A theoretical/didactic model of the textual genre regulated public debate

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva, Angelita Fernandes da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Horizontes de Linguística Aplicada
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/45537
Resumo: The objective of this article is to present a theoretical/didactic model of the textual genre regulated public debate, elaborated from the theoretical-methodological contribution of Sociodiscursive Interactionism. Modeling is a first procedure to be carried out so that a genre that exists in society can be transformed into an object of teaching, since the model makes known the elements that characterize a genre. Thus, the theoretical/didactic model on display presents the socio-communicative, discursive, linguistic-discursive and multisemiotic elements that constitute the debate, since there are some variations. Our interest is in knowing the regulated public debate, conceived as a tool that helps individuals to discuss controversial subjects in a regulated way.
id UNB-30_0bfb7e1aab6f9379ae6e94b04128bb6f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/45537
network_acronym_str UNB-30
network_name_str Revista Horizontes de Linguística Aplicada
repository_id_str
spelling A theoretical/didactic model of the textual genre regulated public debateUm modelo teórico/didático do gênero discursivo-textual debate público regradoDebate público regradoModelo teórico/didático de gêneroGêneros discursivos-textuaisRuled public debateTheoretical/didactic model of genderTextual genresThe objective of this article is to present a theoretical/didactic model of the textual genre regulated public debate, elaborated from the theoretical-methodological contribution of Sociodiscursive Interactionism. Modeling is a first procedure to be carried out so that a genre that exists in society can be transformed into an object of teaching, since the model makes known the elements that characterize a genre. Thus, the theoretical/didactic model on display presents the socio-communicative, discursive, linguistic-discursive and multisemiotic elements that constitute the debate, since there are some variations. Our interest is in knowing the regulated public debate, conceived as a tool that helps individuals to discuss controversial subjects in a regulated way.O objetivo deste artigo é apresentar um modelo teórico/didático do gênero discursivo-textual debate público regrado, elaborado a partir do aporte teórico-metodológico do Interacionismo Sociodiscursivo. A modelização é um primeiro procedimento a ser realizado para que um gênero que existe na sociedade possa ser transformado em objeto de ensino, visto que o modelo dá a conhecer os elementos que caracterizam um gênero. Assim, o modelo teórico/didático em exposição neste texto apresenta os elementos sociocomunicativos, discursivos, linguístico-discursivos e multissemióticos que constituem um tipo de debate em específico. Nosso interesse é por conhecer o debate público regrado, concebido como ferramenta que auxilia os indivíduos a discutir assuntos controversos de forma regrada.Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada2023-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/4553710.26512/rhla.v22i1.45537Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 22 No. 1 (2023): Fluxo contínuo e Dossiê "Translinguagem e educação linguística crítica em contexto (pós)pandêmico"; AG6Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 22 n. 1 (2023): Fluxo contínuo e Dossiê "Translinguagem e educação linguística crítica em contexto (pós)pandêmico"; AG62237-09511677-977010.26512/rhla.v22i1reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicadainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/45537/37248Copyright (c) 2023 Revista Horizontes de Linguistica Aplicadahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessStriquer, Marilúcia dos Santos DomingosSilva, Angelita Fernandes da2023-06-30T14:45:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/45537Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/oaihorizontesla@gmail.com2237-09511677-9770opendoar:2023-06-30T14:45:27Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv A theoretical/didactic model of the textual genre regulated public debate
Um modelo teórico/didático do gênero discursivo-textual debate público regrado
title A theoretical/didactic model of the textual genre regulated public debate
spellingShingle A theoretical/didactic model of the textual genre regulated public debate
Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos
Debate público regrado
Modelo teórico/didático de gênero
Gêneros discursivos-textuais
Ruled public debate
Theoretical/didactic model of gender
Textual genres
title_short A theoretical/didactic model of the textual genre regulated public debate
title_full A theoretical/didactic model of the textual genre regulated public debate
title_fullStr A theoretical/didactic model of the textual genre regulated public debate
title_full_unstemmed A theoretical/didactic model of the textual genre regulated public debate
title_sort A theoretical/didactic model of the textual genre regulated public debate
author Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos
author_facet Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos
Silva, Angelita Fernandes da
author_role author
author2 Silva, Angelita Fernandes da
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos
Silva, Angelita Fernandes da
dc.subject.por.fl_str_mv Debate público regrado
Modelo teórico/didático de gênero
Gêneros discursivos-textuais
Ruled public debate
Theoretical/didactic model of gender
Textual genres
topic Debate público regrado
Modelo teórico/didático de gênero
Gêneros discursivos-textuais
Ruled public debate
Theoretical/didactic model of gender
Textual genres
description The objective of this article is to present a theoretical/didactic model of the textual genre regulated public debate, elaborated from the theoretical-methodological contribution of Sociodiscursive Interactionism. Modeling is a first procedure to be carried out so that a genre that exists in society can be transformed into an object of teaching, since the model makes known the elements that characterize a genre. Thus, the theoretical/didactic model on display presents the socio-communicative, discursive, linguistic-discursive and multisemiotic elements that constitute the debate, since there are some variations. Our interest is in knowing the regulated public debate, conceived as a tool that helps individuals to discuss controversial subjects in a regulated way.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/45537
10.26512/rhla.v22i1.45537
url https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/45537
identifier_str_mv 10.26512/rhla.v22i1.45537
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/45537/37248
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada
dc.source.none.fl_str_mv Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 22 No. 1 (2023): Fluxo contínuo e Dossiê "Translinguagem e educação linguística crítica em contexto (pós)pandêmico"; AG6
Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 22 n. 1 (2023): Fluxo contínuo e Dossiê "Translinguagem e educação linguística crítica em contexto (pós)pandêmico"; AG6
2237-0951
1677-9770
10.26512/rhla.v22i1
reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicada
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Revista Horizontes de Linguística Aplicada
collection Revista Horizontes de Linguística Aplicada
repository.name.fl_str_mv Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv horizontesla@gmail.com
_version_ 1797051344182312960