An essay on the fetichism in bilingualism
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/47012 |
Resumo: | This paper is an of theoretical essay aimed at reflecting on the growing movement of bilingual education programs in Brazilian basic education. Specifically, the essay focuses on and problematizes the “bilingual” signifier that names such initiatives, proposing that there are underlying meanings that lead to a fixation of such signifier as a fetish. The notion of “fetish” is approached through elements of Marxism and Psychoanalysis. The essay proposes that translanguaging emerges as a possibility of resignifying bilingualism that allows a non-alienating outlook at this type of educational proposal. |
id |
UNB-30_83a298fe13f57c149fc0af0f4b7fc45b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47012 |
network_acronym_str |
UNB-30 |
network_name_str |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
repository_id_str |
|
spelling |
An essay on the fetichism in bilingualismEnsaio sobre o fetichismo no bilinguismoEducação bilíngue;TranslinguagemFetichePsicanáliseBilingual educationTranslanguagingFetishPsychoanalysisThis paper is an of theoretical essay aimed at reflecting on the growing movement of bilingual education programs in Brazilian basic education. Specifically, the essay focuses on and problematizes the “bilingual” signifier that names such initiatives, proposing that there are underlying meanings that lead to a fixation of such signifier as a fetish. The notion of “fetish” is approached through elements of Marxism and Psychoanalysis. The essay proposes that translanguaging emerges as a possibility of resignifying bilingualism that allows a non-alienating outlook at this type of educational proposal. O presente trabalho é um ensaio de reflexão teórica sobre o crescente movimento de oferta de programas de educação bilíngue na educação básica brasileira. Especificamente, o estudo enfoca e problematiza o significante “bilíngue” que nomeia tais iniciativas, propondo que há significados subjacentes que conduzem a uma fixação de tal significante como fetiche. A noção de “fetiche” é abordada através de elementos do marxismo e da psicanálise. O texto propõe que a translinguagem emerge como uma possibilidade de ressignificação do bilinguismo que permite um olhar não alienante desse tipo de proposta educacional. Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada2023-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionDossiê: Translinguagemapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/4701210.26512/rhla.v22i1.47012Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 22 No. 1 (2023): Fluxo contínuo e Dossiê "Translinguagem e educação linguística crítica em contexto (pós)pandêmico"; DT6Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 22 n. 1 (2023): Fluxo contínuo e Dossiê "Translinguagem e educação linguística crítica em contexto (pós)pandêmico"; DT62237-09511677-977010.26512/rhla.v22i1reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicadainstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/47012/38583Copyright (c) 2023 Revista Horizontes de Linguistica Aplicadahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Souza, Ricardo2023-09-27T19:23:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/47012Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/oaihorizontesla@gmail.com2237-09511677-9770opendoar:2023-09-27T19:23:44Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
An essay on the fetichism in bilingualism Ensaio sobre o fetichismo no bilinguismo |
title |
An essay on the fetichism in bilingualism |
spellingShingle |
An essay on the fetichism in bilingualism de Souza, Ricardo Educação bilíngue; Translinguagem Fetiche Psicanálise Bilingual education Translanguaging Fetish Psychoanalysis |
title_short |
An essay on the fetichism in bilingualism |
title_full |
An essay on the fetichism in bilingualism |
title_fullStr |
An essay on the fetichism in bilingualism |
title_full_unstemmed |
An essay on the fetichism in bilingualism |
title_sort |
An essay on the fetichism in bilingualism |
author |
de Souza, Ricardo |
author_facet |
de Souza, Ricardo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
de Souza, Ricardo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação bilíngue; Translinguagem Fetiche Psicanálise Bilingual education Translanguaging Fetish Psychoanalysis |
topic |
Educação bilíngue; Translinguagem Fetiche Psicanálise Bilingual education Translanguaging Fetish Psychoanalysis |
description |
This paper is an of theoretical essay aimed at reflecting on the growing movement of bilingual education programs in Brazilian basic education. Specifically, the essay focuses on and problematizes the “bilingual” signifier that names such initiatives, proposing that there are underlying meanings that lead to a fixation of such signifier as a fetish. The notion of “fetish” is approached through elements of Marxism and Psychoanalysis. The essay proposes that translanguaging emerges as a possibility of resignifying bilingualism that allows a non-alienating outlook at this type of educational proposal. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Dossiê: Translinguagem |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/47012 10.26512/rhla.v22i1.47012 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/47012 |
identifier_str_mv |
10.26512/rhla.v22i1.47012 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/47012/38583 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada |
publisher.none.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; Vol. 22 No. 1 (2023): Fluxo contínuo e Dossiê "Translinguagem e educação linguística crítica em contexto (pós)pandêmico"; DT6 Revista Horizontes de Linguistica Aplicada; v. 22 n. 1 (2023): Fluxo contínuo e Dossiê "Translinguagem e educação linguística crítica em contexto (pós)pandêmico"; DT6 2237-0951 1677-9770 10.26512/rhla.v22i1 reponame:Revista Horizontes de Linguística Aplicada instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
collection |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Horizontes de Linguística Aplicada - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
horizontesla@gmail.com |
_version_ |
1797051344205381632 |