Fluency and text comprehension: a systematic review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hickmann, Girlane Moura
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Braz, Elaine Doroteia Hellwig, Guimarães, Sandra Regina Kirchner
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educa (Porto Velho)
Texto Completo: https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4777
Resumo: Fluent reading (reading with accuracy, speed, and prosody) is one of the skills that influence text comprehension. The aim of this paper was to identify, through a systematic review, empirical evidence of the relationship between fluency components and reading comprehension and the methods used in these studies. The method of this article consisted of a survey and analysis of works published and available entirely in the electronic databases ERIC, CAPES and Busca Integrada UFPR - Acervo SIBI. Of the 989 papers that returned from the electronic search, 64 of them were analyzed, of which 12 are in Portuguese and 52 in English. The studies analyzed show that there is  a positive relationship between fluency and comprehension of texts, few of which directly studied the reading with prosody.
id UNIR-3_06a84e08d690d303a8da5a0e2d1b77bf
oai_identifier_str oai:periodicos.unir.br:article/4777
network_acronym_str UNIR-3
network_name_str Educa (Porto Velho)
repository_id_str
spelling Fluency and text comprehension: a systematic reviewFluência e compreensão textual: uma revisão sistemáticaFluidez y comprensión de lectura: una revisión sistemáticaComprensión textual. Enseñanza fundamental. Fluidez de lectura.Compreensão textual. Ensino Fundamental. Fluência Leitora.370 - EducaçãoElementary School. Reading fluency. Text comprehension.Fluent reading (reading with accuracy, speed, and prosody) is one of the skills that influence text comprehension. The aim of this paper was to identify, through a systematic review, empirical evidence of the relationship between fluency components and reading comprehension and the methods used in these studies. The method of this article consisted of a survey and analysis of works published and available entirely in the electronic databases ERIC, CAPES and Busca Integrada UFPR - Acervo SIBI. Of the 989 papers that returned from the electronic search, 64 of them were analyzed, of which 12 are in Portuguese and 52 in English. The studies analyzed show that there is  a positive relationship between fluency and comprehension of texts, few of which directly studied the reading with prosody.A leitura fluente (leitura com precisão, velocidade e prosódia) é uma das habilidades que influenciam a compreensão de textos. O objetivo deste trabalho foi identificar, por meio de uma revisão sistemática, evidências empíricas das relações entre os componentes da fluência e a compreensão da leitura e os métodos utilizados nesses estudos. O método do presente artigo consistiu num levantamento e análise de trabalhos publicados e disponíveis integralmente nas bases eletrônicas ERIC, CAPES e Busca Integrada UFPR – Acervo SIBI. Dos 989 trabalhos, que retornaram da busca eletrônica, 64 artigos foram analisados, dos quais 12 são em português e 52 em inglês. Os estudos analisados mostram a existência de uma relação positiva entre fluência e compreensão de textos, sendo poucos os que estudaram diretamente a leitura com prosódia.La lectura fluida (lectura con precisión, velocidad y prosodia) es una de las habilidades que influyen en la comprensión del texto. El objetivo de este trabajo fue identificar, a través de una revisión sistemática, evidencia empírica de la relación entre los componentes de fluidez y la comprensión de lectura y los métodos utilizados en estos estudios. El método de este artículo consistió en una encuesta y análisis de trabajos publicados y disponibles en su totalidad en las bases de datos electrónicas ERIC, CAPES y Integrated Search UFPR - Colección SIBI. De los 989 documentos que regresaron de la búsqueda electrónica, se analizaron 64 artículos, de los cuales 12 están en portugués y 52 en inglés. Los estudios analizados muestran la existencia de una relación positiva entre la fluidez y la comprensión de los textos, pocos de los cuales estudiaron directamente la lectura con prosódia.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2021-01-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesRevisão Sistemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/477710.26568/2359-2087.2021.4777EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 8 (2021); 1-222359-20872359-208710.26568/educa.v8i0reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4777/3811Copyright (c) 2021 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessHickmann, Girlane MouraBraz, Elaine Doroteia HellwigGuimarães, Sandra Regina Kirchner2022-01-02T22:26:08Zoai:periodicos.unir.br:article/4777Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2022-01-02T22:26:08Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false
dc.title.none.fl_str_mv Fluency and text comprehension: a systematic review
Fluência e compreensão textual: uma revisão sistemática
Fluidez y comprensión de lectura: una revisión sistemática
title Fluency and text comprehension: a systematic review
spellingShingle Fluency and text comprehension: a systematic review
Hickmann, Girlane Moura
Comprensión textual. Enseñanza fundamental. Fluidez de lectura.
Compreensão textual. Ensino Fundamental. Fluência Leitora.
370 - Educação
Elementary School. Reading fluency. Text comprehension.
title_short Fluency and text comprehension: a systematic review
title_full Fluency and text comprehension: a systematic review
title_fullStr Fluency and text comprehension: a systematic review
title_full_unstemmed Fluency and text comprehension: a systematic review
title_sort Fluency and text comprehension: a systematic review
author Hickmann, Girlane Moura
author_facet Hickmann, Girlane Moura
Braz, Elaine Doroteia Hellwig
Guimarães, Sandra Regina Kirchner
author_role author
author2 Braz, Elaine Doroteia Hellwig
Guimarães, Sandra Regina Kirchner
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hickmann, Girlane Moura
Braz, Elaine Doroteia Hellwig
Guimarães, Sandra Regina Kirchner
dc.subject.por.fl_str_mv Comprensión textual. Enseñanza fundamental. Fluidez de lectura.
Compreensão textual. Ensino Fundamental. Fluência Leitora.
370 - Educação
Elementary School. Reading fluency. Text comprehension.
topic Comprensión textual. Enseñanza fundamental. Fluidez de lectura.
Compreensão textual. Ensino Fundamental. Fluência Leitora.
370 - Educação
Elementary School. Reading fluency. Text comprehension.
description Fluent reading (reading with accuracy, speed, and prosody) is one of the skills that influence text comprehension. The aim of this paper was to identify, through a systematic review, empirical evidence of the relationship between fluency components and reading comprehension and the methods used in these studies. The method of this article consisted of a survey and analysis of works published and available entirely in the electronic databases ERIC, CAPES and Busca Integrada UFPR - Acervo SIBI. Of the 989 papers that returned from the electronic search, 64 of them were analyzed, of which 12 are in Portuguese and 52 in English. The studies analyzed show that there is  a positive relationship between fluency and comprehension of texts, few of which directly studied the reading with prosody.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-01-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
Revisão Sistemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4777
10.26568/2359-2087.2021.4777
url https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4777
identifier_str_mv 10.26568/2359-2087.2021.4777
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4777/3811
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
publisher.none.fl_str_mv Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)
dc.source.none.fl_str_mv EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 8 (2021); 1-22
2359-2087
2359-2087
10.26568/educa.v8i0
reponame:Educa (Porto Velho)
instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron:UNIR
instname_str Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
instacron_str UNIR
institution UNIR
reponame_str Educa (Porto Velho)
collection Educa (Porto Velho)
repository.name.fl_str_mv Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)
repository.mail.fl_str_mv revistaeduca@unir.br || dti@unir.br
_version_ 1797174543276572672