Families, associations and schools: tensions in the national identifications of migrant children

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Novaro, Gabriela
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4485
Resumo: In this article, I work on the identification processes of Bolivian children that live in the so-called “Bolivian neighborhood”, near the city of Escobar in the province of Buenos Aires. I focus on how this issue develops in family, community and school contexts. I report the alternation between rendering references towards “bolivianity” folkloric or invisible in two local schools. I focus on the dialectics of hiding and signaling as a way to live and define foreignness in a neighborhood crossed by a strong process of identity affirmation in a national context.
id UNB-32_30407574f66d69d0e964635e9176eb6c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4485
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Families, associations and schools: tensions in the national identifications of migrant childrenFamilias, asociaciones y escuelas: tensiones en las identificaciones nacionales de niños migrantesFamílias, associações e escolas: tensões nas identificações nacionais de crianças imigrantesIdentificaçãoDistinçãoAssinalamentoOcultamentoIdentificaciónDistinciónSeñalamientoOcultamientoIdentityProcesses DistinctionSignalingHidingIn this article, I work on the identification processes of Bolivian children that live in the so-called “Bolivian neighborhood”, near the city of Escobar in the province of Buenos Aires. I focus on how this issue develops in family, community and school contexts. I report the alternation between rendering references towards “bolivianity” folkloric or invisible in two local schools. I focus on the dialectics of hiding and signaling as a way to live and define foreignness in a neighborhood crossed by a strong process of identity affirmation in a national context.En este artículo trabajo sobre los procesos de identificación de niños bolivianos que viven en un barrio conocido como “El barrio boliviano” cercano a la localidad de Escobar en la provincia de Buenos Aires. Atiendo cómo esta problemática se desarrolla en contextos familiares, comunitarios y escolares. Registro la alternancia entre folklorizar e invisibilizar las referencias a “lo boliviano” en las dos escuelas de la localidad. Me detengo en el significado de la dialéctica señalamiento-ocultamiento como una forma de marcar y vivir la extranjería en un barrio cruzado por un fuerte proceso de afirmación identitaria en clave nacional.Neste artigo trabalho sobre os processos de identificação de crianças bolivianas moradoras de um bairro conhecido como “El barrio boliviano” (o bairro boliviano) perto do município de Escobar na Província de Buenos Aires. Dou atenção a como se desenvolve a problemática em contextos familiares, comunitários e escolares. Registra-se a alternância entre folclorizar e invisibilizar as referências de “o boliviano” nas duas escolas da localidade. Detenho-me no significado da dialética assinalamento-ocultamento como forma de marcar e viver a estrangeria num bairro atravessado por um forte processo de afirmação identitária “nacional”.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2015-05-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/448510.26512/lc.v21i44.4485Linhas Críticas; Vol. 21 No. 44 (2015): ANTROPOLOGIA E EDUCAÇÃO; 77-93Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 44 (2015): ANTROPOLOGIA E EDUCAÇÃO; 77-93Linhas Crí­ticas; v. 21 n. 44 (2015): ANTROPOLOGIA E EDUCAÇÃO; 77-931981-04311516-489610.26512/lc.v21i44reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBspahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4485/4090Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNovaro, Gabriela2022-01-12T19:25:43Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4485Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-01-12T19:25:43Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Families, associations and schools: tensions in the national identifications of migrant children
Familias, asociaciones y escuelas: tensiones en las identificaciones nacionales de niños migrantes
Famílias, associações e escolas: tensões nas identificações nacionais de crianças imigrantes
title Families, associations and schools: tensions in the national identifications of migrant children
spellingShingle Families, associations and schools: tensions in the national identifications of migrant children
Novaro, Gabriela
Identificação
Distinção
Assinalamento
Ocultamento
Identificación
Distinción
Señalamiento
Ocultamiento
Identity
Processes Distinction
Signaling
Hiding
title_short Families, associations and schools: tensions in the national identifications of migrant children
title_full Families, associations and schools: tensions in the national identifications of migrant children
title_fullStr Families, associations and schools: tensions in the national identifications of migrant children
title_full_unstemmed Families, associations and schools: tensions in the national identifications of migrant children
title_sort Families, associations and schools: tensions in the national identifications of migrant children
author Novaro, Gabriela
author_facet Novaro, Gabriela
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Novaro, Gabriela
dc.subject.por.fl_str_mv Identificação
Distinção
Assinalamento
Ocultamento
Identificación
Distinción
Señalamiento
Ocultamiento
Identity
Processes Distinction
Signaling
Hiding
topic Identificação
Distinção
Assinalamento
Ocultamento
Identificación
Distinción
Señalamiento
Ocultamiento
Identity
Processes Distinction
Signaling
Hiding
description In this article, I work on the identification processes of Bolivian children that live in the so-called “Bolivian neighborhood”, near the city of Escobar in the province of Buenos Aires. I focus on how this issue develops in family, community and school contexts. I report the alternation between rendering references towards “bolivianity” folkloric or invisible in two local schools. I focus on the dialectics of hiding and signaling as a way to live and define foreignness in a neighborhood crossed by a strong process of identity affirmation in a national context.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-05-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4485
10.26512/lc.v21i44.4485
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4485
identifier_str_mv 10.26512/lc.v21i44.4485
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4485/4090
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 21 No. 44 (2015): ANTROPOLOGIA E EDUCAÇÃO; 77-93
Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 44 (2015): ANTROPOLOGIA E EDUCAÇÃO; 77-93
Linhas Crí­ticas; v. 21 n. 44 (2015): ANTROPOLOGIA E EDUCAÇÃO; 77-93
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v21i44
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309286360809472