Participation and conflict in management of school transformed in learning communities

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinheiro, Edneia Virgínia
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Conti, Celso Luiz Aparecido
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5067
Resumo: This paper presents the results of research conducted in a public school, in order to understand the changes in their management process, with regard to participation and conflicts, due to its transformation into Learning Communities. It has been as a basic reference the theory of communicative action and communicative critical methodology. Research has indicated changes in the school unit, since the implementation of the proposed Learning Communities, the most significant being the incorporation of equal dialogue in the institution's collegiate and understanding of the conflict as a starting point for the search for understanding, which is established in communicative action.
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spelling Participation and conflict in management of school transformed in learning communitiesParticipación y conflictos en la gestión de escuela convertida en comunidades de aprendizajeParticipation et conflits dans la gestion de l’école transformée en communauté d’apprentissageParticipação e conflitos na gestão de escola transformada em comunidades de aprendizagemComunidades de aprendizagemGestão democrática da escolaGestão escolar e participaçãoComunidades de aprendizajeGestión democrática de la escuelaGestión escolar y participaciónLearning communitiesDemocratic management of schoolSchool management and participationThis paper presents the results of research conducted in a public school, in order to understand the changes in their management process, with regard to participation and conflicts, due to its transformation into Learning Communities. It has been as a basic reference the theory of communicative action and communicative critical methodology. Research has indicated changes in the school unit, since the implementation of the proposed Learning Communities, the most significant being the incorporation of equal dialogue in the institution's collegiate and understanding of the conflict as a starting point for the search for understanding, which is established in communicative action.Este trabajo presenta los resultados de una investigación llevada a cabo en una escuela pública, con el fin de comprender los cambios en su proceso de gestión, por lo que respecta a la participación y a los conflictos, en función de su transformación en Comunidades de Aprendizaje. Se tiene como referencia básica la teoría de la acción comunicativa y la metodología comunicativa crítica. La investigación ha indicado cambios en la unidad escolar, desde la implementación de la propuesta de comunidades de aprendizaje, siendo los más significativos la incorporación del diálogo igualitario en los colegiados de la institución y la comprensión del conflicto como punto de partida para la búsqueda del entendimiento, que se establece en la acción comunicativa.Ce texte présente les résultats de la recherche menée dans une école publique, afin de comprendre les changements dans son processus de gestion, en ce qui concerne la participation et les conflits, en raison de sa transformation en Communauté d'Apprentissage. Notre référence de base est la théorie de l'action communicative et la méthodologie communicative critique. La recherche a indiqué des changements dans l'unité scolaire depuis la mise en œuvre de la proposition des Communautés d'Apprentissage, dont les plus importants sont l’incorporation du dialogue égalitaire entre les membres de l'institution et la compréhension du conflit comme un point de départ pour la recherche d’une entente, qui s’établit dans l’action communicative.Este texto apresenta os resultados de pesquisa realizada em uma escola pública, com o objetivo de compreender as mudanças no seu processo de gestão, no que se refere à participação e aos conflitos, em função da sua transformação em Comunidades de Aprendizagem. Tem-se como referencial básico a teoria da ação comunicativa e a metodologia comunicativa crítica. A investigação indicou mudanças na unidade escolar, desde a implementação da proposta de Comunidades de Aprendizagem, sendo as mais significativas a incorporação do diálogo igualitário nos colegiados da instituição e a compreensão do conflito como ponto de partida para a busca do entendimento, que se estabelece na ação comunicativa.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2017-09-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/506710.26512/lc.v23i50.5067Linhas Críticas; Vol. 23 No. 50 (2017); 131-150Linhas Críticas; Vol. 23 Núm. 50 (2017); 131-150Linhas Crí­ticas; v. 23 n. 50 (2017); 131-1501981-04311516-489610.26512/lc.v23i50reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/5067/4593Copyright (c) 2017 Linhas Críticashttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPinheiro, Edneia VirgíniaConti, Celso Luiz Aparecido2021-09-21T23:20:16Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/5067Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-09-21T23:20:16Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
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