DICIONÁRIOS MONOLÍNGUES PARA APRENDIZES DE INGLÊS COMO LÍNGUA ESTRANGEIRA: ALGUNS ELEMENTOS PARA O PROFESSOR

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nunes, Paula Ávila
Data de Publicação: 2007
Outros Autores: Finatto, Maria José Bocorny
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Horizontes de Linguística Aplicada
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/27365
Resumo: The massive quantity of dictionaries available on the market demands that foreign language teachers have lexicographic knowledge so that they can select the dictionaries according to their specific objectives and different types of students. The purpose of this study was to discuss how teachers can evaluate the lexicographic material available to them. Guided by the question as to what foreign language students look for in a target-language monolingual dictionary, four dictionaries were examined: the American Heritage Dictionary, the Longman Dictionary of Contemporary English, the Longman Lexicon of Contemporary English, and the Macmillan English Dictionary for Advanced Learners of American English. Each was chosen for being representative of a specific type of dictionary, and was analyzed for its uniqueness and for what it could offer (English) foreign language teaching. Result of this study indicate that it is important for the teacher to be aware of the characteristics of each type of dictionary to be able to identify which best fulfils the user’s needs. It is also important to mention that this knowledge may be useful in direct learning activities, with students handling the material in the classroom.
id UNB-30_1f13c015d1c976328cf5720eebe62d35
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27365
network_acronym_str UNB-30
network_name_str Revista Horizontes de Linguística Aplicada
repository_id_str
spelling DICIONÁRIOS MONOLÍNGUES PARA APRENDIZES DE INGLÊS COMO LÍNGUA ESTRANGEIRA: ALGUNS ELEMENTOS PARA O PROFESSORlearners' dictionariesmetalexicographyforeign language teachingdicionários para aprendizesmetalexicografiaensino de língua estrangeiraThe massive quantity of dictionaries available on the market demands that foreign language teachers have lexicographic knowledge so that they can select the dictionaries according to their specific objectives and different types of students. The purpose of this study was to discuss how teachers can evaluate the lexicographic material available to them. Guided by the question as to what foreign language students look for in a target-language monolingual dictionary, four dictionaries were examined: the American Heritage Dictionary, the Longman Dictionary of Contemporary English, the Longman Lexicon of Contemporary English, and the Macmillan English Dictionary for Advanced Learners of American English. Each was chosen for being representative of a specific type of dictionary, and was analyzed for its uniqueness and for what it could offer (English) foreign language teaching. Result of this study indicate that it is important for the teacher to be aware of the characteristics of each type of dictionary to be able to identify which best fulfils the user’s needs. It is also important to mention that this knowledge may be useful in direct learning activities, with students handling the material in the classroom.A massiva quantidade de dicionários disponíveis no mercado demanda dos professores de língua estrangeira um conhecimento metalexicográfico para que possam selecionar as obras a serem utilizadas de acordo com os seus objetivos específicos e tipos de público diferentes. Em meio a tal cenário, este artigo visa a refletir sobre como o docente pode avaliar as obras lexicográficas de que dispõe. Guiado pela indagação sobre o que aprendizes de línguas estrangeiras procuram em dicionários monolíngues da língua-alvo, o trabalho descreve quatro obras, o American Heritage Dictionary, o Longman Dictionary of Contemporary English, o Longman Lexicon of Contemporary English e o Macmillan English Dictionary for Advanced Learners of American English. Cada uma é entendida como representante de um tipo, e seu exame visa demonstrar o que cada dicionário possui de singular e o que pode proporcionar ao ensino do idioma inglês como língua estrangeira. Conclui-se, após o cotejo das obras, que um reconhecimento de cada tipo de dicionário e de suas potencialidades é fundamental para que o professor identifique o material lexicográfico que melhor pode suprir as demandas de seus usuários. Além disso, destaca-se que um tal reconhecimento também pode ser aproveitado para atividades diretas de ensino, com manuseio das obras pelos estudantes em sala de aula. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada2007-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/27365Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 6 No. 2 (2007): Dictionary use; 33-54Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 6 n. 2 (2007): Uso de dicionários; 33-542237-09511677-9770reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicadainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/27365/24333Copyright (c) 2007 Revista Horizontes de Linguistica Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccessNunes, Paula ÁvilaFinatto, Maria José Bocorny2020-04-16T21:46:29Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/27365Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/oaihorizontesla@gmail.com2237-09511677-9770opendoar:2023-01-13T09:49:26.780344Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv DICIONÁRIOS MONOLÍNGUES PARA APRENDIZES DE INGLÊS COMO LÍNGUA ESTRANGEIRA: ALGUNS ELEMENTOS PARA O PROFESSOR
title DICIONÁRIOS MONOLÍNGUES PARA APRENDIZES DE INGLÊS COMO LÍNGUA ESTRANGEIRA: ALGUNS ELEMENTOS PARA O PROFESSOR
spellingShingle DICIONÁRIOS MONOLÍNGUES PARA APRENDIZES DE INGLÊS COMO LÍNGUA ESTRANGEIRA: ALGUNS ELEMENTOS PARA O PROFESSOR
Nunes, Paula Ávila
learners' dictionaries
metalexicography
foreign language teaching
dicionários para aprendizes
metalexicografia
ensino de língua estrangeira
title_short DICIONÁRIOS MONOLÍNGUES PARA APRENDIZES DE INGLÊS COMO LÍNGUA ESTRANGEIRA: ALGUNS ELEMENTOS PARA O PROFESSOR
title_full DICIONÁRIOS MONOLÍNGUES PARA APRENDIZES DE INGLÊS COMO LÍNGUA ESTRANGEIRA: ALGUNS ELEMENTOS PARA O PROFESSOR
title_fullStr DICIONÁRIOS MONOLÍNGUES PARA APRENDIZES DE INGLÊS COMO LÍNGUA ESTRANGEIRA: ALGUNS ELEMENTOS PARA O PROFESSOR
title_full_unstemmed DICIONÁRIOS MONOLÍNGUES PARA APRENDIZES DE INGLÊS COMO LÍNGUA ESTRANGEIRA: ALGUNS ELEMENTOS PARA O PROFESSOR
title_sort DICIONÁRIOS MONOLÍNGUES PARA APRENDIZES DE INGLÊS COMO LÍNGUA ESTRANGEIRA: ALGUNS ELEMENTOS PARA O PROFESSOR
author Nunes, Paula Ávila
author_facet Nunes, Paula Ávila
Finatto, Maria José Bocorny
author_role author
author2 Finatto, Maria José Bocorny
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nunes, Paula Ávila
Finatto, Maria José Bocorny
dc.subject.por.fl_str_mv learners' dictionaries
metalexicography
foreign language teaching
dicionários para aprendizes
metalexicografia
ensino de língua estrangeira
topic learners' dictionaries
metalexicography
foreign language teaching
dicionários para aprendizes
metalexicografia
ensino de língua estrangeira
description The massive quantity of dictionaries available on the market demands that foreign language teachers have lexicographic knowledge so that they can select the dictionaries according to their specific objectives and different types of students. The purpose of this study was to discuss how teachers can evaluate the lexicographic material available to them. Guided by the question as to what foreign language students look for in a target-language monolingual dictionary, four dictionaries were examined: the American Heritage Dictionary, the Longman Dictionary of Contemporary English, the Longman Lexicon of Contemporary English, and the Macmillan English Dictionary for Advanced Learners of American English. Each was chosen for being representative of a specific type of dictionary, and was analyzed for its uniqueness and for what it could offer (English) foreign language teaching. Result of this study indicate that it is important for the teacher to be aware of the characteristics of each type of dictionary to be able to identify which best fulfils the user’s needs. It is also important to mention that this knowledge may be useful in direct learning activities, with students handling the material in the classroom.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/27365
url https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/27365
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/27365/24333
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2007 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2007 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada
dc.source.none.fl_str_mv Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 6 No. 2 (2007): Dictionary use; 33-54
Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 6 n. 2 (2007): Uso de dicionários; 33-54
2237-0951
1677-9770
reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicada
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Revista Horizontes de Linguística Aplicada
collection Revista Horizontes de Linguística Aplicada
repository.name.fl_str_mv Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv horizontesla@gmail.com
_version_ 1797051344329113600