Innovation in education on the spot: from instrumentation to emancipation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4725 |
Resumo: | This article shows as its scope the innovation in education, particularly in the field of political and educational management. It approaches innovation and its relation to the productive sector and the Science and Technology policy, in the context in which it is increasingly valued as a competitive generator of advantages for the market. The main purpose of this research is to distinguish two polarized typologies of innovation in education derived from antagonistic educational conceptions, the economistic and the emancipatory, and then, sketch the path to the elaboration of a criticalemancipatory educational innovation acceptation, deriving from the contributions of the Critical Theory. |
id |
UNB-32_7eebb6e6bf0336b44fe7550a30bd406c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4725 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Innovation in education on the spot: from instrumentation to emancipationInnovación en la educación en foco: de la instrumentalización a la emancipaciónInovação em educação na berlinda: da instrumentalização à emancipaçãoPolítica e gestão educacionalPolítica de CT&IInovação em educaçãoTeoria críticaPolítica y gestión educacional;Política de CT&I;Innovación en educación;Teoría críticaPolitics and educational management;CT&I policy;Innovation in education;Critical theoryThis article shows as its scope the innovation in education, particularly in the field of political and educational management. It approaches innovation and its relation to the productive sector and the Science and Technology policy, in the context in which it is increasingly valued as a competitive generator of advantages for the market. The main purpose of this research is to distinguish two polarized typologies of innovation in education derived from antagonistic educational conceptions, the economistic and the emancipatory, and then, sketch the path to the elaboration of a criticalemancipatory educational innovation acceptation, deriving from the contributions of the Critical Theory.Este artículo tiene por objeto la innovación en la educación, en particular en el ámbito de la política y la gestión educacional. Se aborda la innovación y sus relaciones con el sector productivo y con la política de ciencia y tecnología en el contexto en que esta está crecientemente valorada como un factor generador de ventajas competitivas para el mercado. El objetivo central de la investigación es diferenciar dos tipologías polarizadas de innovación en educación derivadas de concepciones antagónicas, la economicista y la emancipadora, y así, esbozar la trayectoria a la elaboración de la acepción de la innovación educacional crítico-emancipadora, procedente de las contribuciones de la Teoría Crítica.O artigo tem como escopo a inovação em educação, particularmente na área de política e gestão educacional. Aborda-se a inovação e suas relações com o setor produtivo e com a política de ciência e tecnologia no contexto em que aquela é crescentemente valorizada como fator gerador de vantagens competitivas para o mercado. O objetivo central da pesquisa é diferenciar duas tipologias polarizadas de inovação em educação, derivadas de concepções educacionais antagônicas - a economicista e a emancipatória -, para, então, esboçar a trajetória `à elaboração da acepção de inovação educacional críticoemancipatória, oriunda das contribuições teóricas dos autores da Teoria Crítica.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2016-02-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/472510.26512/lc.v21i46.4725Linhas Críticas; Vol. 21 No. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 764-783Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 764-783Linhas Críticas; v. 21 n. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 764-7831981-04311516-489610.26512/lc.v21i46reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4725/4312Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDelgado, Darlan Marcelo2021-12-09T17:32:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4725Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2021-12-09T17:32:48Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Innovation in education on the spot: from instrumentation to emancipation Innovación en la educación en foco: de la instrumentalización a la emancipación Inovação em educação na berlinda: da instrumentalização à emancipação |
title |
Innovation in education on the spot: from instrumentation to emancipation |
spellingShingle |
Innovation in education on the spot: from instrumentation to emancipation Delgado, Darlan Marcelo Política e gestão educacional Política de CT&I Inovação em educação Teoria crítica Política y gestión educacional; Política de CT&I; Innovación en educación; Teoría crítica Politics and educational management; CT&I policy; Innovation in education; Critical theory |
title_short |
Innovation in education on the spot: from instrumentation to emancipation |
title_full |
Innovation in education on the spot: from instrumentation to emancipation |
title_fullStr |
Innovation in education on the spot: from instrumentation to emancipation |
title_full_unstemmed |
Innovation in education on the spot: from instrumentation to emancipation |
title_sort |
Innovation in education on the spot: from instrumentation to emancipation |
author |
Delgado, Darlan Marcelo |
author_facet |
Delgado, Darlan Marcelo |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Delgado, Darlan Marcelo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Política e gestão educacional Política de CT&I Inovação em educação Teoria crítica Política y gestión educacional; Política de CT&I; Innovación en educación; Teoría crítica Politics and educational management; CT&I policy; Innovation in education; Critical theory |
topic |
Política e gestão educacional Política de CT&I Inovação em educação Teoria crítica Política y gestión educacional; Política de CT&I; Innovación en educación; Teoría crítica Politics and educational management; CT&I policy; Innovation in education; Critical theory |
description |
This article shows as its scope the innovation in education, particularly in the field of political and educational management. It approaches innovation and its relation to the productive sector and the Science and Technology policy, in the context in which it is increasingly valued as a competitive generator of advantages for the market. The main purpose of this research is to distinguish two polarized typologies of innovation in education derived from antagonistic educational conceptions, the economistic and the emancipatory, and then, sketch the path to the elaboration of a criticalemancipatory educational innovation acceptation, deriving from the contributions of the Critical Theory. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-02-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4725 10.26512/lc.v21i46.4725 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4725 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc.v21i46.4725 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4725/4312 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Linhas Críticas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 21 No. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 764-783 Linhas Críticas; Vol. 21 Núm. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 764-783 Linhas Críticas; v. 21 n. 46 (2015): Formação de professores: propostas e concepções; 764-783 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v21i46 reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309286749831168 |