Narratives as an analytical category of school evaluation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4022 |
Resumo: | In this study we discuss evaluation practices in the field of language studies. In the first part, we show the limits of traditional evaluating practices, centered in a conception of language as structure and of evaluation as measurement. In the second one, we show some ideas of the author upon whose thought we based our new concept of evaluation; Walter Benjamin, specifically in the book Magic and technique, art and politics – essays on literature and culture history. In the third part, we show how the teaching process can be understood as a narrative and the teacher as a narrator, in the perspective of evaluation as discursive action, at the service of the learning process and the quality of education. |
id |
UNB-32_58465b366971e0171d61a39a68272723 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4022 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Narratives as an analytical category of school evaluationSobre la narrativa como categoría analítica de la evaluación escolarSobre a narrativa como categoria analítica da avaliação escolarAvaliaçãoAprendizagemLinguagem-avaliaçãoEnsinoEvaluaciónEnsenãnzaAprendizajeLenguaje-evaluaciónEvaluationTeachingLearningLanguage-evaluationIn this study we discuss evaluation practices in the field of language studies. In the first part, we show the limits of traditional evaluating practices, centered in a conception of language as structure and of evaluation as measurement. In the second one, we show some ideas of the author upon whose thought we based our new concept of evaluation; Walter Benjamin, specifically in the book Magic and technique, art and politics – essays on literature and culture history. In the third part, we show how the teaching process can be understood as a narrative and the teacher as a narrator, in the perspective of evaluation as discursive action, at the service of the learning process and the quality of education.En este estudio, discutimos la práctica de la evaluación en el campo del lenguaje. En la primera parte, mostramos los límites de las prácticas evaluativas centradas en una concepción de lenguaje como estructura y de evaluación como mensuración. En la segunda, exponemos algunas ideas del autor en cuyo pensamiento nos basamos para la reconceptualización de la evaluación; se trata de Walter Benjamin, específicamente, en el libro Magia y técnica, arte y política – ensayos sobre literatura e historia de la cultura. En la tercera, mostramos cómo el proceso de enseñanza puede ser entendido como narrativa y el profesor, como un narrador, en la perspectiva de la evaluación como acción discursiva a servicio del aprendizaje y de la calidad de la educación.Neste estudo, discutimos a prática da avaliação no campo da linguagem. Na primeira parte, mostramos os limites das práticas avaliativas centradas numa concepção de linguagem como estrutura e de avaliação como mensuração. Na segunda, expomos algumas ideias do autor em cujo pensamento nos baseamos para a reconceptualização da avaliação; trata-se de Walter Benjamin, especificamente do livro Magia e técnica, arte e política ”“ ensaios sobre literatura e história da cultura. Na terceira, mostramos como o processo de ensino pode ser entendido como narrativa e o professor, como um narrador, na perspectiva da avaliação enquanto ação discursiva a serviço da aprendizagem e da qualidade da educação.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2012-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/402210.26512/lc.v18i37.4022Linhas Críticas; Vol. 18 No. 37 (2012): Educando com Paulo Freire; 583-598Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 37 (2012): Educando com Paulo Freire; 583-598Linhas Críticas; v. 18 n. 37 (2012): Educando com Paulo Freire; 583-5981981-04311516-489610.26512/lc.v18i37reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4022/3691Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSuassuna, Lívia2022-08-08T19:11:19Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4022Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-08-08T19:11:19Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Narratives as an analytical category of school evaluation Sobre la narrativa como categoría analítica de la evaluación escolar Sobre a narrativa como categoria analítica da avaliação escolar |
title |
Narratives as an analytical category of school evaluation |
spellingShingle |
Narratives as an analytical category of school evaluation Suassuna, Lívia Avaliação Aprendizagem Linguagem-avaliação Ensino Evaluación Ensenãnza Aprendizaje Lenguaje-evaluación Evaluation Teaching Learning Language-evaluation |
title_short |
Narratives as an analytical category of school evaluation |
title_full |
Narratives as an analytical category of school evaluation |
title_fullStr |
Narratives as an analytical category of school evaluation |
title_full_unstemmed |
Narratives as an analytical category of school evaluation |
title_sort |
Narratives as an analytical category of school evaluation |
author |
Suassuna, Lívia |
author_facet |
Suassuna, Lívia |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Suassuna, Lívia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação Aprendizagem Linguagem-avaliação Ensino Evaluación Ensenãnza Aprendizaje Lenguaje-evaluación Evaluation Teaching Learning Language-evaluation |
topic |
Avaliação Aprendizagem Linguagem-avaliação Ensino Evaluación Ensenãnza Aprendizaje Lenguaje-evaluación Evaluation Teaching Learning Language-evaluation |
description |
In this study we discuss evaluation practices in the field of language studies. In the first part, we show the limits of traditional evaluating practices, centered in a conception of language as structure and of evaluation as measurement. In the second one, we show some ideas of the author upon whose thought we based our new concept of evaluation; Walter Benjamin, specifically in the book Magic and technique, art and politics – essays on literature and culture history. In the third part, we show how the teaching process can be understood as a narrative and the teacher as a narrator, in the perspective of evaluation as discursive action, at the service of the learning process and the quality of education. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-12-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4022 10.26512/lc.v18i37.4022 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4022 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v18i37.4022 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4022/3691 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 18 No. 37 (2012): Educando com Paulo Freire; 583-598 Linhas Críticas; Vol. 18 Núm. 37 (2012): Educando com Paulo Freire; 583-598 Linhas Críticas; v. 18 n. 37 (2012): Educando com Paulo Freire; 583-598 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v18i37 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309285892096000 |