An essay on the fetichism in bilingualism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Souza, Ricardo
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Horizontes de Linguística Aplicada
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/47012
Resumo: This paper is an of theoretical essay aimed at reflecting on the growing movement of bilingual education programs in Brazilian basic education. Specifically, the essay focuses on and problematizes the “bilingual” signifier that names such initiatives, proposing that there are underlying meanings that lead to a fixation of such signifier as a fetish. The notion of “fetish” is approached through elements of Marxism and Psychoanalysis. The essay proposes that translanguaging emerges as a possibility of resignifying bilingualism that allows a non-alienating outlook at this type of educational proposal. 
id UNB-30_83a298fe13f57c149fc0af0f4b7fc45b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47012
network_acronym_str UNB-30
network_name_str Revista Horizontes de Linguística Aplicada
repository_id_str
spelling An essay on the fetichism in bilingualismEnsaio sobre o fetichismo no bilinguismoEducação bilíngue;TranslinguagemFetichePsicanáliseBilingual educationTranslanguagingFetishPsychoanalysisThis paper is an of theoretical essay aimed at reflecting on the growing movement of bilingual education programs in Brazilian basic education. Specifically, the essay focuses on and problematizes the “bilingual” signifier that names such initiatives, proposing that there are underlying meanings that lead to a fixation of such signifier as a fetish. The notion of “fetish” is approached through elements of Marxism and Psychoanalysis. The essay proposes that translanguaging emerges as a possibility of resignifying bilingualism that allows a non-alienating outlook at this type of educational proposal. O presente trabalho é um ensaio de reflexão teórica sobre o crescente movimento de oferta de programas de educação bilíngue na educação básica brasileira. Especificamente, o estudo enfoca e problematiza o significante “bilíngue” que nomeia tais iniciativas, propondo que há significados subjacentes que conduzem a uma fixação de tal significante como fetiche. A noção de “fetiche” é abordada através de elementos do marxismo e da psicanálise. O texto propõe que a translinguagem emerge como uma possibilidade de ressignificação do bilinguismo que permite um olhar não alienante desse tipo de proposta educacional. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDossiê: Translinguagemapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/4701210.26512/rhla.v22i1.47012Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 22 No. 1 (2023): Fluxo contínuo e Dossiê "Translinguagem e educação linguística crítica em contexto (pós)pandêmico"; DT6Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 22 n. 1 (2023): Fluxo contínuo e Dossiê "Translinguagem e educação linguística crítica em contexto (pós)pandêmico"; DT62237-09511677-977010.26512/rhla.v22i1reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicadainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/47012/38583Copyright (c) 2023 Revista Horizontes de Linguistica Aplicadahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Souza, Ricardo2023-09-27T19:23:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47012Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/oaihorizontesla@gmail.com2237-09511677-9770opendoar:2023-09-27T19:23:44Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv An essay on the fetichism in bilingualism
Ensaio sobre o fetichismo no bilinguismo
title An essay on the fetichism in bilingualism
spellingShingle An essay on the fetichism in bilingualism
de Souza, Ricardo
Educação bilíngue;
Translinguagem
Fetiche
Psicanálise
Bilingual education
Translanguaging
Fetish
Psychoanalysis
title_short An essay on the fetichism in bilingualism
title_full An essay on the fetichism in bilingualism
title_fullStr An essay on the fetichism in bilingualism
title_full_unstemmed An essay on the fetichism in bilingualism
title_sort An essay on the fetichism in bilingualism
author de Souza, Ricardo
author_facet de Souza, Ricardo
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Souza, Ricardo
dc.subject.por.fl_str_mv Educação bilíngue;
Translinguagem
Fetiche
Psicanálise
Bilingual education
Translanguaging
Fetish
Psychoanalysis
topic Educação bilíngue;
Translinguagem
Fetiche
Psicanálise
Bilingual education
Translanguaging
Fetish
Psychoanalysis
description This paper is an of theoretical essay aimed at reflecting on the growing movement of bilingual education programs in Brazilian basic education. Specifically, the essay focuses on and problematizes the “bilingual” signifier that names such initiatives, proposing that there are underlying meanings that lead to a fixation of such signifier as a fetish. The notion of “fetish” is approached through elements of Marxism and Psychoanalysis. The essay proposes that translanguaging emerges as a possibility of resignifying bilingualism that allows a non-alienating outlook at this type of educational proposal. 
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Dossiê: Translinguagem
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/47012
10.26512/rhla.v22i1.47012
url https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/47012
identifier_str_mv 10.26512/rhla.v22i1.47012
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/47012/38583
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada
publisher.none.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada
dc.source.none.fl_str_mv Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 22 No. 1 (2023): Fluxo contínuo e Dossiê "Translinguagem e educação linguística crítica em contexto (pós)pandêmico"; DT6
Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 22 n. 1 (2023): Fluxo contínuo e Dossiê "Translinguagem e educação linguística crítica em contexto (pós)pandêmico"; DT6
2237-0951
1677-9770
10.26512/rhla.v22i1
reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicada
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Revista Horizontes de Linguística Aplicada
collection Revista Horizontes de Linguística Aplicada
repository.name.fl_str_mv Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv horizontesla@gmail.com
_version_ 1797051344205381632