Fluency and text comprehension: a systematic review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educa (Porto Velho) |
Texto Completo: | https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4777 |
Resumo: | Fluent reading (reading with accuracy, speed, and prosody) is one of the skills that influence text comprehension. The aim of this paper was to identify, through a systematic review, empirical evidence of the relationship between fluency components and reading comprehension and the methods used in these studies. The method of this article consisted of a survey and analysis of works published and available entirely in the electronic databases ERIC, CAPES and Busca Integrada UFPR - Acervo SIBI. Of the 989 papers that returned from the electronic search, 64 of them were analyzed, of which 12 are in Portuguese and 52 in English. The studies analyzed show that there is a positive relationship between fluency and comprehension of texts, few of which directly studied the reading with prosody. |
id |
UNIR-3_06a84e08d690d303a8da5a0e2d1b77bf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.unir.br:article/4777 |
network_acronym_str |
UNIR-3 |
network_name_str |
Educa (Porto Velho) |
repository_id_str |
|
spelling |
Fluency and text comprehension: a systematic reviewFluência e compreensão textual: uma revisão sistemáticaFluidez y comprensión de lectura: una revisión sistemáticaComprensión textual. Enseñanza fundamental. Fluidez de lectura.Compreensão textual. Ensino Fundamental. Fluência Leitora.370 - EducaçãoElementary School. Reading fluency. Text comprehension.Fluent reading (reading with accuracy, speed, and prosody) is one of the skills that influence text comprehension. The aim of this paper was to identify, through a systematic review, empirical evidence of the relationship between fluency components and reading comprehension and the methods used in these studies. The method of this article consisted of a survey and analysis of works published and available entirely in the electronic databases ERIC, CAPES and Busca Integrada UFPR - Acervo SIBI. Of the 989 papers that returned from the electronic search, 64 of them were analyzed, of which 12 are in Portuguese and 52 in English. The studies analyzed show that there is a positive relationship between fluency and comprehension of texts, few of which directly studied the reading with prosody.A leitura fluente (leitura com precisão, velocidade e prosódia) é uma das habilidades que influenciam a compreensão de textos. O objetivo deste trabalho foi identificar, por meio de uma revisão sistemática, evidências empíricas das relações entre os componentes da fluência e a compreensão da leitura e os métodos utilizados nesses estudos. O método do presente artigo consistiu num levantamento e análise de trabalhos publicados e disponíveis integralmente nas bases eletrônicas ERIC, CAPES e Busca Integrada UFPR – Acervo SIBI. Dos 989 trabalhos, que retornaram da busca eletrônica, 64 artigos foram analisados, dos quais 12 são em português e 52 em inglês. Os estudos analisados mostram a existência de uma relação positiva entre fluência e compreensão de textos, sendo poucos os que estudaram diretamente a leitura com prosódia.La lectura fluida (lectura con precisión, velocidad y prosodia) es una de las habilidades que influyen en la comprensión del texto. El objetivo de este trabajo fue identificar, a través de una revisión sistemática, evidencia empírica de la relación entre los componentes de fluidez y la comprensión de lectura y los métodos utilizados en estos estudios. El método de este artículo consistió en una encuesta y análisis de trabajos publicados y disponibles en su totalidad en las bases de datos electrónicas ERIC, CAPES y Integrated Search UFPR - Colección SIBI. De los 989 documentos que regresaron de la búsqueda electrónica, se analizaron 64 artículos, de los cuales 12 están en portugués y 52 en inglés. Los estudios analizados muestran la existencia de una relación positiva entre la fluidez y la comprensión de los textos, pocos de los cuales estudiaron directamente la lectura con prosódia.Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO)2021-01-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por ParesRevisão Sistemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/477710.26568/2359-2087.2021.4777EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 8 (2021); 1-222359-20872359-208710.26568/educa.v8i0reponame:Educa (Porto Velho)instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR)instacron:UNIRporhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4777/3811Copyright (c) 2021 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessHickmann, Girlane MouraBraz, Elaine Doroteia HellwigGuimarães, Sandra Regina Kirchner2022-01-02T22:26:08Zoai:periodicos.unir.br:article/4777Revistahttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCAPUBhttps://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/oairevistaeduca@unir.br || dti@unir.br2359-20872359-2087opendoar:2022-01-02T22:26:08Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Fluency and text comprehension: a systematic review Fluência e compreensão textual: uma revisão sistemática Fluidez y comprensión de lectura: una revisión sistemática |
title |
Fluency and text comprehension: a systematic review |
spellingShingle |
Fluency and text comprehension: a systematic review Hickmann, Girlane Moura Comprensión textual. Enseñanza fundamental. Fluidez de lectura. Compreensão textual. Ensino Fundamental. Fluência Leitora. 370 - Educação Elementary School. Reading fluency. Text comprehension. |
title_short |
Fluency and text comprehension: a systematic review |
title_full |
Fluency and text comprehension: a systematic review |
title_fullStr |
Fluency and text comprehension: a systematic review |
title_full_unstemmed |
Fluency and text comprehension: a systematic review |
title_sort |
Fluency and text comprehension: a systematic review |
author |
Hickmann, Girlane Moura |
author_facet |
Hickmann, Girlane Moura Braz, Elaine Doroteia Hellwig Guimarães, Sandra Regina Kirchner |
author_role |
author |
author2 |
Braz, Elaine Doroteia Hellwig Guimarães, Sandra Regina Kirchner |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hickmann, Girlane Moura Braz, Elaine Doroteia Hellwig Guimarães, Sandra Regina Kirchner |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Comprensión textual. Enseñanza fundamental. Fluidez de lectura. Compreensão textual. Ensino Fundamental. Fluência Leitora. 370 - Educação Elementary School. Reading fluency. Text comprehension. |
topic |
Comprensión textual. Enseñanza fundamental. Fluidez de lectura. Compreensão textual. Ensino Fundamental. Fluência Leitora. 370 - Educação Elementary School. Reading fluency. Text comprehension. |
description |
Fluent reading (reading with accuracy, speed, and prosody) is one of the skills that influence text comprehension. The aim of this paper was to identify, through a systematic review, empirical evidence of the relationship between fluency components and reading comprehension and the methods used in these studies. The method of this article consisted of a survey and analysis of works published and available entirely in the electronic databases ERIC, CAPES and Busca Integrada UFPR - Acervo SIBI. Of the 989 papers that returned from the electronic search, 64 of them were analyzed, of which 12 are in Portuguese and 52 in English. The studies analyzed show that there is a positive relationship between fluency and comprehension of texts, few of which directly studied the reading with prosody. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-01-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado por Pares Revisão Sistemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4777 10.26568/2359-2087.2021.4777 |
url |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4777 |
identifier_str_mv |
10.26568/2359-2087.2021.4777 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/article/view/4777/3811 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Universidade Federal de Rondônia (EDUFRO) |
dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCA - Revista Multidisciplinar em Educação; v. 8 (2021); 1-22 2359-2087 2359-2087 10.26568/educa.v8i0 reponame:Educa (Porto Velho) instname:Universidade Federal de Rondônia (UNIR) instacron:UNIR |
instname_str |
Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
instacron_str |
UNIR |
institution |
UNIR |
reponame_str |
Educa (Porto Velho) |
collection |
Educa (Porto Velho) |
repository.name.fl_str_mv |
Educa (Porto Velho) - Universidade Federal de Rondônia (UNIR) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaeduca@unir.br || dti@unir.br |
_version_ |
1797174543276572672 |