Possible units for a developer and dialectical obutchénie

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Longarezi, Andréa Maturano
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Sousa, Walêska Dayse Dias de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19815
Resumo: The article discusses an "Obutchénie by Units" conception as a proposition for a dialectic didactic, in the context of Brazilian public education. As a theoretical contribution, the work is based on Historical-Cultural Psychology, on Activity Theory and on Developmental Didactic. The text aims to problematize some possible units for a developer obutchénie, from didactic-formative approaches carried out by Gepedi researchers. From the primary unit "teaching-learning" (obutchénie) and obutchénie-development unit content-form, imitation-creation and rupture-development units are proposed as guiding principles of the didactic organization.
id UNB-32_34c9b67c2057e4cc0dcf1685d5057492
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19815
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Possible units for a developer and dialectical obutchénieUnidades posibles para una obutchénie dialéctica y desarrolladoraLes unités possibles pour une obutchénie dialectique et développeurUnidades possíveis para uma obutchénie dialética e desenvolvedoraEnsino DesenvolvimentalObutchénie-desenvolvimentoObutchénie por UnidadesEducação Pública BrasileiraEducação DialéticaEnseñanza DesarrolladoraObutchénie-desarrolladoObutchénie por UnidadesEducación Pública BrasileñaEducación dialécticaDevelopmental TeachingObutchénie-developmentObutchénie by UnitsBrazilian Public EducationDialectical EducationThe article discusses an "Obutchénie by Units" conception as a proposition for a dialectic didactic, in the context of Brazilian public education. As a theoretical contribution, the work is based on Historical-Cultural Psychology, on Activity Theory and on Developmental Didactic. The text aims to problematize some possible units for a developer obutchénie, from didactic-formative approaches carried out by Gepedi researchers. From the primary unit "teaching-learning" (obutchénie) and obutchénie-development unit content-form, imitation-creation and rupture-development units are proposed as guiding principles of the didactic organization.El artículo discute una concepción de "Obutchénie por Unidades" como proposición para una didáctica dialéctica, en el contexto de la educación pública brasileña. Como aporte teórico el trabajo se fundamenta en la Psicología Histórico-Cultural, en la Teoría de la Actividad y en la Didáctica Desarrolladora. El texto problematiza unidades posibles para una obutchénie desenvolvedora, a partir de intervenciones didáctico-formativas realizadas por investigadores del Gepedi. De la unidad primaria "enseñanza-aprendizaje" (obutchénie) y de la unidad obutchénie-desarrollo, se proponen como fundamentos orientadores de la organización didáctica las unidades contenido-forma, imitación-creación, ruptura-desarrollo.Cet article met en discussion la conception de "Obutchénie par Unités" en tant que proposition pour la didactique dialectique, dans le cadre de l'éducation publique brésilienne. Étant une contribution théorique, le travail est basé sur la psychologie historico-culturelle, la théorie de l'activité et sur la didactique du développement. Le texte entrentient une problématisation  d’unités possibles pour une obutchénie développeur, à partir des interventions didactico-formatives mises en practique par les chercheurs du Gepedi. Partant de l'unité originaire "enseignement-apprentissage" (obutchénie) t de l’unité obutchenie-développement, sont proposés comme principes directeurs de l'organisation didactique des une forme-contenu, une imitation-création, des unités de rupture-développement.O artigo discute uma concepção de “Obutchénie por Unidades” como proposição para uma didática dialética, no contexto da educação pública brasileira. Como aporte teórico o trabalho fundamenta-se na Psicologia Histórico-Cultural, na Teoria da Atividade e na Didática Desenvolvimental. O texto problematiza unidades possíveis para uma obutchénie desenvolvedora, a partir de intervenções didático-formativas realizadas por pesquisadores do Gepedi. Da unidade primária “ensino-aprendizagem” (obutchénie) e da unidade obutchénie-desenvolvimento, propõem-se como fundamentos orientadores da organização didática as unidades conteúdo-forma, imitação-criação e ruptura-desenvolvimentoFaculdade de Educação - Universidade de Brasília2019-02-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/1981510.26512/lc.v24i0.19815Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19815Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19815Linhas Crí­ticas; v. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e198151981-04311516-489610.26512/lc.v24i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19815/20635https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19815/31569Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLongarezi, Andréa MaturanoSousa, Walêska Dayse Dias de2022-02-08T20:10:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19815Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-02-08T20:10:11Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Possible units for a developer and dialectical obutchénie
Unidades posibles para una obutchénie dialéctica y desarrolladora
Les unités possibles pour une obutchénie dialectique et développeur
Unidades possíveis para uma obutchénie dialética e desenvolvedora
title Possible units for a developer and dialectical obutchénie
spellingShingle Possible units for a developer and dialectical obutchénie
Longarezi, Andréa Maturano
Ensino Desenvolvimental
Obutchénie-desenvolvimento
Obutchénie por Unidades
Educação Pública Brasileira
Educação Dialética
Enseñanza Desarrolladora
Obutchénie-desarrollado
Obutchénie por Unidades
Educación Pública Brasileña
Educación dialéctica
Developmental Teaching
Obutchénie-development
Obutchénie by Units
Brazilian Public Education
Dialectical Education
title_short Possible units for a developer and dialectical obutchénie
title_full Possible units for a developer and dialectical obutchénie
title_fullStr Possible units for a developer and dialectical obutchénie
title_full_unstemmed Possible units for a developer and dialectical obutchénie
title_sort Possible units for a developer and dialectical obutchénie
author Longarezi, Andréa Maturano
author_facet Longarezi, Andréa Maturano
Sousa, Walêska Dayse Dias de
author_role author
author2 Sousa, Walêska Dayse Dias de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Longarezi, Andréa Maturano
Sousa, Walêska Dayse Dias de
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino Desenvolvimental
Obutchénie-desenvolvimento
Obutchénie por Unidades
Educação Pública Brasileira
Educação Dialética
Enseñanza Desarrolladora
Obutchénie-desarrollado
Obutchénie por Unidades
Educación Pública Brasileña
Educación dialéctica
Developmental Teaching
Obutchénie-development
Obutchénie by Units
Brazilian Public Education
Dialectical Education
topic Ensino Desenvolvimental
Obutchénie-desenvolvimento
Obutchénie por Unidades
Educação Pública Brasileira
Educação Dialética
Enseñanza Desarrolladora
Obutchénie-desarrollado
Obutchénie por Unidades
Educación Pública Brasileña
Educación dialéctica
Developmental Teaching
Obutchénie-development
Obutchénie by Units
Brazilian Public Education
Dialectical Education
description The article discusses an "Obutchénie by Units" conception as a proposition for a dialectic didactic, in the context of Brazilian public education. As a theoretical contribution, the work is based on Historical-Cultural Psychology, on Activity Theory and on Developmental Didactic. The text aims to problematize some possible units for a developer obutchénie, from didactic-formative approaches carried out by Gepedi researchers. From the primary unit "teaching-learning" (obutchénie) and obutchénie-development unit content-form, imitation-creation and rupture-development units are proposed as guiding principles of the didactic organization.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19815
10.26512/lc.v24i0.19815
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19815
identifier_str_mv 10.26512/lc.v24i0.19815
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19815/20635
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19815/31569
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticas
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19815
Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19815
Linhas Crí­ticas; v. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19815
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v24i0
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309287288799232