Challenges for actualizing the Historical Critical Pedagogy in school practice
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3688 |
Resumo: | This article aims at analyzing the foundational pedagogical challenges for education in a society divided into classes. Although professor Saviani indicates that the absence of a system of education, the need to reorganize schools, and the discontinuities of educational policies are the challenges of Brazilian education, we believe that the challenges reach beyond these indications. This perception makes us alert to the real possibilities of continuing educational policies that are capable of favoring, predominantly, the children of the working class, since formal solutions are not capable of facing the destructive logic of capital. We understand that educational policies are formal solutions, and although they may profess small changes and indicate some local improvement, they are not capable of breaching the substantive history in which the accumulation of capital imposes the accumulation of misery. |
id |
UNB-32_15d67bd379ed90989445d949b2984ef5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3688 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Challenges for actualizing the Historical Critical Pedagogy in school practiceDesafíos a la objetivación de la Pedagogía Histórico-Crítico en la práctica escolarDesafios para objetivação da Pedagogia Histórico-Crítica na prática escolarPedagogia Histórico-CríticaPrática escolarOntologia marxianaPedagogía Histórico-CríticaPráctica escolarOntología marxianaHistorical Critical PedagogySchool practiceMarxian ontologyThis article aims at analyzing the foundational pedagogical challenges for education in a society divided into classes. Although professor Saviani indicates that the absence of a system of education, the need to reorganize schools, and the discontinuities of educational policies are the challenges of Brazilian education, we believe that the challenges reach beyond these indications. This perception makes us alert to the real possibilities of continuing educational policies that are capable of favoring, predominantly, the children of the working class, since formal solutions are not capable of facing the destructive logic of capital. We understand that educational policies are formal solutions, and although they may profess small changes and indicate some local improvement, they are not capable of breaching the substantive history in which the accumulation of capital imposes the accumulation of misery.Este artículo tiene como objetivo analizar los desafíos pedagógicos que fundamentan la educación en una sociedad dividida en clases sociales. A pesar que el profesor Saviani crea que la ausencia de un sistema de educación, la necesidad de reorganización de las escuelas y las discontinuidades de políticas educativas sean los desafíos para la educación brasileña, creemos que los desafíos van más allá de estas indicaciones. Este hecho conlleva un estado de alerta con las posibilidades reales de continuidad de políticas educativas que puedan favorecer predominantemente los hijos de la clase trabajadora, en vista de que las soluciones formales no son capaces de enfrentar la lógica destructiva del capital. Entendemos que las políticas educativas son soluciones formales. Aunque ellas puedan preconizar pequeños cambios e indicar una cierta mejora local, no son capaces de romper con el hecho histórico que la acumulación de capital impone un aumento de la miseria.Este artigo visa analisar os desafios pedagógicos fundantes para a educação numa sociedade cindida em classes. Embora o Professor Saviani indique que a ausência de um sistema de educação, a necessidade de reorganização das escolas e as descontinuidades de políticas educacionais sejam os desafios para a educação brasileira, acreditamos que os desafios estão para além destas indicações. Essa percepção nos deixa em estado de alerta às possibilidades reais de continuidade de políticas educacionais que possam favorecer, predominantemente, os filhos da classe trabalhadora, haja vista que as soluções formais não são capazes de enfrentara lógica destrutiva do capital. Entendemos que as políticas educacionais sejam soluções formais, e, embora elas possam preconizar pequenas mudanças e indicar alguma melhoria local, não são capazes de romper com a substância histórica em que o acúmulo do capital impõe o acúmulo de miséria.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2011-07-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/368810.26512/lc.v17i32.3688Linhas Críticas; Vol. 17 No. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 113-135Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 113-135Linhas Críticas; v. 17 n. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 113-1351981-04311516-489610.26512/lc.v17i32reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3688/3367Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMagalhães, Carlos Henrique FerreiraSilva Júnior, João dos Reis2022-08-10T15:24:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3688Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-08-10T15:24:31Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Challenges for actualizing the Historical Critical Pedagogy in school practice Desafíos a la objetivación de la Pedagogía Histórico-Crítico en la práctica escolar Desafios para objetivação da Pedagogia Histórico-Crítica na prática escolar |
title |
Challenges for actualizing the Historical Critical Pedagogy in school practice |
spellingShingle |
Challenges for actualizing the Historical Critical Pedagogy in school practice Magalhães, Carlos Henrique Ferreira Pedagogia Histórico-Crítica Prática escolar Ontologia marxiana Pedagogía Histórico-Crítica Práctica escolar Ontología marxiana Historical Critical Pedagogy School practice Marxian ontology |
title_short |
Challenges for actualizing the Historical Critical Pedagogy in school practice |
title_full |
Challenges for actualizing the Historical Critical Pedagogy in school practice |
title_fullStr |
Challenges for actualizing the Historical Critical Pedagogy in school practice |
title_full_unstemmed |
Challenges for actualizing the Historical Critical Pedagogy in school practice |
title_sort |
Challenges for actualizing the Historical Critical Pedagogy in school practice |
author |
Magalhães, Carlos Henrique Ferreira |
author_facet |
Magalhães, Carlos Henrique Ferreira Silva Júnior, João dos Reis |
author_role |
author |
author2 |
Silva Júnior, João dos Reis |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Magalhães, Carlos Henrique Ferreira Silva Júnior, João dos Reis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogia Histórico-Crítica Prática escolar Ontologia marxiana Pedagogía Histórico-Crítica Práctica escolar Ontología marxiana Historical Critical Pedagogy School practice Marxian ontology |
topic |
Pedagogia Histórico-Crítica Prática escolar Ontologia marxiana Pedagogía Histórico-Crítica Práctica escolar Ontología marxiana Historical Critical Pedagogy School practice Marxian ontology |
description |
This article aims at analyzing the foundational pedagogical challenges for education in a society divided into classes. Although professor Saviani indicates that the absence of a system of education, the need to reorganize schools, and the discontinuities of educational policies are the challenges of Brazilian education, we believe that the challenges reach beyond these indications. This perception makes us alert to the real possibilities of continuing educational policies that are capable of favoring, predominantly, the children of the working class, since formal solutions are not capable of facing the destructive logic of capital. We understand that educational policies are formal solutions, and although they may profess small changes and indicate some local improvement, they are not capable of breaching the substantive history in which the accumulation of capital imposes the accumulation of misery. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-07-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3688 10.26512/lc.v17i32.3688 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3688 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v17i32.3688 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3688/3367 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 17 No. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 113-135 Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 113-135 Linhas Críticas; v. 17 n. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 113-135 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v17i32 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309285753683968 |