Working conditions in technical schools and training of health workers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Corrêa, Adriana Katia
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Clapis, Maria José, Pereira, Rosana Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46374
Resumo: This article aims to present an analysis regarding the working conditions aspects in institutions that offer technical courses in the healthcare field in the state of São Paulo and their relationships with the training of workers. It is a qualitative, dialectical, and historical study involving ten schools. Despite the regulated situations, there is the insecurity of working relationships; contracts as instructors; division of work between theory and practice teachers, according to employment relationships. The facilities and material resources, in general, respond to the requirements. The commitments of most of the schools are primarily to the maintenance of social relationships of the capitalist mode of production.
id UNB-32_48c6924ea92a82a3ea8571dc84ff912b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46374
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Working conditions in technical schools and training of health workersCondiciones de trabajo en escuelas técnicas y formación del trabajador en la saludCondições de trabalho em escolas técnicas e formação do trabalhador em saúdeEducação ProfissionalEducaçãoCondições de trabalhoDocentesSaúdeEducación ProfesionalEducaciónCondiciones de TrabajoDocentesSaludProfessional EducationEducationWorking ConditionsFacultyHealthThis article aims to present an analysis regarding the working conditions aspects in institutions that offer technical courses in the healthcare field in the state of São Paulo and their relationships with the training of workers. It is a qualitative, dialectical, and historical study involving ten schools. Despite the regulated situations, there is the insecurity of working relationships; contracts as instructors; division of work between theory and practice teachers, according to employment relationships. The facilities and material resources, in general, respond to the requirements. The commitments of most of the schools are primarily to the maintenance of social relationships of the capitalist mode of production.El objetivo es presentar un análisis acerca de aspectos de las condiciones de trabajo en instituciones que ofertan cursos técnicos del área de la salud en el estado de São Paulo y sus relaciones con la formación de los trabajadores. Estudio cualitativo, histórico-dialéctico, involucrando 10 escuelas. A pesar de situaciones reguladas, hay precarización de las relaciones de trabajo; contrato como monitores; división del trabajo entre profesores de la teoría y de la práctica, conforme vínculos empleadores. La estructura física y recursos materiales, en general, responden a las normativas. Predominan compromisos de la mayoría de las escuelas con la manuntención de las relaciones sociales del modo de produción capitalista.O objetivo é apresentar uma análise acerca de aspectos das condições de trabalho em instituições que ofertam cursos técnicos da área da saúde no estado de São Paulo e suas relações com a formação dos trabalhadores. Estudo qualitativo, histórico-dialético, envolvendo 10 escolas. Apesar de situações regulamentadas, há precarização das relações de trabalho; contrato como monitores; divisão do trabalho entre professores da teoria e da prática, conforme vínculos empregatícios. A estrutura física e os recursos materiais, no geral, respondem às normativas. Predominam compromissos da maioria das escolas com a manutenção das relações sociais do modo de produção capitalista.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-05-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4637410.26512/lc29202346374Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e46374Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e46374Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e463741981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporenghttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46374/36943https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46374/36945https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46374/36944https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46374/36946Copyright (c) 2023 Adriana Katia Corrêa, Maria José Clapis, Rosana Aparecida Pereirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCorrêa, Adriana KatiaClapis, Maria JoséPereira, Rosana Aparecida2024-03-15T17:49:41Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/46374Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2024-03-15T17:49:41Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Working conditions in technical schools and training of health workers
Condiciones de trabajo en escuelas técnicas y formación del trabajador en la salud
Condições de trabalho em escolas técnicas e formação do trabalhador em saúde
title Working conditions in technical schools and training of health workers
spellingShingle Working conditions in technical schools and training of health workers
Corrêa, Adriana Katia
Educação Profissional
Educação
Condições de trabalho
Docentes
Saúde
Educación Profesional
Educación
Condiciones de Trabajo
Docentes
Salud
Professional Education
Education
Working Conditions
Faculty
Health
title_short Working conditions in technical schools and training of health workers
title_full Working conditions in technical schools and training of health workers
title_fullStr Working conditions in technical schools and training of health workers
title_full_unstemmed Working conditions in technical schools and training of health workers
title_sort Working conditions in technical schools and training of health workers
author Corrêa, Adriana Katia
author_facet Corrêa, Adriana Katia
Clapis, Maria José
Pereira, Rosana Aparecida
author_role author
author2 Clapis, Maria José
Pereira, Rosana Aparecida
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Corrêa, Adriana Katia
Clapis, Maria José
Pereira, Rosana Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Profissional
Educação
Condições de trabalho
Docentes
Saúde
Educación Profesional
Educación
Condiciones de Trabajo
Docentes
Salud
Professional Education
Education
Working Conditions
Faculty
Health
topic Educação Profissional
Educação
Condições de trabalho
Docentes
Saúde
Educación Profesional
Educación
Condiciones de Trabajo
Docentes
Salud
Professional Education
Education
Working Conditions
Faculty
Health
description This article aims to present an analysis regarding the working conditions aspects in institutions that offer technical courses in the healthcare field in the state of São Paulo and their relationships with the training of workers. It is a qualitative, dialectical, and historical study involving ten schools. Despite the regulated situations, there is the insecurity of working relationships; contracts as instructors; division of work between theory and practice teachers, according to employment relationships. The facilities and material resources, in general, respond to the requirements. The commitments of most of the schools are primarily to the maintenance of social relationships of the capitalist mode of production.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46374
10.26512/lc29202346374
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46374
identifier_str_mv 10.26512/lc29202346374
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46374/36943
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46374/36945
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46374/36944
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/46374/36946
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Adriana Katia Corrêa, Maria José Clapis, Rosana Aparecida Pereira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Adriana Katia Corrêa, Maria José Clapis, Rosana Aparecida Pereira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e46374
Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e46374
Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e46374
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v29i
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309288996929536