A theoretical/didactic model of the textual genre regulated public debate
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/45537 |
Resumo: | The objective of this article is to present a theoretical/didactic model of the textual genre regulated public debate, elaborated from the theoretical-methodological contribution of Sociodiscursive Interactionism. Modeling is a first procedure to be carried out so that a genre that exists in society can be transformed into an object of teaching, since the model makes known the elements that characterize a genre. Thus, the theoretical/didactic model on display presents the socio-communicative, discursive, linguistic-discursive and multisemiotic elements that constitute the debate, since there are some variations. Our interest is in knowing the regulated public debate, conceived as a tool that helps individuals to discuss controversial subjects in a regulated way. |
id |
UNB-30_0bfb7e1aab6f9379ae6e94b04128bb6f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/45537 |
network_acronym_str |
UNB-30 |
network_name_str |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
A theoretical/didactic model of the textual genre regulated public debateUm modelo teórico/didático do gênero discursivo-textual debate público regradoDebate público regradoModelo teórico/didático de gêneroGêneros discursivos-textuaisRuled public debateTheoretical/didactic model of genderTextual genresThe objective of this article is to present a theoretical/didactic model of the textual genre regulated public debate, elaborated from the theoretical-methodological contribution of Sociodiscursive Interactionism. Modeling is a first procedure to be carried out so that a genre that exists in society can be transformed into an object of teaching, since the model makes known the elements that characterize a genre. Thus, the theoretical/didactic model on display presents the socio-communicative, discursive, linguistic-discursive and multisemiotic elements that constitute the debate, since there are some variations. Our interest is in knowing the regulated public debate, conceived as a tool that helps individuals to discuss controversial subjects in a regulated way.O objetivo deste artigo é apresentar um modelo teórico/didático do gênero discursivo-textual debate público regrado, elaborado a partir do aporte teórico-metodológico do Interacionismo Sociodiscursivo. A modelização é um primeiro procedimento a ser realizado para que um gênero que existe na sociedade possa ser transformado em objeto de ensino, visto que o modelo dá a conhecer os elementos que caracterizam um gênero. Assim, o modelo teórico/didático em exposição neste texto apresenta os elementos sociocomunicativos, discursivos, linguístico-discursivos e multissemióticos que constituem um tipo de debate em específico. Nosso interesse é por conhecer o debate público regrado, concebido como ferramenta que auxilia os indivíduos a discutir assuntos controversos de forma regrada.Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada2023-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/4553710.26512/rhla.v22i1.45537Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 22 No. 1 (2023): Fluxo contínuo e Dossiê "Translinguagem e educação linguística crítica em contexto (pós)pandêmico"; AG6Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 22 n. 1 (2023): Fluxo contínuo e Dossiê "Translinguagem e educação linguística crítica em contexto (pós)pandêmico"; AG62237-09511677-977010.26512/rhla.v22i1reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicadainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/45537/37248Copyright (c) 2023 Revista Horizontes de Linguistica Aplicadahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessStriquer, Marilúcia dos Santos DomingosSilva, Angelita Fernandes da2023-06-30T14:45:27Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/45537Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/oaihorizontesla@gmail.com2237-09511677-9770opendoar:2023-06-30T14:45:27Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A theoretical/didactic model of the textual genre regulated public debate Um modelo teórico/didático do gênero discursivo-textual debate público regrado |
title |
A theoretical/didactic model of the textual genre regulated public debate |
spellingShingle |
A theoretical/didactic model of the textual genre regulated public debate Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos Debate público regrado Modelo teórico/didático de gênero Gêneros discursivos-textuais Ruled public debate Theoretical/didactic model of gender Textual genres |
title_short |
A theoretical/didactic model of the textual genre regulated public debate |
title_full |
A theoretical/didactic model of the textual genre regulated public debate |
title_fullStr |
A theoretical/didactic model of the textual genre regulated public debate |
title_full_unstemmed |
A theoretical/didactic model of the textual genre regulated public debate |
title_sort |
A theoretical/didactic model of the textual genre regulated public debate |
author |
Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos |
author_facet |
Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos Silva, Angelita Fernandes da |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Angelita Fernandes da |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Striquer, Marilúcia dos Santos Domingos Silva, Angelita Fernandes da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Debate público regrado Modelo teórico/didático de gênero Gêneros discursivos-textuais Ruled public debate Theoretical/didactic model of gender Textual genres |
topic |
Debate público regrado Modelo teórico/didático de gênero Gêneros discursivos-textuais Ruled public debate Theoretical/didactic model of gender Textual genres |
description |
The objective of this article is to present a theoretical/didactic model of the textual genre regulated public debate, elaborated from the theoretical-methodological contribution of Sociodiscursive Interactionism. Modeling is a first procedure to be carried out so that a genre that exists in society can be transformed into an object of teaching, since the model makes known the elements that characterize a genre. Thus, the theoretical/didactic model on display presents the socio-communicative, discursive, linguistic-discursive and multisemiotic elements that constitute the debate, since there are some variations. Our interest is in knowing the regulated public debate, conceived as a tool that helps individuals to discuss controversial subjects in a regulated way. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/45537 10.26512/rhla.v22i1.45537 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/45537 |
identifier_str_mv |
10.26512/rhla.v22i1.45537 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/45537/37248 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 22 No. 1 (2023): Fluxo contínuo e Dossiê "Translinguagem e educação linguística crítica em contexto (pós)pandêmico"; AG6 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 22 n. 1 (2023): Fluxo contínuo e Dossiê "Translinguagem e educação linguística crítica em contexto (pós)pandêmico"; AG6 2237-0951 1677-9770 10.26512/rhla.v22i1 reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicada instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
collection |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
horizontesla@gmail.com |
_version_ |
1797051344182312960 |