The bourgeois revolution and education: a necessary relationship

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schlesener, Anita Helena
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Linhas Críticas (Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3684
Resumo: The aim of this paper is to analyze certain aspects of the implementation of teaching systems, in order to basically clarify the concepts of democracy and education. The intention is to point to certain details of the bourgeois revolution and to how, for the working classes, the relationship between political formation and intellectual formation is fundamental for the experience of a real democracy. Class conflict takes on a cultural dimension, as hegemony becomes established as the intellectual and moral domination and direction. This interpretation is based on Gramsci’s thought, which demonstrates how secular and free education is a basic principle of modern democracies.
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spelling The bourgeois revolution and education: a necessary relationshipLa revolución burguesa y la educación: una relación requeridaRevolução burguesa e educação: uma relação necessáriaDemocraciaFormação políticaEducaçãoDemocraciaFormación políticaEducaciónDemocracyPolitical formationEducationThe aim of this paper is to analyze certain aspects of the implementation of teaching systems, in order to basically clarify the concepts of democracy and education. The intention is to point to certain details of the bourgeois revolution and to how, for the working classes, the relationship between political formation and intellectual formation is fundamental for the experience of a real democracy. Class conflict takes on a cultural dimension, as hegemony becomes established as the intellectual and moral domination and direction. This interpretation is based on Gramsci’s thought, which demonstrates how secular and free education is a basic principle of modern democracies.El objetivo de este estudio es analizar los aspectos de los sistemas educativos de la revolución burguesa, básicamente para aclarar los conceptos de la democracia y la educación. Para las clases populares, la relación entre la educación y la formación política es fundamental para la experiencia cultural de una democracia real. La luchade clases adquiere una dimensión cultural en la medida en que la hegemonía se constituye como dominación y dirección intelectual y moral. Esta lectura se basa en el pensamiento de Gramsci, que muestra cómo la educación laica y gratuita es un principio básico de las democracias modernas.O objetivo desse trabalho é analisar aspectos da implementação dos sistemas de ensino para esclarecer, basicamente, os conceitos de democracia e educação. Pretende-se salientar detalhes da revolução burguesa e como, para as classes populares, a relação entre formação política e formação cultural é fundamental para a experiência de uma democracia concreta. A luta de classes assume uma dimensão cultural na medida em que a hegemonia constitui-se como dominação e direção intelectual e moral. Essa leitura baseia-se no pensamento de Gramsci, que mostra como a educação laica e gratuita é um dos princípios básicos das democracias modernas.Faculdade de Educação - Universidade de Brasília2011-07-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/368410.26512/lc.v17i32.3684Linhas Críticas; Vol. 17 No. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 97-112Linhas Críticas; Vol. 17 Núm. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 97-112Linhas Crí­ticas; v. 17 n. 32 (2011): Docência, Formação e Gestão Escolar; 97-1121981-04311516-489610.26512/lc.v17i32reponame:Linhas Críticas (Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UnBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/3684/3364Copyright (c) 2016 Linhas Críticashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSchlesener, Anita Helena2022-08-10T15:11:23Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3684Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/PUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/oairvlinhas@unb.br1981-04311516-4896opendoar:2022-08-10T15:11:23Linhas Críticas (Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
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