The construction of a collaborative language teacher education network
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/34632 |
Resumo: | This paper aims at discussing the relevance of a collaborative work for initial and continuing language teacher education, comprehending the educational formative actions from the course Estágio Supervisionado em Línguas como espaço colaborativo de formação inicial e continuada de professores, developed in 2019 at the Federal University of Paraná (UFPR). One of the results of these actions was the setting up of a Collaborative Language Teacher Education Network (CLTEN) among educators from UFPR and basic education teachers. This text is based on linguistic education perspectives (CAVALCANTI, 2006; SCHLATTER, 2013), which contemplate the collaborative work through practices such as co-teaching and coaching (CUNHA, 2016, NOGUEIRA, 2011). In conclusion, the paper accounts for reflections on the limits and the potentialities of the course experiences, as well as the relevance of collaborative practices in language teacher education. |
id |
UNB-30_500e101acb06947659af804337f1484c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/34632 |
network_acronym_str |
UNB-30 |
network_name_str |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
The construction of a collaborative language teacher education networkA construção de uma rede colaborativa de formação de professores de línguasFormação inicial e continuada de professores de línguasEstágio supervisionadoRede colaborativa de formação docenteEducação linguísticaInitial and continuing language teacher educationSupervised teaching practicumCollaborative teacher education networkLinguistic educationThis paper aims at discussing the relevance of a collaborative work for initial and continuing language teacher education, comprehending the educational formative actions from the course Estágio Supervisionado em Línguas como espaço colaborativo de formação inicial e continuada de professores, developed in 2019 at the Federal University of Paraná (UFPR). One of the results of these actions was the setting up of a Collaborative Language Teacher Education Network (CLTEN) among educators from UFPR and basic education teachers. This text is based on linguistic education perspectives (CAVALCANTI, 2006; SCHLATTER, 2013), which contemplate the collaborative work through practices such as co-teaching and coaching (CUNHA, 2016, NOGUEIRA, 2011). In conclusion, the paper accounts for reflections on the limits and the potentialities of the course experiences, as well as the relevance of collaborative practices in language teacher education.Este artigo objetiva discutir a importância do trabalho colaborativo para a formação inicial e continuada de professores de línguas, tendo como recorte as ações formativas no curso de extensão universitária Estágio Supervisionado em Línguas como Espaço Colaborativo de Formação Inicial e Continuada de Professores, realizado em 2019 na Universidade Federal do Paraná (UFPR). Entre os resultados dessas ações está a construção de uma Rede Colaborativa de Formação de Professores de Línguas (RCFPL), entre professoras formadoras da UFPR e professoras da educação básica. Este texto fundamenta-se em perspectivas de educação linguística (CAVALCANTI, 2006; SCHLATTER, 2013) que levam em consideração o trabalho colaborativo por meio de práticas como co-ensino e coaching (CUNHA, 2016; NOGUEIRA, 2011). Como conclusão, são apontadas reflexões sobre os limites e as potencialidades dessa experiência, além da relevância de práticas colaborativas na formação inicial e continuada de professores de línguas.Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/3463210.26512/rhla.v20i1.34632Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 20 No. 1 (2021): Dossiê "Ensino de línguas em tempos de crise" e Fluxo contínuo; AG2Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 20 n. 1 (2021): Dossiê "Ensino de línguas em tempos de crise" e Fluxo contínuo; AG22237-09511677-977010.26512/rhla.v20i1reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicadainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/34632/29499Copyright (c) 2021 Revista Horizontes de Linguistica Aplicadahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessWalesko, Angela Maria HoffmannHibarino, Denise Akemi2021-06-28T18:54:19Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/34632Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/oaihorizontesla@gmail.com2237-09511677-9770opendoar:2023-01-13T09:49:30.817665Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The construction of a collaborative language teacher education network A construção de uma rede colaborativa de formação de professores de línguas |
title |
The construction of a collaborative language teacher education network |
spellingShingle |
The construction of a collaborative language teacher education network Walesko, Angela Maria Hoffmann Formação inicial e continuada de professores de línguas Estágio supervisionado Rede colaborativa de formação docente Educação linguística Initial and continuing language teacher education Supervised teaching practicum Collaborative teacher education network Linguistic education |
title_short |
The construction of a collaborative language teacher education network |
title_full |
The construction of a collaborative language teacher education network |
title_fullStr |
The construction of a collaborative language teacher education network |
title_full_unstemmed |
The construction of a collaborative language teacher education network |
title_sort |
The construction of a collaborative language teacher education network |
author |
Walesko, Angela Maria Hoffmann |
author_facet |
Walesko, Angela Maria Hoffmann Hibarino, Denise Akemi |
author_role |
author |
author2 |
Hibarino, Denise Akemi |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Walesko, Angela Maria Hoffmann Hibarino, Denise Akemi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação inicial e continuada de professores de línguas Estágio supervisionado Rede colaborativa de formação docente Educação linguística Initial and continuing language teacher education Supervised teaching practicum Collaborative teacher education network Linguistic education |
topic |
Formação inicial e continuada de professores de línguas Estágio supervisionado Rede colaborativa de formação docente Educação linguística Initial and continuing language teacher education Supervised teaching practicum Collaborative teacher education network Linguistic education |
description |
This paper aims at discussing the relevance of a collaborative work for initial and continuing language teacher education, comprehending the educational formative actions from the course Estágio Supervisionado em Línguas como espaço colaborativo de formação inicial e continuada de professores, developed in 2019 at the Federal University of Paraná (UFPR). One of the results of these actions was the setting up of a Collaborative Language Teacher Education Network (CLTEN) among educators from UFPR and basic education teachers. This text is based on linguistic education perspectives (CAVALCANTI, 2006; SCHLATTER, 2013), which contemplate the collaborative work through practices such as co-teaching and coaching (CUNHA, 2016, NOGUEIRA, 2011). In conclusion, the paper accounts for reflections on the limits and the potentialities of the course experiences, as well as the relevance of collaborative practices in language teacher education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/34632 10.26512/rhla.v20i1.34632 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/34632 |
identifier_str_mv |
10.26512/rhla.v20i1.34632 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/34632/29499 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 20 No. 1 (2021): Dossiê "Ensino de línguas em tempos de crise" e Fluxo contínuo; AG2 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 20 n. 1 (2021): Dossiê "Ensino de línguas em tempos de crise" e Fluxo contínuo; AG2 2237-0951 1677-9770 10.26512/rhla.v20i1 reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicada instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
collection |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
horizontesla@gmail.com |
_version_ |
1797051345733156864 |