai Preto Fica (2015). Through the displacement of the characters on the scene, we try to identify indices of inequality that affect the daily life of the city, focusing on the contradictions that mark the experience of the black population. From a theoretical point of view, we resort to Edouard Glissant's thought about black wandering (or exile) that shape the modern urban form, unable to guarantee the usufruct for all the people. Thus is hoped to contribute to think on a theme often approached without considering the ethnic-racial dimensions. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-03-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/29394 10.18830/issn.1679-0944.n24.2019.07 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/29394 |
identifier_str_mv |
10.18830/issn.1679-0944.n24.2019.07 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/29394/25379 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Paranoá: cadernos de arquitetura e urbanismo info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Paranoá: cadernos de arquitetura e urbanismo |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paranoá; Vol. 12 No. 24 (2019): Paranoá 24 - July/December - Cinema Urbana: Memories under Construction; 68-80 Paranoá; v. 12 n. 24 (2019): Fluxo Contínuo - Julho/Dezembro; 68-80 1679-0944 1677-7395 reponame:P@ranoá instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
P@ranoá |
collection |
P@ranoá |
repository.name.fl_str_mv |
P@ranoá - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
paranoa@unb.br |
_version_ |
1797066979641655296 |