Possible units for a developer and dialectical obutchénie
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19815 |
Resumo: | The article discusses an "Obutchénie by Units" conception as a proposition for a dialectic didactic, in the context of Brazilian public education. As a theoretical contribution, the work is based on Historical-Cultural Psychology, on Activity Theory and on Developmental Didactic. The text aims to problematize some possible units for a developer obutchénie, from didactic-formative approaches carried out by Gepedi researchers. From the primary unit "teaching-learning" (obutchénie) and obutchénie-development unit content-form, imitation-creation and rupture-development units are proposed as guiding principles of the didactic organization. |
id |
UNB-32_34c9b67c2057e4cc0dcf1685d5057492 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19815 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Possible units for a developer and dialectical obutchénieUnidades posibles para una obutchénie dialéctica y desarrolladoraLes unités possibles pour une obutchénie dialectique et développeurUnidades possíveis para uma obutchénie dialética e desenvolvedoraEnsino DesenvolvimentalObutchénie-desenvolvimentoObutchénie por UnidadesEducação Pública BrasileiraEducação DialéticaEnseñanza DesarrolladoraObutchénie-desarrolladoObutchénie por UnidadesEducación Pública BrasileñaEducación dialécticaDevelopmental TeachingObutchénie-developmentObutchénie by UnitsBrazilian Public EducationDialectical EducationThe article discusses an "Obutchénie by Units" conception as a proposition for a dialectic didactic, in the context of Brazilian public education. As a theoretical contribution, the work is based on Historical-Cultural Psychology, on Activity Theory and on Developmental Didactic. The text aims to problematize some possible units for a developer obutchénie, from didactic-formative approaches carried out by Gepedi researchers. From the primary unit "teaching-learning" (obutchénie) and obutchénie-development unit content-form, imitation-creation and rupture-development units are proposed as guiding principles of the didactic organization.El artículo discute una concepción de "Obutchénie por Unidades" como proposición para una didáctica dialéctica, en el contexto de la educación pública brasileña. Como aporte teórico el trabajo se fundamenta en la Psicología Histórico-Cultural, en la Teoría de la Actividad y en la Didáctica Desarrolladora. El texto problematiza unidades posibles para una obutchénie desenvolvedora, a partir de intervenciones didáctico-formativas realizadas por investigadores del Gepedi. De la unidad primaria "enseñanza-aprendizaje" (obutchénie) y de la unidad obutchénie-desarrollo, se proponen como fundamentos orientadores de la organización didáctica las unidades contenido-forma, imitación-creación, ruptura-desarrollo.Cet article met en discussion la conception de "Obutchénie par Unités" en tant que proposition pour la didactique dialectique, dans le cadre de l'éducation publique brésilienne. Étant une contribution théorique, le travail est basé sur la psychologie historico-culturelle, la théorie de l'activité et sur la didactique du développement. Le texte entrentient une problématisation d’unités possibles pour une obutchénie développeur, Ã partir des interventions didactico-formatives mises en practique par les chercheurs du Gepedi. Partant de l'unité originaire "enseignement-apprentissage" (obutchénie) t de l’unité obutchenie-développement, sont proposés comme principes directeurs de l'organisation didactique des une forme-contenu, une imitation-création, des unités de rupture-développement.O artigo discute uma concepção de “Obutchénie por Unidades” como proposição para uma didática dialética, no contexto da educação pública brasileira. Como aporte teórico o trabalho fundamenta-se na Psicologia Histórico-Cultural, na Teoria da Atividade e na Didática Desenvolvimental. O texto problematiza unidades possíveis para uma obutchénie desenvolvedora, a partir de intervenções didático-formativas realizadas por pesquisadores do Gepedi. Da unidade primária “ensino-aprendizagem” (obutchénie) e da unidade obutchénie-desenvolvimento, propõem-se como fundamentos orientadores da organização didática as unidades conteúdo-forma, imitação-criação e ruptura-desenvolvimentoFaculdade de Educação - Universidade de Brasília2019-02-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/1981510.26512/lc.v24i0.19815Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19815Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19815Linhas Críticas; v. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e198151981-04311516-489610.26512/lc.v24i0reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19815/20635https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19815/31569Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLongarezi, Andréa MaturanoSousa, Walêska Dayse Dias de2022-02-08T20:10:11Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/19815Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-02-08T20:10:11Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Possible units for a developer and dialectical obutchénie Unidades posibles para una obutchénie dialéctica y desarrolladora Les unités possibles pour une obutchénie dialectique et développeur Unidades possíveis para uma obutchénie dialética e desenvolvedora |
title |
Possible units for a developer and dialectical obutchénie |
spellingShingle |
Possible units for a developer and dialectical obutchénie Longarezi, Andréa Maturano Ensino Desenvolvimental Obutchénie-desenvolvimento Obutchénie por Unidades Educação Pública Brasileira Educação Dialética Enseñanza Desarrolladora Obutchénie-desarrollado Obutchénie por Unidades Educación Pública Brasileña Educación dialéctica Developmental Teaching Obutchénie-development Obutchénie by Units Brazilian Public Education Dialectical Education |
title_short |
Possible units for a developer and dialectical obutchénie |
title_full |
Possible units for a developer and dialectical obutchénie |
title_fullStr |
Possible units for a developer and dialectical obutchénie |
title_full_unstemmed |
Possible units for a developer and dialectical obutchénie |
title_sort |
Possible units for a developer and dialectical obutchénie |
author |
Longarezi, Andréa Maturano |
author_facet |
Longarezi, Andréa Maturano Sousa, Walêska Dayse Dias de |
author_role |
author |
author2 |
Sousa, Walêska Dayse Dias de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Longarezi, Andréa Maturano Sousa, Walêska Dayse Dias de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Desenvolvimental Obutchénie-desenvolvimento Obutchénie por Unidades Educação Pública Brasileira Educação Dialética Enseñanza Desarrolladora Obutchénie-desarrollado Obutchénie por Unidades Educación Pública Brasileña Educación dialéctica Developmental Teaching Obutchénie-development Obutchénie by Units Brazilian Public Education Dialectical Education |
topic |
Ensino Desenvolvimental Obutchénie-desenvolvimento Obutchénie por Unidades Educação Pública Brasileira Educação Dialética Enseñanza Desarrolladora Obutchénie-desarrollado Obutchénie por Unidades Educación Pública Brasileña Educación dialéctica Developmental Teaching Obutchénie-development Obutchénie by Units Brazilian Public Education Dialectical Education |
description |
The article discusses an "Obutchénie by Units" conception as a proposition for a dialectic didactic, in the context of Brazilian public education. As a theoretical contribution, the work is based on Historical-Cultural Psychology, on Activity Theory and on Developmental Didactic. The text aims to problematize some possible units for a developer obutchénie, from didactic-formative approaches carried out by Gepedi researchers. From the primary unit "teaching-learning" (obutchénie) and obutchénie-development unit content-form, imitation-creation and rupture-development units are proposed as guiding principles of the didactic organization. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-02-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19815 10.26512/lc.v24i0.19815 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19815 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v24i0.19815 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19815/20635 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/19815/31569 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Revista Linhas Críticas http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19815 Linhas Críticas; Vol. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19815 Linhas Críticas; v. 24 (2018): Revista Linhas Críticas v.24; e19815 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v24i0 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309287288799232 |