Teacher training in Goiás for full-time elementary schools

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fialho, Wanessa Cristiane Gonçalves
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Mendonça, Samuel, Ferreira, Juliana Simião
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39614
Resumo: This study investigated how a continuing education course can contribute to the pedagogical practice of teachers at Full-time Teaching Centers, final years of elementary school, in the State of Goiás. Action research was used, with the course offering, performed in remote format due to the pandemic. The methodological instruments were discourse analysis, chat, conversation wheel and written activities. The results indicate that a training course must consider the offer period, with enough time to solve the difficulties and challenges found throughout the course, as well as the specificity of the target audience and collective learning.
id UNB-32_70925c7bcd64ccab9b620de30c1c1a3c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39614
network_acronym_str UNB-32
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Teacher training in Goiás for full-time elementary schoolsFormación docente en Goiás para escuelas de tiempo completo en enseñanza básicaFormação docente em Goiás para escolas de tempo integral no ensino fundamentalEducação ContinuadaFormação DocentePolíticas Públicas em EducaçãoCEPIIniciação CientíficaEducación continuaFormación docentePolíticas públicas en educaciónCEPIsIniciación científicaContinuing EducationTeaching TrainingPublic Policy in EducationCEPIScientific researchThis study investigated how a continuing education course can contribute to the pedagogical practice of teachers at Full-time Teaching Centers, final years of elementary school, in the State of Goiás. Action research was used, with the course offering, performed in remote format due to the pandemic. The methodological instruments were discourse analysis, chat, conversation wheel and written activities. The results indicate that a training course must consider the offer period, with enough time to solve the difficulties and challenges found throughout the course, as well as the specificity of the target audience and collective learning.El presente estudio investigó cómo un curso de formación continua puede contribuir a la práctica didáctica de los profesores de centros de enseñanza de tiempo completo, últimos años de enseñanza básica del Estado de Goiás. Se empleó la investigación-acción, ofreciendo un curso, realizado de manera remota, debido a la pandemia. Los instrumentos metodológicos fueron: el análisis del discurso, chat, ronda de conversación y actividades escritas. Los resultados indican que un curso de formación debe considerar el período en el que se ofrece, con tiempo suficiente para solucionar las dificultades y desafíos encontrados a lo largo del curso, así como la especificidad del público meta al que se destina el aprendizaje colectivo.Este estudo investigou como um curso de formação continuada pode contribuir para a prática pedagógica de professores dos Centros de Ensino em Período Integral, dos anos finais do ensino fundamental, do Estado de Goiás. Utilizou-se a pesquisa-ação, com o oferecimento de um curso realizado em formato remoto, devido à pandemia. Os instrumentos metodológicos foram: análise do discurso, chat, roda de conversa e atividades escritas. Os resultados indicam que um curso de formação deve considerar o período de oferecimento, com tempo suficiente para solucionar as dificuldades e os desafios encontrados ao longo do curso, assim como a especificidade do público-alvo a que se destina e a aprendizagem coletiva.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2021-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfaudio/mpegtext/xmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3961410.26512/lc27202139614Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e39614Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e39614Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e396141981-04311516-489610.26512/lc.v27.2021reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39614/32043https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39614/32044https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39614/32650Copyright (c) 2021 Wanessa Cristiane Gonçalves Fialho, Samuel Mendonça, Juliana Simião Ferreirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFialho, Wanessa Cristiane GonçalvesMendonça, SamuelFerreira, Juliana Simião2022-10-20T17:26:38Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/39614Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-10-20T17:26:38Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher training in Goiás for full-time elementary schools
Formación docente en Goiás para escuelas de tiempo completo en enseñanza básica
Formação docente em Goiás para escolas de tempo integral no ensino fundamental
title Teacher training in Goiás for full-time elementary schools
spellingShingle Teacher training in Goiás for full-time elementary schools
Fialho, Wanessa Cristiane Gonçalves
Educação Continuada
Formação Docente
Políticas Públicas em Educação
CEPI
Iniciação Científica
Educación continua
Formación docente
Políticas públicas en educación
CEPIs
Iniciación científica
Continuing Education
Teaching Training
Public Policy in Education
CEPI
Scientific research
title_short Teacher training in Goiás for full-time elementary schools
title_full Teacher training in Goiás for full-time elementary schools
title_fullStr Teacher training in Goiás for full-time elementary schools
title_full_unstemmed Teacher training in Goiás for full-time elementary schools
title_sort Teacher training in Goiás for full-time elementary schools
author Fialho, Wanessa Cristiane Gonçalves
author_facet Fialho, Wanessa Cristiane Gonçalves
Mendonça, Samuel
Ferreira, Juliana Simião
author_role author
author2 Mendonça, Samuel
Ferreira, Juliana Simião
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fialho, Wanessa Cristiane Gonçalves
Mendonça, Samuel
Ferreira, Juliana Simião
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Continuada
Formação Docente
Políticas Públicas em Educação
CEPI
Iniciação Científica
Educación continua
Formación docente
Políticas públicas en educación
CEPIs
Iniciación científica
Continuing Education
Teaching Training
Public Policy in Education
CEPI
Scientific research
topic Educação Continuada
Formação Docente
Políticas Públicas em Educação
CEPI
Iniciação Científica
Educación continua
Formación docente
Políticas públicas en educación
CEPIs
Iniciación científica
Continuing Education
Teaching Training
Public Policy in Education
CEPI
Scientific research
description This study investigated how a continuing education course can contribute to the pedagogical practice of teachers at Full-time Teaching Centers, final years of elementary school, in the State of Goiás. Action research was used, with the course offering, performed in remote format due to the pandemic. The methodological instruments were discourse analysis, chat, conversation wheel and written activities. The results indicate that a training course must consider the offer period, with enough time to solve the difficulties and challenges found throughout the course, as well as the specificity of the target audience and collective learning.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39614
10.26512/lc27202139614
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39614
identifier_str_mv 10.26512/lc27202139614
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39614/32043
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39614/32044
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/39614/32650
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Wanessa Cristiane Gonçalves Fialho, Samuel Mendonça, Juliana Simião Ferreira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Wanessa Cristiane Gonçalves Fialho, Samuel Mendonça, Juliana Simião Ferreira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
audio/mpeg
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e39614
Linhas Críticas; Vol. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (ene-dic); e39614
Linhas Crí­ticas; v. 27 (2021): Revista Linhas Críticas v. 27 (jan-dez); e39614
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v27.2021
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br
_version_ 1805309288514584576