Narratives as an analytical category of school evaluation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Suassuna, Lívia
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4022
Resumo: In this study we discuss evaluation practices in the field of language studies. In the first part, we show the limits of traditional evaluating practices, centered in a conception of language as structure and of evaluation as measurement. In the second one, we show some ideas of the author upon whose thought we based our new concept of evaluation; Walter Benjamin, specifically in the book Magic and technique, art and politics – essays on literature and culture history. In the third part, we show how the teaching process can be understood as a narrative and the teacher as a narrator, in the perspective of evaluation as discursive action, at the service of the learning process and the quality of education.
id UNB-32_58465b366971e0171d61a39a68272723
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4022
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Narratives as an analytical category of school evaluationSobre la narrativa como categoría analítica de la evaluación escolarSobre a narrativa como categoria analítica da avaliação escolarAvaliaçãoAprendizagemLinguagem-avaliaçãoEnsinoEvaluaciónEnsenãnzaAprendizajeLenguaje-evaluaciónEvaluationTeachingLearningLanguage-evaluationIn this study we discuss evaluation practices in the field of language studies. In the first part, we show the limits of traditional evaluating practices, centered in a conception of language as structure and of evaluation as measurement. In the second one, we show some ideas of the author upon whose thought we based our new concept of evaluation; Walter Benjamin, specifically in the book Magic and technique, art and politics – essays on literature and culture history. In the third part, we show how the teaching process can be understood as a narrative and the teacher as a narrator, in the perspective of evaluation as discursive action, at the service of the learning process and the quality of education.En este estudio, discutimos la práctica de la evaluación en el campo del lenguaje. En la primera parte, mostramos los límites de las prácticas evaluativas centradas en una concepción de lenguaje como estructura y de evaluación como mensuración. En la segunda, exponemos algunas ideas del autor en cuyo pensamiento nos basamos para la reconceptualización de la evaluación; se trata de Walter Benjamin, específicamente, en el libro Magia y técnica, arte y política – ensayos sobre literatura e historia de la cultura. En la tercera, mostramos cómo el proceso de enseñanza puede ser entendido como narrativa y el profesor, como un narrador, en la perspectiva de la evaluación como acción discursiva a servicio del aprendizaje y de la calidad de la educación.Neste estudo, discutimos a prática da avaliação no campo da linguagem. Na primeira parte, mostramos os limites das práticas avaliativas centradas numa concepção de linguagem como estrutura e de avaliação como mensuração. Na segunda, expomos algumas ideias do autor em cujo pensamento nos baseamos para a reconceptualização da avaliação; trata-se de Walter Benjamin, especificamente do livro Magia e técnica, arte e política ”“ ensaios sobre literatura e história da cultura. Na terceira, mostramos como o processo de ensino pode ser entendido como narrativa e o professor, como um narrador, na perspectiva da avaliação enquanto ação discursiva a serviço da aprendizagem e da qualidade da educação.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2012-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/402210.26512/lc.v18i37.4022Linhas Críticas; Vol. 18 No. 37 (2012): Educando com Paulo Freire; 583-598Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 37 (2012): Educando com Paulo Freire; 583-598Linhas Crí­ticas; v. 18 n. 37 (2012): Educando com Paulo Freire; 583-5981981-04311516-489610.26512/lc.v18i37reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4022/3691Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSuassuna, Lívia2022-08-08T19:11:19Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4022Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-08-08T19:11:19Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Narratives as an analytical category of school evaluation
Sobre la narrativa como categoría analítica de la evaluación escolar
Sobre a narrativa como categoria analítica da avaliação escolar
title Narratives as an analytical category of school evaluation
spellingShingle Narratives as an analytical category of school evaluation
Suassuna, Lívia
Avaliação
Aprendizagem
Linguagem-avaliação
Ensino
Evaluación
Ensenãnza
Aprendizaje
Lenguaje-evaluación
Evaluation
Teaching
Learning
Language-evaluation
title_short Narratives as an analytical category of school evaluation
title_full Narratives as an analytical category of school evaluation
title_fullStr Narratives as an analytical category of school evaluation
title_full_unstemmed Narratives as an analytical category of school evaluation
title_sort Narratives as an analytical category of school evaluation
author Suassuna, Lívia
author_facet Suassuna, Lívia
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Suassuna, Lívia
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação
Aprendizagem
Linguagem-avaliação
Ensino
Evaluación
Ensenãnza
Aprendizaje
Lenguaje-evaluación
Evaluation
Teaching
Learning
Language-evaluation
topic Avaliação
Aprendizagem
Linguagem-avaliação
Ensino
Evaluación
Ensenãnza
Aprendizaje
Lenguaje-evaluación
Evaluation
Teaching
Learning
Language-evaluation
description In this study we discuss evaluation practices in the field of language studies. In the first part, we show the limits of traditional evaluating practices, centered in a conception of language as structure and of evaluation as measurement. In the second one, we show some ideas of the author upon whose thought we based our new concept of evaluation; Walter Benjamin, specifically in the book Magic and technique, art and politics – essays on literature and culture history. In the third part, we show how the teaching process can be understood as a narrative and the teacher as a narrator, in the perspective of evaluation as discursive action, at the service of the learning process and the quality of education.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4022
10.26512/lc.v18i37.4022
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4022
identifier_str_mv 10.26512/lc.v18i37.4022
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4022/3691
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Linhas Críticas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 18 No. 37 (2012): Educando com Paulo Freire; 583-598
Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 37 (2012): Educando com Paulo Freire; 583-598
Linhas Crí­ticas; v. 18 n. 37 (2012): Educando com Paulo Freire; 583-598
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v18i37
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309285892096000