Umbanda’s practices as community of long-term learning in Paraná, Brazil:

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Olivatto da Silva, Jefferson
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Rodrigues dos Santos, Thais
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23809
Resumo: Mediumship is a convergent attitude in Umbanda’s educational process, which mediates mutual care and traditional knowledge in Parana State-Brazil. Moreover, by uttering Anthropology of Education and Social and Community Psychology, it conveyed to reveal ancestry as a long-term learning and a silent education. As a result, the actions of medicine men and women through the local history of vulnerability were embodied into Umbanda’s temples through entities’s actions, readjusting matricentric expression of mutual care to consultant’s afflictions.
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spelling Umbanda’s practices as community of long-term learning in Paraná, Brazil: Prácticas umbandistas como una aprendizaje comunitaria de larga duración en Paraná, Brasil: Umbandes dans un pays different: la résistance de l'apprentissage communautaire et ancien a Parana, BrésilPráticas umbandistas como aprendizagem comunitária de longa duração no Paraná: EducaçãoAncestralidadeConstelação de aprendizagemUmbandaeducaciónancestralidadConstelación de aprendizajeUmbandaeducationancestryConstellation of learningUmbandaMediumship is a convergent attitude in Umbanda’s educational process, which mediates mutual care and traditional knowledge in Parana State-Brazil. Moreover, by uttering Anthropology of Education and Social and Community Psychology, it conveyed to reveal ancestry as a long-term learning and a silent education. As a result, the actions of medicine men and women through the local history of vulnerability were embodied into Umbanda’s temples through entities’s actions, readjusting matricentric expression of mutual care to consultant’s afflictions.La mediumnidad es una actitud convergente del proceso educativo de Umbanda, que en Paraná mediado el cuidado mutuo y saberes tradicionales. La interfaz entre Antropología de la Educación y Psicología Social Comunitaria discute la ancestralidad en términos de aprendizaje de larga duración y una educación silenciosa. Se concluye que las prácticas de curanderismo propias de la historicidad local de vulnerabilidad fueron incorporadas en los templos Umbandistas por medio de la acción de sus entidades, como expresión matricéntrica de cuidado mutuo a las aflicciones de los consulentes.L'objectif de cette étude était d'étudier les processus éducatifs dans les pratiques en umbanda d'un umbanda terreiro de la municipalité d'Irati-PR, basés sur le concept de constellations d'apprentissages entourant les soins et soins communautaires. À partir de l'interface entre l'anthropologie de l'éducation et la psychologie sociale communautaire, nous avons discuté de la communauté et de l'identité umbandiste. Il a été observé que la médiumnité définit la condition d’appartenance et l’accès au savoir communautaire pour établir le développement du lien ancestral en réponse aux afflictions locales, étant donné les discours officiels excessifs du Mouvement Paraniste qui atténuent le passé de violence et de négligence.A mediunidade é uma atitude convergente do processo educativo da Umbanda, que no Paraná mediou o cuidado mútuo e saberes tradicionais. A interface entre Antropologia da Educação e Psicologia Social Comunitária oportuniza discutir a ancestralidade em termos de aprendizagens de longa duração e uma educação silenciosa. Conclui-se que as práticas de curandeirismo e benzimento próprios da historicidade local de vulnerabilidade foram incorporadas nos templos umbandistas por meio da ação de suas entidades, como expressão matricêntrica de cuidado mútuo às aflições dos consulentes.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2020-10-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/2380910.26512/lc.v26.2020.23809Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e23809Linhas Críticas; Vol. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (ene-dic); e23809Linhas Crí­ticas; v. 26 (2020): Revista Linhas Críticas v. 26 (jan-dez); e238091981-04311516-489610.26512/lc.v26i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23809/27743https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/23809/32331Copyright (c) 2020 Jefferson Olivatto da Silva, Thais Rodrigues dos Santoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOlivatto da Silva, JeffersonRodrigues dos Santos, Thais2022-02-09T11:20:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/23809Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-02-09T11:20:54Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
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