Guideline for the rehabilitation of pedestrian roads in urban spaces: thermal comfort as a sustainability strategy in Taguatinga-DF

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavalcanti, Gabriela
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: de Luna Sales, Gustavo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: P@ranoá
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/35166
Resumo: The urban form reaches directly in the use of space. The process of urbanization envelop the switch of parts of permeable área for pavement, the construction of edifications that change or preclude the natural flow of winds, the termo inerteness and even the micro-climate. These changes can create thermal discomfort to those that uses the area. That it said, many studies approach the causes that creates the termal discomfort and the possible solutions to mitigate the problem, aiming to further the use of the urban area in a comfortable way. This article analyzes, in the surface of areas for the use of pedestrians in the urban field in a tropical climate, the difference of temperature between the surface of pedestrian use and the local air, in the light that the first one influences the micro-climate and creates discomfort. Based on the results obtained, a strategy to improve termal comfort is proposed.
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spelling Guideline for the rehabilitation of pedestrian roads in urban spaces: thermal comfort as a sustainability strategy in Taguatinga-DFDirectriz de rehabilitación de caminos para peatones em espacios urbanos:: confort térmico como estratégia de sostenibilidad em Taguatinga-DFDiretriz de reabilitação de vias para pedestres em espaços urbanos:: conforto térmico como estratégia de sustentabilidade em Taguatinga-DFsuperfícies; espaço urbano; conforto ambiental; pedestres; vegetação.surface; urban area; environmental comfort; pedestrian; vegetation.surface; urban area; environmental comfort; pedestrian; vegetation.The urban form reaches directly in the use of space. The process of urbanization envelop the switch of parts of permeable área for pavement, the construction of edifications that change or preclude the natural flow of winds, the termo inerteness and even the micro-climate. These changes can create thermal discomfort to those that uses the area. That it said, many studies approach the causes that creates the termal discomfort and the possible solutions to mitigate the problem, aiming to further the use of the urban area in a comfortable way. This article analyzes, in the surface of areas for the use of pedestrians in the urban field in a tropical climate, the difference of temperature between the surface of pedestrian use and the local air, in the light that the first one influences the micro-climate and creates discomfort. Based on the results obtained, a strategy to improve termal comfort is proposed.La forma urbana alcanza de manera directa el uso del espacio. El processo de urbanización involucra el cambio de parte de las zonas permeables por pavimentación, la construcción de edifícios que alteran o imposibilitan el flujo natural de los vientos, la inercia térmica y incluso el microclima. Estas enmiendas pueden generar incomodidad térmica a aquellos que utilizan el espacio. Ante esto, diversos estudios abordan los factores que generan el malestar térmico y las posibles soluciones de mitigación del problema, con el objetivo de favorecer la utilización del espacio urbano de manera cómoda. Este artículo analiza, a la luz de estudios ya realizados y a partir de mediciones de temperatura de superfície en espacio de passo para peatones en un medio urbano situado en um clima tropical, la diferencia de temperatura entre las superfícies de passo y el aire local, ya que la primera influencia el microclima y puede generar incomodidad. A partir de los resultados obtenidos, se propone uma estratégia de mejora del confort térmico.A forma urbana atinge de maneira direta o uso do espaço. O processo de urbanização envolve a troca de parte das áreas permeáveis por pavimentação, a construção de edificações que alteram ou impossibilitam o fluxo natural dos ventos, a inércia térmica e até mesmo o micro-clima. Essas alterações podem gerar o desconforto térmico àqueles que utilizam o espaço. Diante disso, diversos estudos abordam os fatores que geram o desconforto térmico e as possíveis soluções de mitigação do problema, visando favorecer a utilização do espaço urbano de maneira confortável. Este artigo analisa, à luz de estudos já realizados e a partir de medições de temperatura de superfície em espaço de passagem para pedestres em meio urbano inserido em clima tropical, a diferença de temperatura entre superfícies de passagem e o ar local, visto que o primeiro influencia o micro-clima e pode gerar desconforto. A partir de resultados obtidos, propõe-se uma estratégia de melhoria do conforto térmico.Programa de Pós-graduação em Arquitetura e Urbanismo, Faculdade de Arquitetura e Urbanismo2021-05-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/3516610.18830/issn.1679-0944.n30.2021.06Paranoá; Vol. 14 No. 30 (2021): Perspectives on Sustainable Rehabilitation 3Paranoá; v. 14 n. 30 (2021): Olhares da Reabilitação Sustentável 31679-09441677-7395reponame:P@ranoáinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/article/view/35166/29623Copyright (c) 2021 Paranoá: cadernos de arquitetura e urbanismohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCavalcanti, Gabrielade Luna Sales, Gustavo2024-02-08T14:48:24Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35166Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/paranoaPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/paranoa/oaiparanoa@unb.br1679-09441677-7395opendoar:2024-02-08T14:48:24P@ranoá - Universidade de Brasília (UnB)false
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