Work in youth and adult education: teacher precariousness
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por spa eng |
Título da fonte: | Linhas Críticas (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218 |
Resumo: | The school is transforming the new labor relations that affect the teaching activity. This research aimed to analyze the working conditions of teachers working in Youth and Adult Education (EJA), considering the process of job insecurity from the perspective of historical and dialectical materialism. This is a qualitative study involving nine EJA professionals from a school located in João Pessoa, Paraíba, Brazil. The results indicate that changes in labor laws, outsourcing, intermittent working hours, and low and flexible wages significantly impact the field of education and contribute to its precariousness. |
id |
UNB-32_7fad609effcbbc84a43668c8c6f85811 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48218 |
network_acronym_str |
UNB-32 |
network_name_str |
Linhas Críticas (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Work in youth and adult education: teacher precariousnessEl trabajo en la educación de jóvenes y adultos: la precarización de los docentesO trabalho na educação de jovens e adultos: a precarização do docenteCondiciones del trabajo docentePrecarizaciónEducación de jóvenes y adultosConditions of teaching workPrecarizationYouth and adult educationCondições do trabalho docentePrecarizaçãoEducação de jovens e adultosThe school is transforming the new labor relations that affect the teaching activity. This research aimed to analyze the working conditions of teachers working in Youth and Adult Education (EJA), considering the process of job insecurity from the perspective of historical and dialectical materialism. This is a qualitative study involving nine EJA professionals from a school located in João Pessoa, Paraíba, Brazil. The results indicate that changes in labor laws, outsourcing, intermittent working hours, and low and flexible wages significantly impact the field of education and contribute to its precariousness.La escuela está experimentando transformaciones en las nuevas relaciones laborales que afectan a la actividad docente. Esta investigación tiene como objetivo analizar las condiciones de trabajo de los profesores que actúan en la Educación de Jóvenes y Adultos (EJA), considerando el proceso de precarización laboral desde la perspectiva del materialismo histórico y dialéctico. Se trata de un estudio cualitativo, en el que participaron nueve profesionales de la EJA de una escuela situada en João Pessoa, Paraíba, Brasil. Los resultados indican que los cambios en la legislación laboral, la práctica de la tercerización, la adopción de jornadas intermitentes y los salarios bajos y flexibles tienen un impacto significativo en el campo de la educación y contribuyen a su precarización.A escola está passando por transformações nas novas relações de trabalho, as quais afetam a atividade docente. A presente pesquisa objetiva analisar as condições laborais de professores que atuam na Educação de Jovens e Adultos (EJA), considerando o processo de precarização do trabalho sob a perspectiva do materialismo histórico e dialético. Trata-se de um estudo qualitativo, envolvendo nove profissionais da EJA de uma escola situada em João Pessoa, Paraíba. Os resultados indicam que as mudanças nas leis trabalhistas, a prática de terceirização, a adoção de jornadas intermitentes e os salários baixos e flexíveis exercem impactos significativos no campo da educação e contribuem para sua precarização.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/pdftext/htmlapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4821810.26512/lc29202348218Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e48218Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e48218Linhas Críticas; v. 29 (2023); e482181981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporspaenghttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218/38325https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218/38328https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218/38326https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218/38329https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218/38327https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218/38330Copyright (c) 2023 Giovanna Barroca de Moura, Djanice Marinho de Oliveira, Adriana Bastos Oliveira, Maria das Graças de Almeida Baptista, Jorge Fernando Hermida Aveirohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Giovanna Barroca deOliveira, Djanice Marinho deOliveira, Adriana BastosBaptista, Maria das Graças de Almeida Aveiro, Jorge Fernando Hermida2024-01-08T18:37:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48218Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2024-01-08T18:37:17Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Work in youth and adult education: teacher precariousness El trabajo en la educación de jóvenes y adultos: la precarización de los docentes O trabalho na educação de jovens e adultos: a precarização do docente |
title |
Work in youth and adult education: teacher precariousness |
spellingShingle |
Work in youth and adult education: teacher precariousness Moura, Giovanna Barroca de Condiciones del trabajo docente Precarización Educación de jóvenes y adultos Conditions of teaching work Precarization Youth and adult education Condições do trabalho docente Precarização Educação de jovens e adultos |
title_short |
Work in youth and adult education: teacher precariousness |
title_full |
Work in youth and adult education: teacher precariousness |
title_fullStr |
Work in youth and adult education: teacher precariousness |
title_full_unstemmed |
Work in youth and adult education: teacher precariousness |
title_sort |
Work in youth and adult education: teacher precariousness |
author |
Moura, Giovanna Barroca de |
author_facet |
Moura, Giovanna Barroca de Oliveira, Djanice Marinho de Oliveira, Adriana Bastos Baptista, Maria das Graças de Almeida Aveiro, Jorge Fernando Hermida |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Djanice Marinho de Oliveira, Adriana Bastos Baptista, Maria das Graças de Almeida Aveiro, Jorge Fernando Hermida |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moura, Giovanna Barroca de Oliveira, Djanice Marinho de Oliveira, Adriana Bastos Baptista, Maria das Graças de Almeida Aveiro, Jorge Fernando Hermida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Condiciones del trabajo docente Precarización Educación de jóvenes y adultos Conditions of teaching work Precarization Youth and adult education Condições do trabalho docente Precarização Educação de jovens e adultos |
topic |
Condiciones del trabajo docente Precarización Educación de jóvenes y adultos Conditions of teaching work Precarization Youth and adult education Condições do trabalho docente Precarização Educação de jovens e adultos |
description |
The school is transforming the new labor relations that affect the teaching activity. This research aimed to analyze the working conditions of teachers working in Youth and Adult Education (EJA), considering the process of job insecurity from the perspective of historical and dialectical materialism. This is a qualitative study involving nine EJA professionals from a school located in João Pessoa, Paraíba, Brazil. The results indicate that changes in labor laws, outsourcing, intermittent working hours, and low and flexible wages significantly impact the field of education and contribute to its precariousness. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218 10.26512/lc29202348218 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218 |
identifier_str_mv |
10.26512/lc29202348218 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por spa eng |
language |
por spa eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218/38325 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218/38328 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218/38326 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218/38329 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218/38327 https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218/38330 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html application/pdf text/html application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Faculdade de Educação - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e48218 Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e48218 Linhas Críticas; v. 29 (2023); e48218 1981-0431 1516-4896 10.26512/lc.v29i reponame:Linhas Críticas (Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UnB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UnB |
institution |
UnB |
reponame_str |
Linhas Críticas (Online) |
collection |
Linhas Críticas (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
rvlinhas@unb.br |
_version_ |
1805309289073475584 |