Reading speed, prosody, and comprehension results

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Recio-Pineda, Sara Recio
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Horizontes de Linguística Aplicada
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/26979
Resumo: The impact that the theory of automaticity has traditionally had on the explanation of reader development, together with the rise of concern that schoolchildren should acquire greater reading fluency, has caused a proliferation of studies that focus their attention on the speed of the readers. In general, however, these works have forgotten to interpret how reading prosody affects comprehension. The purpose of this paper is to explain how the variables of speed and prosody affect comprehension on a sample of 72 primary school students. A quantitative correlational method is used for this. The results point out that it is the prosody (and not the duration of the reading) what affects the quality of understanding in reading.
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spelling Reading speed, prosody, and comprehension resultsVelocidad de lectura, prosodia, y resultados de comprensiónVelocidade de leitura, prosódia e resultados de compreensãoFluencyProsodySpeedComprehensionReadingProsodiaVelocidadComprensiónLecturaFluidezFluênciaProsódiaVelocidadeCompreensãoLeituraThe impact that the theory of automaticity has traditionally had on the explanation of reader development, together with the rise of concern that schoolchildren should acquire greater reading fluency, has caused a proliferation of studies that focus their attention on the speed of the readers. In general, however, these works have forgotten to interpret how reading prosody affects comprehension. The purpose of this paper is to explain how the variables of speed and prosody affect comprehension on a sample of 72 primary school students. A quantitative correlational method is used for this. The results point out that it is the prosody (and not the duration of the reading) what affects the quality of understanding in reading.El impacto que tradicionalmente ha tenido la teoría de la automaticidad en la explicación del desarrollo lector, junto al auge de la preocupación por que los escolares adquieran una mayor fluidez lectora, ha provocado una proliferación de estudios que han puesto su foco de atención en la velocidad de los lectores, pero que, por lo general, se han olvidado de interpretar qué papel cumple la prosodia. El presente trabajo tiene por objetivo explicar cómo afecta, por un lado, el tiempo que 72 escolares de primaria invierten en leer un relato adecuado a su edad y, por el otro, la calidad de su prosodia a los resultados de comprensión. Se utiliza, para ello, un método cuantitativo correlacional. Los resultados permiten conlcuir que son las estrategias prosódicas (y no la duración de la lectura) las que afectan a la calidad de la comprensión.O impacto que a teoria da automaticidade tem tradicionalmente na explicação do desenvolvimento do leitor, juntamente com o aumento da preocupação de que os alunos adquiram maior fluência na leitura, causou uma proliferação de estudos que focaram a atenção na velocidade dos leitores, mas que, em geral, se esqueceram de interpretar qual o papel da prosódia. O objetivo deste artigo é explicar como isso afeta, por um lado, o tempo em que 72 alunos do ensino fundamental investem na leitura de uma história apropriada à sua idade e, por outro, na qualidade de sua prosódia aos resultados da compreensão. Um método correlacional quantitativo é usado para isso. Os resultados permitem concluir que são as estratégias prosódicas (e não a duração da leitura) que afetam a qualidade da compreensão.Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada2019-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/2697910.26512/rhla.v18i2.26979Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 18 No. 2 (2019); 115-137Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 18 n. 2 (2019); 115-1372237-09511677-977010.26512/rhla.v18i2reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicadainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBspahttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/26979/25761Copyright (c) 2019 Revista Horizontes de Linguistica Aplicadainfo:eu-repo/semantics/openAccessRecio-Pineda, Sara Recio2021-06-14T17:01:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/26979Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/oaihorizontesla@gmail.com2237-09511677-9770opendoar:2023-01-13T09:49:26.636345Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB)false
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