Work in youth and adult education: teacher precariousness

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Moura, Giovanna Barroca de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Oliveira, Djanice Marinho de, Oliveira, Adriana Bastos, Baptista, Maria das Graças de Almeida, Aveiro, Jorge Fernando Hermida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
spa
eng
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218
Resumo: The school is transforming the new labor relations that affect the teaching activity. This research aimed to analyze the working conditions of teachers working in Youth and Adult Education (EJA), considering the process of job insecurity from the perspective of historical and dialectical materialism. This is a qualitative study involving nine EJA professionals from a school located in João Pessoa, Paraíba, Brazil. The results indicate that changes in labor laws, outsourcing, intermittent working hours, and low and flexible wages significantly impact the field of education and contribute to its precariousness.
id UNB - 28_7fad609effcbbc84a43668c8c6f85811
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48218
network_acronym_str UNB - 28
network_name_str Linhas Críticas (Online)
repository_id_str
spelling Work in youth and adult education: teacher precariousnessEl trabajo en la educación de jóvenes y adultos: la precarización de los docentesO trabalho na educação de jovens e adultos: a precarização do docenteCondiciones del trabajo docentePrecarizaciónEducación de jóvenes y adultosConditions of teaching workPrecarizationYouth and adult educationCondições do trabalho docentePrecarizaçãoEducação de jovens e adultosThe school is transforming the new labor relations that affect the teaching activity. This research aimed to analyze the working conditions of teachers working in Youth and Adult Education (EJA), considering the process of job insecurity from the perspective of historical and dialectical materialism. This is a qualitative study involving nine EJA professionals from a school located in João Pessoa, Paraíba, Brazil. The results indicate that changes in labor laws, outsourcing, intermittent working hours, and low and flexible wages significantly impact the field of education and contribute to its precariousness.La escuela está experimentando transformaciones en las nuevas relaciones laborales que afectan a la actividad docente. Esta investigación tiene como objetivo analizar las condiciones de trabajo de los profesores que actúan en la Educación de Jóvenes y Adultos (EJA), considerando el proceso de precarización laboral desde la perspectiva del materialismo histórico y dialéctico. Se trata de un estudio cualitativo, en el que participaron nueve profesionales de la EJA de una escuela situada en João Pessoa, Paraíba, Brasil. Los resultados indican que los cambios en la legislación laboral, la práctica de la tercerización, la adopción de jornadas intermitentes y los salarios bajos y flexibles tienen un impacto significativo en el campo de la educación y contribuyen a su precarización.A escola está passando por transformações nas novas relações de trabalho, as quais afetam a atividade docente. A presente pesquisa objetiva analisar as condições laborais de professores que atuam na Educação de Jovens e Adultos (EJA), considerando o processo de precarização do trabalho sob a perspectiva do materialismo histórico e dialético. Trata-se de um estudo qualitativo, envolvendo nove profissionais da EJA de uma escola situada em João Pessoa, Paraíba. Os resultados indicam que as mudanças nas leis trabalhistas, a prática de terceirização, a adoção de jornadas intermitentes e os salários baixos e flexíveis exercem impactos significativos no campo da educação e contribuem para sua precarização.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2023-08-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/pdftext/htmlapplication/pdftext/htmlhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4821810.26512/lc29202348218Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e48218Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e48218Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e482181981-04311516-489610.26512/lc.v29ireponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporspaenghttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218/38325https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218/38328https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218/38326https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218/38329https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218/38327https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218/38330Copyright (c) 2023 Giovanna Barroca de Moura, Djanice Marinho de Oliveira, Adriana Bastos Oliveira, Maria das Graças de Almeida Baptista, Jorge Fernando Hermida Aveirohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMoura, Giovanna Barroca deOliveira, Djanice Marinho deOliveira, Adriana BastosBaptista, Maria das Graças de Almeida Aveiro, Jorge Fernando Hermida2024-01-08T18:37:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/48218Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br||1981-04311516-4896opendoar:2024-01-08T18:37:17Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Work in youth and adult education: teacher precariousness
El trabajo en la educación de jóvenes y adultos: la precarización de los docentes
O trabalho na educação de jovens e adultos: a precarização do docente
title Work in youth and adult education: teacher precariousness
spellingShingle Work in youth and adult education: teacher precariousness
Moura, Giovanna Barroca de
Condiciones del trabajo docente
Precarización
Educación de jóvenes y adultos
Conditions of teaching work
Precarization
Youth and adult education
Condições do trabalho docente
Precarização
Educação de jovens e adultos
title_short Work in youth and adult education: teacher precariousness
title_full Work in youth and adult education: teacher precariousness
title_fullStr Work in youth and adult education: teacher precariousness
title_full_unstemmed Work in youth and adult education: teacher precariousness
title_sort Work in youth and adult education: teacher precariousness
author Moura, Giovanna Barroca de
author_facet Moura, Giovanna Barroca de
Oliveira, Djanice Marinho de
Oliveira, Adriana Bastos
Baptista, Maria das Graças de Almeida
Aveiro, Jorge Fernando Hermida
author_role author
author2 Oliveira, Djanice Marinho de
Oliveira, Adriana Bastos
Baptista, Maria das Graças de Almeida
Aveiro, Jorge Fernando Hermida
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Moura, Giovanna Barroca de
Oliveira, Djanice Marinho de
Oliveira, Adriana Bastos
Baptista, Maria das Graças de Almeida
Aveiro, Jorge Fernando Hermida
dc.subject.por.fl_str_mv Condiciones del trabajo docente
Precarización
Educación de jóvenes y adultos
Conditions of teaching work
Precarization
Youth and adult education
Condições do trabalho docente
Precarização
Educação de jovens e adultos
topic Condiciones del trabajo docente
Precarización
Educación de jóvenes y adultos
Conditions of teaching work
Precarization
Youth and adult education
Condições do trabalho docente
Precarização
Educação de jovens e adultos
description The school is transforming the new labor relations that affect the teaching activity. This research aimed to analyze the working conditions of teachers working in Youth and Adult Education (EJA), considering the process of job insecurity from the perspective of historical and dialectical materialism. This is a qualitative study involving nine EJA professionals from a school located in João Pessoa, Paraíba, Brazil. The results indicate that changes in labor laws, outsourcing, intermittent working hours, and low and flexible wages significantly impact the field of education and contribute to its precariousness.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218
10.26512/lc29202348218
url https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218
identifier_str_mv 10.26512/lc29202348218
dc.language.iso.fl_str_mv por
spa
eng
language por
spa
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218/38325
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218/38328
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218/38326
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218/38329
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218/38327
https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/48218/38330
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/pdf
text/html
application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Faculdade de Educação - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e48218
Linhas Críticas; Vol. 29 (2023); e48218
Linhas Crí­ticas; v. 29 (2023); e48218
1981-0431
1516-4896
10.26512/lc.v29i
reponame:Linhas Críticas (Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UnB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UnB
institution UnB
reponame_str Linhas Críticas (Online)
collection Linhas Críticas (Online)
repository.name.fl_str_mv Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv rvlinhas@unb.br||
_version_ 1797053655032004608